Gå til innhold

Proff PC til foto og video redigering, ubegrenset budsjett

Anbefalte innlegg

jornboss, uansett, om jeg skulle bruke 100000+kr på en pc ville jeg hatt en slave fra enten HP eller Dell som stilte opp en dag eller to etter om jeg fikk problemer. Det er en av de viktige fordelene med å kjøpe slike arbeidsstasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Photochr: Hvorfor går du rett og slett bare ikke å kjøper en HP Workstation? Intel Xeon prosessor, du konfigurer den på nettsiden eller via forhandler. Kjøper du slikt får du det du vil ha.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/sm/WF...ot-xx-xx-/chev/

Vel jeg kan ikke si at det er fornuftig å kjøpe server CPU, basert på Yorkfield (Core 2 Quad serien). Jeg kunne ha skjønt anbefalingen dersom det hadde vært Nehalem (altså de nye som i7920) baserte - men det var det ikke i linken. De var også ekstremt dyre og uten verdi etter mitt syn.

Vedkommende kan vurdere et Quadro-kort istedenfor GTX275, men GTX275 er litt mer anvendelig til hjemmebruk.

EDIT: den som Photo la ut nå er med Nehalem-prosessor. Kjapt så er 2 stk GTX295 å skyte spurv med kanon - laaangt over mål - hvis du ikke plutselig skal ha en ekstrem gamer da:)

Sorry for min manglende forståelse, men det er derfor jeg er her på denne siden. Hvis du kan sette opp din drømme PC mtp video, bilde, stillegående osv så hadde jeg vært evig takknemlig.

Jeg står ved det jeg har foreslått første gang, med få endringer. HX1000 watt kan være greit dersom du skal sette inn flere skjermkort. Kjøp et Quadro-kort i tillegg som du benytter til arbeid. Dette burde holde FX570. Skal du drive proff kan du selvsagt kjøpe dette High-End FX4600 til 15K. Det er for profesjonelle se her Nvidias sider.

EDIT: jeg ser det poenget brk:)

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
jornboss, uansett, om jeg skulle bruke 100000+kr på en pc ville jeg hatt en slave fra enten HP eller Dell som stilte opp en dag eller to etter om jeg fikk problemer. Det er en av de viktige fordelene med å kjøpe slike arbeidsstasjoner.

Helt klart - har man 'ubegrenset' med penger er en investering i supportavtale som gir deg rask hjelp hvis noe bryter sammen gull verdt.

Jeg ville i en kritisk jobbsituasjon mye heller hatt en maskin til 50k med en årlig supportavtale på 10.000 enn en teoretisk litt bedre 'gjør-det-selv-maskin' til 60k.

Lenke til kommentar
Dette kommer sikkert til å bli revet i fillebiter, men jeg har prøvd å sette sammen en PC også er det bare å skyte ned hele lista hvis den er off som bare det. Eller ta bort enkeltkomponenter som ikke har noen nytte. Skjermer kommer i tilegg og det samme gjør ekstra Lagrings HDer (2 x 2T). Kommenter i vei!

Du har valgt følgende:

1 stk. Produksjon og testing av PC stasjonær

1 stk. NetShop 3 års PC garanti for stasjonære/kampanje modeller

1 stk. Lian Li PC-X500B, Miditower, Sort 100% aluminium

1 stk. Corsair strømforsyning, HX1000W 140mm vifte, modulære kabler

1 stk. EVGA X58 SLI CLASSIFIED, Socket-1366 EATX, DDR3, 2xGbLAN, SLI

1 stk. Intel Xeon X5570 2.93GHz Socket 1366 Quad core, 8MB, BOXED m/vifte

1 stk. Mushkin DDR3 6GB extreme Performance XP3-16000 3x2048MB 2000Mhz. (8.8.7.24)

1 stk. Mushkin DDR3 6GB extreme Performance XP3-16000 3x2048MB 2000Mhz. (8.8.7.24)

1 stk. Intel 160GB X25-M SSD 2,5" S-ATA II MLC High Performance

1 stk. Raid 5, 1 partisjon (Krever 3 disker) Raid med paritet økt ytelse/sikkerhet.

1 stk. ASUS GeForce GTX 295 1792 MB PhysX CUDA GDDR3, 2xDVI DVI->HDMI adapter

1 stk. ASUS GeForce GTX 295 1792 MB PhysX CUDA GDDR3, 2xDVI DVI->HDMI adapter

1 stk. Samsung DVD brenner SH-S223B Svart, SATA, Bulk 22x +R/+RW -R/-RW

1 stk. Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro PCI (Ubekreftet 07.10.2009)

1 stk. Microsoft Windows Vista Ultimate SP1 OEM Norsk versjon 64-bit med upg Windows 7

1 stk. Multikortleser 3.5" USB2 sort CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD (bulk)

Total 53 475,-

1. Du vil trenge et ekstra DVD/Blu-ray drev for HD redigering og kjapp kopiering

2. Kjøp også et Firewire 800 tilleggskort slik at du kan bruke de raskeste kortleserne fra SanDisk for å tømme minnekortene raskere.

3. Bare tull å kjøre 3xSSD i RAID, bruk en. (Prisene faller og teknologien går raskt fremover...)

4. Sats heller på i7 920 prosessor som du lett klokker til 4.0 GHz med 3. parts kjøler, alternativt de nye i5 prosessorene for mindre varme/bråk

5. Dropp doble grafikkort med bråkete vifter. Finn et med passiv kjøling.

Lenke til kommentar

Må si jeg støtter "brk" sitt forslag om xeon arbeidsstasjon. Vil også sterkt anbefale deg ett Nvidia Quadro-kort. Dette er mye mer beregnet til ditt formål enn alt annet som er listet opp her. Om du ikke vil bygge selv, så leverer som sagt hp, dell, lenovo? og sikkert noen flere dette. Da har du en rimelig grei sikkerhet i tilfelle det skulle skje noe og. Jeg ville sannsynligvis bygget selv, siden man da får skreddersydd dette optimalt, men dette var vel ikke noe alternativ.

Fordelen med xeon og quadro i denne sammenhengen er at driverene har mye bedre støtte for Adobe-applikasjoner enn f.eks standard Quad Core Duo og GeForce.

Har opplevd dette så mange ganger selv siden jeg jobber en del i After Effects.. Er veldig kjipt å miste arbeid på grunn av driver-feil o.l.

Edit: leste gjennom første-post en gang til og ble litt usikker på hvilket nivå av video-redigering det er snakk om her.. Hvis det kun er helt enkel klipping og overganger så kan det jeg tenker på bli litt overkill muligens. ;)

Endret av Amphipod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...