Gå til innhold

Fryse hjemmelaget pizza?

Anbefalte innlegg

Hei

Lager pizza selv nå, men en pakke kjøttdeig og et glass pastasaus som jeg bruker som fyll holder til to pizza'er. Når jeg lager deig får jeg også nok til to bunner. jeg steker alltid bunnen før jeg har på fyll. Det jeg lurer på er om jeg kan lage pizzaen ferdig, men ikke steke den, og legge den i fryseren? Kjøttdeigen har vært frossen. Tar den opp kvelden før og legger den i kjøleskap. Steker den før jeg har den på pizzaen. Kan dette fryses på nytt da, eller blir det ødelagt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Lager pizza selv nå, men en pakke kjøttdeig og et glass pastasaus som jeg bruker som fyll holder til to pizza'er. Når jeg lager deig får jeg også nok til to bunner. jeg steker alltid bunnen før jeg har på fyll. Det jeg lurer på er om jeg kan lage pizzaen ferdig, men ikke steke den, og legge den i fryseren? Kjøttdeigen har vært frossen. Tar den opp kvelden før og legger den i kjøleskap. Steker den før jeg har den på pizzaen. Kan dette fryses på nytt da, eller blir det ødelagt?

du kan putte pizzaen i fryseren, men jeg ville annbefalt deg og halv stekt den før du gjør det.

selv om du har stekt kjøttet og bunnen..

pizzan kan også stekes ferdig før du putter den i fryseren, men du vil ikke få den samme smaken på den da som halvstek. puttes i ovn på 200 grader når du skal steke den ferdig neste gang, og vips, skulle tru du hadde lagd den samme dagen ;P

SnowBot

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg vil også anbefale å halvsteke pizzaen før frysing. Om du skal spise den i løpet av noen få dager, kan du også fryse bunnen separat (halvstekt) og ha sausen i kjøleskapet.

Vet ikke hva slags pizza dette er snakk om, men jeg lager pizzaen min med tynn bunn (kan fint fryses halvstekt), tomatsaus/pizzasaus (kan fryses eller oppbevares i kjøleskap i 3-4 dager), ost og topping (hjemmelagde kjøttboller kan fryses, salte pølser holder seg godt, grønnsaker og sopp bør være ferske). Så når jeg er i "storkok-modus", lager jeg bunner som prikkes og halvstekes for frysing, kjøttboller som stekes og fryses, og pizzasaus som kan fryses eller oppbevares i kjøleskap. 

Da kan jeg ta opp en pizzabunn, smøre på saus, ha på ost fra kjøleskapet, nytinte kjøttboller og frisk paprika, champignon, løk, tomat, ananas etc, og ha noenlunde fersk pizza på 10 minutter (pluss tiden det tar å varme opp pizzasteinen til 300 grader C).

Om du lager "norsk pizza" (tykk bunn med tomatpure-kjøttdeigsmørje og ost på toppen), er det kanskje like dumt å halvsteke pizzaen, avkjøle den og fryse den, for så å steke den i ca 10 minutter den dagen du skal spise den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...