Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Antall anmerkningen før nedsatt i Videregående?


Anbefalte innlegg

I vurderinga i orden og i åtferd skal det takast omsyn til føresetnadene eleven har. Til vanleg skal det ikkje leggjast avgjerande vekt på enkelthendingar; unntaket er dersom enkelthendinga er særleg klanderverdig eller grov. Fråvær kan føre til nedsett karakter i anten orden eller i åtferd.

"

 

Jeg finner hjemlet mitt i det siste leddet. Det blir vansklig å argumentere for at eleven forutsetninger blir tatt hensyn til ved en telling av antall regelbrudd.

 

Se min uthevning. Til vanlig skal det altså ikke legges vekt på enkelthendelser, men å måle x antall anmerkninger er ikke å legge vekt på enkelthendelser; men utvist adferd.

 

Vel på det førstee punktet hopper du glatt over det som faktisk var argumentet, har undeerstreket det nå:p

 

Det er fordi argumentet ditt ikke finner nok støtte i den lovteksten du siterer. Det skal skje en avveining mellom elevens forutsetninger og avvikene fra normen. Hvis man skulle ta 100% hensyn til elevenes forutsetninger kunne man aldri ha gitt noen en nedsatt karakter i orden/oppførsel. Det virker også som om du mener at elevenes forutsetninger *MÅ* tas hensyn til direkte i karakteren. I de skolene jeg har gått på har man tatt hensyn til elevens forutsetninger på et tidligere nivå, nemlig ved hvorvidt man gir anmerkning eller ikke. Dette er etter mitt syn mer enn nok til å oppfylle lovens krav.

 

Når det gjelder det andre argumentet mitt synes jeg det blir rart å si at alvorlighetensgraden er irrelevant. Vi er selvfølgelig enig om at det skal legges vekt på er om avviket er klart, eller retter sagt ikke, for det er tydlig spesifisert at det skal dreie seg om klare avvik, altså flertallsform, men det er ikke poenget her så skal la den passere. Du klargjør aldri hvordan du tolker ordet "klart" som jo er det avgjørende her. I dette uttrykket legger jeg at eleven forholder seg på en måte som gjør det tydlig at eleven ikke oppfyler de kravene man normalt må kunne stille til en eleven med de gitte forutsetninger når det gjelder orden eller atferd, jeg mener også at ordet klart er ment å spesifisere at noe avvik fra "optimaleleven" skal aksepteres. Når man skal foreta en vurdering av om det foreligger et klart avvik mener jeg alvorlighetesgraden er helt avgjørende. Å komme fem minutter for sent fem ganger ikke viser like tydlig at eleven ikke oppfyller de krav som stilles, som det å urinere på lærebøkene fem ganger gjør. At å konsekvent komme for sent kvalifiserer til nedsatt karakter er jeg enig, men hvis man kommer kommer for sent fem eller ti ganger i løpet av et skoleår utgjør dette å komme for sent

 

Uttrykket '"klart" avvik' er ikke alltid like lett å tolke. Når man skriver 'klart' i juridisk forstand mener man gjerne at avviket skal uten videre være synlig/tydelig for en utenforstående person. Jeg mener at å komme x ganger for sent oppfyller kravene til klart avvik. Alvorlighetsgrad er irrelevant i denne diskusjonen fordi det holder å kunne konstatere at noe er et klart avvik. Hvor stort avviket er, og underforstått hvor stor innvirkning det skal ha på karakteren, kommer på siden -- det jeg fastslår er at x antall overtramp i den rollen man har i seg selv er nok til å konstatere et klart avvik fra rolleforventningen.

 

 

Jeg har også sett litt nærmere på dette og funnet en releativt avgjhørende hjemmel til denne finnes i forksriftens §3-2 siste ledd, her står det følgende:

" Undervegsvurdering og sluttvurdering skal sjåast i samanheng for å betre opplæringa. Kunnskap om elevens, lærlingens og lærekandidatens utvikling i fag, orden og åtferd gjennom undervegsvurdering gir læraren grunnlag for å fastsetje standpunktkarakter i fag, orden og åtferd."

 

Her står det at altså at kunnskap om elevens utvikling skal ligge til grunn ved setting av standpunktkarakter. Dette må jo bety at fem overtredelser i august skal tas mindre hensyn til enn fem overtredelser i juni eller hva?

 

Det kommer an på om eleven faktisk har utviklet seg. Men fem overtredelser i august vil få noe å si for julekarakteren, mens fem overtredelser i juni vil ha noe å si for påskekarakteren. Man vektlegger påskekarakteren tyngre når man skal fastsette standpunktkarakteren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 12 år senere...
DasDiskusjonsDude skrev (På 12.10.2009 den 19.49):

Som allerede sagt hundre gongar, dette varierer ifrå skule til skule, og det kan variere veldig. Men har du nedsatt karakter i orden, er det din egen feil:)

Det er faktisk ikke min feil. Ho ene læreren ho gir meg anmerkninger for ingenting. Og jeg får lov å gjøre det av rektor, men læreren jeg har gir blanke f i det

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...