Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

19 år - ekstremt hårtap

GoldenHymn90

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt veldig tykt og mye hår, men i løpet av de siste månedene har jeg mistet ekstremt mye hår. Når jeg dusjer, mister jeg en neve, i løpet av dagen samler jeg enda en neve når jeg soper gulvet på rommet, når jeg våkner opp samler jeg en neve fra senga. Og ja, det er ingen tvil om at håret har blitt MYE tynnere. Når jeg står under lyset og ser meg selv i speilet, så ser jeg rett gjennom til hele hodebunnen. Så jeg prøver å dekke til med det tynne laget jeg har helt øverst. Det er skikkelig trist å tenke på at jeg sakte, men sikkert kommer til å bli skallet.

Det var mamma som først merket at jeg etterlot meg så mye hår, hvorhenn jeg gikk. Men jeg nektet på det, og trodde egentlig det bare var noe tøv hun sa. Hun skyldte på hårvoksen jeg brukte, så jeg har sluttet å bruke hårvoks siden jeg har innsett at hun hadde rett angående håret mitt. Og jeg tar B-vitamin-tilskudd og drikker to glass vann utblandet med ølgjær daglig, men det er ingenting som tyder på at det kommer til å bedre seg.

Jeg har mange spekulasjoner om at det kan være at jeg ikke har trent styrketrening de siste månedene (trente 4 ganger styrke hver uke tidligere i år, sluttet i juli. Men siden da har jeg løpt 4-5 ganger per uke uten noen form for styrketrening.)? For jeg har lest om en del folk som har merket at de får et mye sterkere hår av å trene styrke, og det hadde noe med testosteron-nivået å gjøre.

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Et spørsmål: Er det noen i familien som har samme problemet? Far? Bestefar? osv..

Pappa er langt utpå 50-alderen nå, men har fortsatt hår. Men han har antydninger til måne, og du kan liksom se hele hodebunnen hans under håret. Veldig tynt hår, med andre ord.

Lenke til kommentar

Hårtap følger egentlig morssiden, så jeg ville sjekket om bestefaren din mistet håret tidlig.. Uansett, du bør bare akseptere at du er på vei til å bli skallet. Jo før jo bedre.. Er vel ikke noe som er verre enn en som er flau over det.. Parykk etc.

Synes det er pinlig hver gang jeg ser parykken til Jens Stoltenberg..

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Plutselig stort hårtap kan være et tegn på at noe er galt, men det kan også være helt normalt. Stikk innom legen og få en sjekk. Sannsynligvis ender det med at vi får en til skinhead i gjengen;) Det hender de fleste i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar

Det kan være psykisk. Søsteren min har hatt det, da forholdene på jobben hennes ikke var så gode.

Hun mistet som sagt alt håret, og måtte gå med parykk i en periode, men har nå fått alt håret tilbake.

Ta en tur innom legen og hør med dem. Kanskje det har en sammenheng med skole eller jobb?

Lenke til kommentar

Så raskt hårtap kan forekomme. Jeg vet hva jeg snakker om.

Sjekk ut nettsteder som hairlosstalk.com og hartap.net

Det finnes produkter (proscar/minoxidil) som kan stoppe/reversere hårtapet og det funker ganske effektivt. Ellers så har man hårsystemer (avanserte parykker) som man ikke kan merke at er parykker ved mindre man ser virkelig godt etter. Ikke faller dem av heller om man drar i dem. De er som å ha ekte hår. Kjenner folk som har jobbet med dette og det virker som en ganske god løsning!

Kjenner til følelsen og fustrasjonen din! ;)

Om du trenger hjelp til å vite hva slags produkter du trenger for å prøve å stoppe avfallet så er det bare å sende en PM eller noe så skal jeg hjelpe deg =)

Edit: er 18 selv. Begynte for 3 år siden på meg. Det er ganske ekstremt ungt.

Endret av Megnus
Lenke til kommentar

Kom deg til fastlegen, få han til å sette deg opp til time hos hudlege, det er ganske lang ventetid for å komme inn til hudlege, men ringer du å maser så kan det være de slipper deg inn før. Når du kommer til hudlegen, forteller du om hårtapet ditt, og hvor stor stor del av ditt psykiske ve og vel det betyr og ha hår på hodet. Si du ønsker å begynne med Proscar, du kan søke opp på nett å lese litt om dette dersom det virker interessant.

Jeg har selv gått på proscar i 6mnd nå, og jeg merker STOR forskjell, håret føles sunnere og tykkere, der hvor jeg hadde synlig hårtap tidligere begynner det nå å vokse til igjen, samt også i vikene, noe som føles utrolig deilig! jeg har kombinert proscar med b vitaminer, og som du også nevnte så drev du litt styrketrening, da er ekstra vitaminer, sink og magnesium tabletter også å anbefale å ta i tillegg. Proteinpulver kunne også være en ide for å få fortgang i prosessen?

Lykke til!!

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Første jeg tenker er mangel på d-vitamin. Bestevenninna mi mistet MYE hår og var fortvilet. Hun hadde stor mangel på d-vitamin og det kom seg etter at hun hadde tatt det ei stund + begynte å vokse ut på nytt. Verdt å sjekke ut. Du er litt vel ung for så massivt hårtap.

Edit: Ooops, den der var ikke helt ny ;)

Det med d-vitamin er verdt å merke seg likevel.

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...