Gå til innhold

7.1 lyd i win7

XII

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg installerte nylig windows 7 Professional på maskinen. Hittil har det meste fungert tilsynelatende bra, men jeg har et problem med å få 7.1 lyden til å fungere optimalt.

Når jeg hører på musikk, eller spiller, kommer det lyd fra alle høyttalerne. Men med en gang jeg skal se på film, er det bare fronthøyttalerne og sub'en som avgir lyd (tilsvarer vel 2.1). Når jeg brukte WinXP Pro fungerte de samme videofilene (.mkv) i 7.1 uten problemer. Jeg har alltid brukt VLC til å spille av musikk og vise film. Jeg har et Creative X-Fi XtremeMusic 7.1 lydkort.

Det som virker litt uforklarlig for meg er at jeg kan gå rett fra å spille av musikk hvor alle høyttalerne fungerer, til å se på film, hvor ikke alle høyttalerne spiller av lenger, og dette uten at jeg har lukket VLC. Jeg kan også spille av musikkvideoer og dvdrip uten problemer med lyden. Så det virker som om det har noe med .mkv-filene å gjøre, uten at jeg kan komme med noen forklaring på det. Kan det være mangel på codecs som forårsaker dette? Har ikke installert noen, da jeg ikke trengte dette for å få 7.1 lyd når jeg spilte av 720p-1080p materiale i WinXP Pro med VLC.

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror dette har med innstillingene i VLC å gjøre. Når jeg spiller av surround-lyd må jeg hver gang aktivere det manuelt, fordi VLC tror jeg har stereohøyttalere koblet til.

For å aktivere surround (har engelsk grensesnitt):

Audio (menyen i toppen/høyreklikkmenyen) -> Audio device (tredje fra toppen) -> 5.1/7.1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...