Personvern Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Har bestemt meg for å prøve Ubuntu som operativsystem. Har lest guider på installasjon men er et spørsmål jeg ikke finner svar på: Må jeg laste ned drivere til maskinen itillegg? Eller trenger jeg bare selve Ubuntu på en CD, installere det og deretter vil maskinen fungere? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 I utgangspunktet trenger du ikke drivere installert da de fleste distroer har disse allerede ordnet for deg. Det som må installeres av drivere er som oftest skjermkortdrivere til nVidia og ati som legges lett inn med en egen manager (du finner den i menyene - heter "hardware drivers"). Det kan også hende du må legge til drivere til trådløskortet ditt, men alt dette finner du ut av en Live-CD kjøring av f.eks Ubuntu. Brenn Ubuntu på CD/USB-hd og start opp og prøv det på din HW uten å installere. Lenke til kommentar
Personvern Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 Takk for svar Skal prøve meg på dette prosjektet i morgen, skal bli spennende å se om det går. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Fin ting med Ubuntu (også flere distroer) er at de har LiveCD-funksjon. Les mer om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Live_cd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå