jallamamba Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Du finner en litt bedre utgave av denne oppskriften her: Windows 7 oppskrift ************************************************************************************** Windows 7 - lage en All In One (AIO) DVD med både x86 og x64 (32bit og 64bit) på norsk ************************************************************************************** Oppskriften for å lage Windows 7 på norsk er laget etter Kenneth Myhre sin oppskrift Oppskriften for å legge til x64 versjonene er hentet fra www.windowsvalley.com Oppskriften til å lage en oppstartsDVD er oversatt (og endret litt) fra http://forum.imgburn.com Dette må være installert før en starter: Windows AIK for Windows 7 (last ned her) WinRAR (last ned her) ImgBurn (last ned her) Dette har en klar på PC før en starter: 32bitdvd.rar (Last ned fra Kenneth Myhre sin oppskrift) 64bitdvd.rar (Last ned fra Kenneth Myhre sin oppskrift) Windows 7 x86 (.iso) -Jeg har brukt RTM versjonen på engelsk fra MSDNAA Windows 7 x64 (.iso) -Jeg har brukt RTM versjonen på engelsk fra MSDNAA ********************************** Lage norske versjoner av Windows 7 ********************************** Takk til Kenneth Myhre for oppskrift til å lage norsk Windows 7 x86: **** 1 Pakk ut 32bitdvd.rar til C:\ Du får nå mappen nb-no som er norsk språkpakke og mappen WORK som har undermappene DVD, LPEXT og MOUNT 2 Pakk ut Windows 7 x86 .iso-filen til C:\WORK\DVD (denne mappen er der etter du pakket ut 32bitdvd.rar) 3 Rediger lagedvd.bat (høyreklikk på filen og velg Rediger) og forandre index nr Orginalt i lagedvd-fila så er det index:4 (Windows 7 Professional). For å ta alt i en fin rekkefølge, redigeres denne til index:1 (neste gang index:2 osv. helt til 5) "C:\Program Files\Windows AIK\Tools\x86\Servicing\dism.exe" /Mount-Wim /WimFile:"C:\WORK\DVD\Sources\install.wim" /index:4 /MountDir:"C:\WORK\MOUNT" Indexnr. Versjon Windows 7 Starter Windows 7 Home Basic Windows 7 Home Premium Windows 7 Professional Windows 7 Ultimate 4 Velg Fil-Lagre og lukk etterpå 5 Kjør lagedvd.bat som Administrator (høyreklikk på fila og velg Kjør som Administrator) -er dette gjort riktig så kommer det til å gå en god stund før du til slutt får meldingen: Trykk en tast for å fortsette... 6 Trykk en tast Da er du ferdig med en utgave av Windows 7 x86 Du kan kontrollere om det fungerte ved å gjøre følgende: Kjør Deployment Tools Command Prompt (Start-Alle programmer-Microsoft Windows AIK) Skriv denne kommandoen: Imagex /info C:\WORK\DVD\sources\install.wim Nå kan du ta deg en titt og se etter nb-no under index nr du har lagt over til norsk Gjenta punkt 3-6 helt til du har gjort om alle 5 versjonene på Windows 7 x86 7 Lag deg en mappe på C:\ som heter AIO og lag en undermappe som heter WIMS (brukes senere i denne oppskriften) 8 Klipp ut DVD mappen som ligger under C:\WORK\ og lim denne inn i AIO mappen du lagde 9 Slett filen lagedvd.bat og mappene nb-no og WORK x64: **** 10 Pakk ut 64bitdvd.rar til C:\ Du får nå mappen nb-no som er norsk språkpakke og mappen WORK som har undermappene DVD, LPEXT og MOUNT 11 Pakk ut Windows 7 x64 .iso-filen til C:\WORK\DVD (denne mappen er der etter du pakket ut 64bitdvd.rar) 12 Rediger lagedvd.bat (høyreklikk på filen og velg Rediger) og forandre index nr Orginalt i lagedvd-fila så er det index:4. For å ta alt i en fin rekkefølge, redigeres denne til index:1 (neste gang index:2 osv. helt til 4) "C:\Program Files\Windows AIK\Tools\x86\Servicing\dism.exe" /Mount-Wim /WimFile:"C:\WORK\DVD\Sources\install.wim" /index:4 /MountDir:"C:\WORK\MOUNT" Indexnr. Versjon Windows 7 Home Basic Windows 7 Home Premium Windows 7 Professional Windows 7 Ultimate 13 Velg Fil-Lagre og lukk etterpå 14 Kjør lagedvd.bat som Administrator (høyreklikk på fila og velg Kjør som Administrator) -er dette gjort riktig så kommer det til å gå en god stund før du til slutt får meldingen: Trykk en tast for å fortsette... 15 Trykk en tast Da er du ferdig med en utgave av Windows 7 x64 Du kan kontrollere om det fungerte ved å gjøre følgende: Kjør Deployment Tools Command Prompt (Start-Alle programmer-Microsoft Windows AIK) Skriv denne kommandoen: Imagex /info C:\WORK\DVD\sources\install.wim Nå kan du ta deg en titt og se etter nb-no under index nr du har lagt over til norsk Gjenta punkt 12-15 helt til du har gjort om alle 4 versjonene på Windows 7 x64 ************************************* Legge til x64 versjonene av Windows 7 ************************************* Oppskriften som følger er oversatt (og endret litt) fra www.windowsvalley.com 16 Kopier install.wim fra mappen C:\WORK\DVD\sources\ inn i mappen C:\AIO\WIMS\ 17 Slett filen ei.cfg som du finner i mappen AIO\DVD\sources\ 18 Kjør Deployment Tools Command Prompt som Administrator (høyreklikk og velg Kjør som Administrator) 19 Skriv inn disse kommandoene: (det letteste er å kopiere kommandoen og bare lime inn i Deployment Tools Command Prompt) Det tar bare kort før denne prosessen er ferdig (kun en kommando om gangen) Imagex /export "C:\AIO\WIMS\install.wim" 1 "c:\AIO\DVD\sources\install.wim" "Windows 7 HOMEBASIC (x64)" Imagex /export "C:\AIO\WIMS\install.wim" 2 "c:\AIO\DVD\sources\install.wim" "Windows 7 HOMEPREMIUM (x64)" Imagex /export "C:\AIO\WIMS\install.wim" 3 "c:\AIO\DVD\sources\install.wim" "Windows 7 PROFESSIONAL (x64)" Imagex /export "C:\AIO\WIMS\install.wim" 4 "c:\AIO\DVD\sources\install.wim" "Windows 7 ULTIMATE (x64)" Du kan kontrollere om det fungerte ved å gjøre følgende: Kjør Deployment Tools Command Prompt (Start-Alle programmer-Microsoft Windows AIK) Skriv denne kommandoen: Imagex /info C:\AIO\DVD\sources\install.wim Nå kan du ta deg en titt og se etter om du har tilsammen 9 forskjellige Windows 7 Oversikt over de forskjellige Windows 7 versjonene som er på DVD, på norsk og engelsk: Indexnr Versjon Windows 7 (x86) Starter Windows 7 (x86) Home Basic Windows 7 (x86) Home Premium Windows 7 (x86) Professional Windows 7 (x86) Ultimate Windows 7 (x64) Home Basic Windows 7 (x64) Home Premium Windows 7 (x64) Professional Windows 7 (x64) Ultimate ***************************************** Lage Windows 7 ISO eller brenne ut på DVD ***************************************** Oppskriften som følger er oversatt (og endret litt) fra http://forum.imgburn.com 20 Kjør ImgBurn 21 Klikk Write files/folders to disc (for å brenne direkte) eller Create image file from files/folders for å lage en .ISO fil, denne bruker jeg, men samme fremgangsmåte om en skal brenne til en plate 22 Klikki ruten Source (Show Disc Layout Editor) og velg Add Folder og velg mappen C:\AIO\DVD og steng vinduet etterpå 23 Velg målmappe og filnavn (Destination) -her skriver du inn C:\Windows 7 AIO Norsk.iso (dette navnet velger du selv) 24 Gå til Advanced og videre til Bootable Disc og merk av for Make Image Bootable 25 Boot Image: C:\AIO\DVD\boot\etfsboot.com 26 Developer ID: Microsoft Corporation 27 Sectors To Load: 8 28 Velg C: i Extract Boot Image Emulation Type: None (Custom) Load Segment: 07c0 Nå er du klar til å lage ISO (eller brenne DVD) 29 Klikk på Build 30 Et vindu dukker opp: Confirm Volume Label Her skriver du inn navnet på DVD'en. Jeg kaller min WINDOWS_7_X86_OG_X64_AIO klikk Yes når du er klar 31 Klikk OK på neste vindu som dukker opp for å bekrefte at du er helt klar 32 Når alt har gått som det skal, får du opp meldingen Operation Successfully Completed! Nå er følgende Windows 7 tilgjengelig på DVDen: Windows 7 (x86) Starter Windows 7 (x86) Home Basic Windows 7 (x86) Home Premium Windows 7 (x86) Professional Windows 7 (x86) Ultimate Windows 7 (x64) Home Basic Windows 7 (x64) Home Premium Windows 7 (x64) Professional Windows 7 (x64) Ultimate Håper denne oppskriften var forståelig, og at den kan være til nytte for noen Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor edit: linker til språkpakker lagt til. Takk til myhken2 edit: lagt til link til en litt forbedret utgave av denne oppskriften Endret 6. oktober 2009 av jallamamba Lenke til kommentar
myhken Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Dette så veldig bra ut, har fri i dag (mandag) så skal nok prøves ut når jeg våkner. Du kan godt linke direkte til språkpakkene mine om du vil, så slipper folk å gå innom guiden min for å få tak i dem. Linken blir nok aktiv en stund (frem til MS klager eller trafikken går i taket). http://dw1.myhken.info/32bitdvd.rar http://dw1.myhken.info/64bitdvd.rar Lenke til kommentar
JaNeiJo Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Nice guide. Erfaring språkendring 32Bit (x86): Testet ut dette idag på min Windows7 RC x64 og fikk følgende feilmelding ved kjøring av "lagedvd.bat" (x86) versjonsindex 2-5: Deployment Image Servicing and Management tool Version: 6.1.7600.16385 Image File : C:\7Work\DVD\sources\install.wim Image Index : 4 Error: 0xc142011d The specified mounted image cannot be committed back into the WIM. This occurs when an image has been through a partial unmount or when an image is still being mounted. If this image was unmounted with commit earlier, then the commit prob ably succeeded. Please validate that this is the case and then unmount without commit. The DISM log file can be found at C:\Windows\Logs\DISM\dism.log Etter litt googling ordnet alt seg ved å kjøre følgende kommando mellom hver index: dism /Cleanup-WIM Erfaring språkendring 64Bit (x64): I lagedvd.bat måtte jeg endre alle \x86\ path-referanser til \amd64\ Jeg måtte også gjenta alle punkter (10-15) for hver versjonsindex 2-4. Kan kanskje være min Win7 RC utgave som roter det til... Endret 23. januar 2010 av JaNeiJo Lenke til kommentar
jallamamba Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Hm, har ikke hatt disse feilmeldingene du nevner. Jeg måtte også gjenta alle punkter (10-15) for hver versjonsindex 2-4 Du leste nok litt fort forbi dette: Gjenta punkt 12-15 helt til du har gjort om alle 4 versjonene på Windows 7 x64 Anbefaler å bruke denne versjonen av oppskriften, den er noe mer oversiktlig og mer oppdatert Lenke til kommentar
holvik Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Hvis jeg bruker en fullversjon plate til å få laget denne utrolig praktiske "all in one" saken. Vil denne da fungere med OEM og upgrade lisenser ? Lenke til kommentar
jallamamba Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Hvis jeg bruker en fullversjon plate til å få laget denne utrolig praktiske "all in one" saken.Vil denne da fungere med OEM og upgrade lisenser ? Nå er jeg ikke 100% sikker, men 98% sikker på at det ikke vil fungere. Lenke til kommentar
GLOCK05 Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Hei! Jeg får samme feilmelding som JaNeiJo når jeg prøver å lage en 32-bit. Men løsningen hans fungerer ikke hos meg. Jeg prøver å endre en engelsk Home Premium 32-bit, og kjører dette på en Ultimate 32-bit maskin. Da jeg laget ISO av HPplaten dukket det i tillegg opp en fil med etternavn .MDS. Kan dette ha noe med saken å gjøre, vet ikke hvordan jeg eventuelt skal anvende denne. HEEEELP !!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå