schloemi Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Har laget en liten side av den første eksperimenteringen med "undervannsposen" til Clas Ohlson... http://home.broadpark.no/~fschlomi/underva...vannsbilder.htm Blir veldig glad fore tilkbakemelding + tips Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Dette viser jo at det går an å bruke en 'clas ohlson pose' til lettere undervannsfotografering enn å kjøpe et undervannshus til kr 2000,- eller mer. Flott Schloemi. Hvor dypt kan du forresten dykke med denne 'posen'? Lenke til kommentar
schloemi Skrevet 21. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2003 takk skal du ha skarsk! Det står at man kan bruke det opp til 10m dybde og det kan jeg godt tro på.... det virket veldig robust og det kommer lite luft inn i posen slik at trykket i den ikke blir så stort!... akkkurat det at blitsen reflekteres på innsiden kan være ett særtilfelle for mitt kamera ( Cp 3500 gjelder altså også for cp2500) fordi blitsen ligger rett ved siden av linsen (ca 2-3mm avstand) og det kan doft hende at det problemet ikke oppstår med f.eks. powershot eller kompaktkameraene til kodak fordi blitsen ligger lenger bort fra og bak linsen... Det som er veldig praktisk med posen er at vanntrykket presser plasten mot linsen siden den er myk foran og det ikke er noe glassplate der som noen av evamarine (?) produktene har... hvis du vil ha et morsomt leketøy til sommeren kn jeg anbefale det på det sterkeste... og i hvert fall hvis du skal til syden o du får masse naturlig lys i vannet.... Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Artig. Et tips er å bruke tjenesten på http://url.akam.no når du skal legge inn lange linker. MLW Lenke til kommentar
Zamboo Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Hvor stor er denne posen? Den er vel ikke såpass stor at det går et speilrefleks i den? Hadde vært gøy om det hadde gått, da hadde jeg hatt noe nytt å gjøre i sommer... Lenke til kommentar
schloemi Skrevet 21. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2003 Jeg vet det MLW.... JEg bare gadd ikke for å være helt ærlig...synes ikke den var så lang.... url Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Dette var stiilig 200 Kr. er jammen ikke mye. Det så ut som om de fleste bildene ble brukbare også.... Lenke til kommentar
schloemi Skrevet 21. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2003 tja... jeg tok 140 bilder den dagen og det var de beste bildene... du kan se på det ene der det står at slik ble de fleste bildene... men det blir nok bedre med mer erfaring og trening + at det er viktig med mye dagslys Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 takk skal du ha skarsk!Det står at man kan bruke det opp til 10m dybde og det kan jeg godt tro på.... det virket veldig robust og det kommer lite luft inn i posen slik at trykket i den ikke blir så stort!... Luftmengden i posen har ingenting å gjøre med hvor stort trykket blir, det avhenger bare av dybden posen befinner seg på. På 10 m er trykket dobbelt så stort som ved overflaten, dvs. at (ihht Boyle-Mariottes lov P*V er konstant) luften inne i posen vil trykkes sammen til det halve. Hvis det er lite luft i posen, vil vanntrykket presse posen mot selve kameraet og har en linse som kommer ut av kameraet, vil vanntrykket forsøke å trykke den tilbake inn i kamerahuset (det samme er tilfellet for knapper, etc.). Det som er veldig praktisk med posen er at vanntrykket presser plasten mot linsen siden den er myk foran og det ikke er noe glassplate der som noen av evamarine (?) produktene har... Så derfor: skal du gå "dypt" må du ha mer luft i posen enn hvis du skal oppholde deg i overflaten. Dette grunnen til at undervannshus er å foretrekke siden "huset" står imot vanntrykket og inne i huset er det fortsatt "normalt" lufttrykk. Håper dette var forståelig. Morten Lenke til kommentar
espeng Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 En liten kommentar til M-bite.. Problemet med inntrykking av linse, eller andre deler i kameraet, tror jeg kun vil være tilstede dersom det finns tette rom i apparatet. Dvs. rom eller lommer som ikke utligner trykket til omgivelsene. Og omgivelsene på 10 meter vil være 2 bar uansett om du begynte med mye eller lite luft. Jeg tror jeg ville være forsiktig med å gå dypt med en slik pose uten å vite om kameraet tåler trykket. espen Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Skal prøve å utdype: Hvis det er lite luft i posen, dvs at posen slutter tett rundt kameraet, vil vanntrykket trykke posen mot kameraet siden den eneste luften som kan komprimeres er inne i kameraet. Hvis det er mye luft i posen, vil luften på utsiden av kameraet komprimeres og presses inn i kameraet (som ikke er lufttett), men siden det ikke er så mye plass til luft inne i kameraet vil det kreves ganske høyt trykk før en får plass til all luften inne i kameraet. Vet ikke om dette ble bedre? Kanskje en grunn til at jeg ikke skriver fysikkbøker. Morten Lenke til kommentar
espeng Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Hvis poenget er å ha litt plass rundt kameraet i posen, er jeg enig med deg. Men trykk-belastningen på apparatet vil bli det samme uansett hvor mye luft du starter med. Det er kun avhengig av dybden du er på (som du selv skrev også forsåvidt). Du forutsetter at apparatet ikke er lufttett. Hvis det er riktig, burde det ikke være noen fare å dykke med pose. Så lenge trykket på hver side av en vegg er lik, blir det ingen trykkbelastning. Jeg skriver heller ikke fysikkbøker. :smile: Lenke til kommentar
espeng Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Hvis poenget er å ha litt plass rundt kameraet i posen, er jeg enig med deg. Men trykk-belastningen på apparatet vil bli det samme uansett hvor mye luft du starter med. Det er kun avhengig av dybden du er på (som du selv skrev også forsåvidt). Du forutsetter at apparatet ikke er lufttett. Hvis det er riktig, burde det ikke være noen fare å dykke med pose. Så lenge trykket på hver side av en vegg er lik, blir det ingen trykkbelastning. Jeg skriver heller ikke fysikkbøker. :smile: Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Ta en titt på hva ewa-marine skriver: ewa-marine De er litt flinkere til å forklare. Morten Lenke til kommentar
Opus Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Alt som er lufttett vil til syvende og sist implodere under vann, kun avhengig av hvor sterk struktur objektet har, avgjør dybden det vil skje på. For å si det sånn...f.eks. en full brusflaske med korka på og uten luft i, vil også implodere ved et visst dyp. Lenke til kommentar
schloemi Skrevet 22. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2003 hovedsakelig til M-bite: Jeg vet det at trykket er det samme,,, men hvis det er minst mulig luft i posen når man putter kameraet i vannet gjør man jo jobben til posen "lettere" på en måte... fordi den må holde på mindre luft.... ellers er det jo sant at luften inne vil bli komprimert og at plasten dermed blir presset mot knappene og linsen... akkurat på mitt kamera er ikke det med linsen noe problem fordi den ikke "kjører" inn og ut.... olasten i posen er heller ikke så fleksibel at jeg tror kanppene blir trykket inn.. (i hvert fall ikke i dybder som jeg kommer til å ta bilder i som sannsynligvis blir maks 3-4m...) Lenke til kommentar
espeng Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Jeg skjønner hva du mente nå Morten. Jeg er enig med deg. espen :oops: Lenke til kommentar
teebee Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 vurdere om jeg skal kjøpe undervannshus til A70 på XD lurer på om det er verdt det i forhold til en slik Clas Ohlsen pose som alle snakker om... Har tenkt å bruke kamera en del under snorkling og kajakkturer, lurer også på om man kan bruke huset over vannet, uten at det blir dogg o.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå