Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ingen POST etter ett år i drift... Dødt P5Q eller minne?

Anbefalte innlegg

Har en PC her med et P5Q, E8400, HD3450 og OCZ SLI-ready PC7200 minne.

Denne har fungert utmerket i ett år nå (med unntak av at bare en av minnebrikkene har vært i bruk siden Asus + OCZ generelt blir tull...).

Men for et par dager siden begynte den med å slite med å POSTe, dvs funket av og til. Fikk visstnok opp melding om "Overclocking failed" et par ganger (min far sin PC), men den har aldri vært overklokket på noe vis.

I går ble det helt slutt, ikke snakk om at den vil verken komme med pip'et eller gi bilde ut.

Har feilsøkt litt i dag og funnet ut at den kommer med feilmelding (pip) dersom minnet er tatt ut, men ikke om skjermkortet er tatt ut (skal den ikke si ifra om det?).

Dradd utav alt av ledninger, så det bare har vært viftene som har vært koblet til HK uten at det hjalp.

Har selvsagt også prøvd CLR RTC...

Er det sannsynlig at det er HK eller RAM som er feilen? Har mulighet til å teste annen RAM, men da må jeg dra frem min egen PC :p

Edit: Prøvde minne fra min egen PC og da fungerte det uten problemer.

Endret av AYHJA-eier
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Setter 5 kroner på at PSU'n har ødelagt HK'et, kanskje mer, feks minnet. Hva slags piping HK'et lager skal kunne se's i brukermanualen på asus hk'et.

Hvorfor skulle PSU ødelegge komponenter? Har gjennom mine 20 år med data aldri vært borti problemet... Hvis det skulle være det du tenker på så er det eneste som har blitt tatt av lynet her i huset ISDN-boksen.

Lenke til kommentar

Jeg har vert borti flere tilfeller. Grunnen til at den trodde den var overklokket var fordi den fikk for høy volt. Det kan være for høy rippel pga en kondensator i psu'n. Kan være en kondensator i hk't også men når det du sier over har skjedd vil jeg tippe psu'n.

Lenke til kommentar

Meldingen som lyder "overclock failed" har ikke noe med at hk har mottatt for høyt volt, det er rett og slett biosen sin innebygde funksjon som resetter instillingene ved feil-POST til default for at det skal være mulig å boote uten en klønete clear cmos. Minnefeil kan oppstå over tid, og min erfaring er at en defekt brikke (av f.eks. 2 eller 4) gir no post. Prøvd å kjøre memtest på de?

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle PSU ødelegge komponenter? Har gjennom mine 20 år med data aldri vært borti problemet...

Halvveis OT, men jeg fikk bokstavelig talt viftekontrolleren min sprengt av for mye strøm da jeg justerte opp viftehastigheten min en gang. :p Det kan skje.

For å bli litt mer saklig, kjør memtest på brikkene dine i 12 timer og se om du får problemer av et eller annet slag. Hvis ikke kan du sannsynligvis utelukke RAM som feilkilde.

Endret av saccosekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...