mgjall Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Hei, er det noen som har erfaring av å ta bilder av sola? Det jeg vil gjøre er å ta bilde av en solnedgang/oppgang hvor jeg får et klart omriss av sola. Det er vel ved bruk av ndfilter vil jeg tro, men hvor sterkt og evt hvilke andre filter og innstillinger må man ha? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 http://www.digicamhelp.com/how-to/nature/sun/ feks. Lenke til kommentar
mgjall Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 Takk, der stod det en del nyttige tips. Det ble ikke nevnt noe om NDfilter, hvilket jeg også tror kan være lurt? Eller også kanskje noen andre typer filter? Lenke til kommentar
arela Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Filter og motlys er ofte en dårlig kombinasjon. Du kan jo prøve, men min erfaring sier FLARE Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Flare er nesten garantert med filter. Er nesten bare å prøve seg fram med det utstyret man har Lenke til kommentar
mgjall Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Takker for svar. Jeg har lest at man kan risikere å ødelegge kameraet hvis man ikke bruker filter mot sola, men hvis man er litt forsiktig så får man vel bare prøve seg frem litt. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Ved soloppgang/nedgang vil atmosfæren virke som et "filter". Og dette uten linseflare (som også kan reduseres ved bruk av kvalitetsfiltre og vinkel mot sterkt lys). Lenke til kommentar
perottol Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Husker at vi brukte vanlig, ueksponert film som filter når vi ville se rett på sola, funket ganske bra. Det er jo bare å prøve seg frem: laveste iso, minste blender og korteste lukkertid. Ville ha skrudd av eventuelle UV-filter. Endret 5. oktober 2009 av perottol Lenke til kommentar
mgjall Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Jeg har bestilt meg et ND8 filter, så jeg får prøve litt med og uten det, når det kommer om et par ukers tid. Det er ved soloppgang/nedgang det er snakk om, så sola er ikke så sterk da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå