bo0ze Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Jeg kommer til å bli en fersk Linux- eller Unixbruker, og trenger hjelp til å velge en version som passer mitt behov. Jeg er en wiz i Windows, men har aldri brukt noe annet. Maskinen jeg har tenkt å bytte OS på er har en AMD Athlon XP 2500+ prosessor, og er koblet til TV'n med VGA-kabel. Jeg bruker den til film(VLC), musikk(Spotify og Winamp), surfing(Firefox) og torrentnedlasting(uTorrent). Er det noen som kan foreslå et OS kan som flyter bra på en såppas gammel maskin og samtidig kan brukes til film, musikk, web og nedlasting? Lenke til kommentar
program Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Jeg tror det enkleste for deg vil være Linux. Personlig liker jeg Ubuntu best av Linux-distroene, det skal kunne kjøre bra på eldre maskiner og. Endret 4. oktober 2009 av program Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Jeg har en lignende maskin (Athlon Barton 2500+ med 1024MiB systemminne og Geforce 6600GT) og Ubuntu 9.04 fungerer utmerket på den maskinen. Dette er med standard Gnome-skrivebordsmiljø (minus ubrukelige, eksploderende wobblyvinduer). I grunn spiller det liten rolle hva du velger, men du gjør klokt i å holde deg til en av de "store" distribusjonene. Jeg kan bare gå god for Fedora og Ubuntu med Gnome, men du har jo også SuSE og Mandriva. Ønsker du å prøve noe som er mer "Unix", så er FreeBSD et godt alternativ siden det kanskje er den *BSD-varianten som er mest moderne mtp. funksjoner. Da får du i utgangspunktet noe som ligner på GNU/Linux-distribusjonene Slackware og Arch Linux. Minus sistnevnte sin "rolling/breaking-release". OpenSolaris er også et alternativ, men FreeBSD er forholdsvis binærkompatibel med Linux-binærfiler. Ytelsesmessig så bør det være liten forskjell mellom de ulike distribusjonene. Fedora og Ubuntu er i en overgangsfase der det eldgamle, uegnede SysV-lignende Init fases ut til fordel for det mer moderne Upstart. Det betyr tjenestehåndtering slik som kan forventes av et moderne operativsystem. Ubuntu OpenSuse Fedora FreeBSD Avslutningsvis så er det min mening at det er lite hensiktsmessig å velge en distribusjon som man kan "vokse i". Det er morsomt å knote, men jeg ser ingen reelle fordeler ved å brenne av masse tid på å tøyse rundt med egne skript når en annen distribusjon gir deg en mer robust løsning. Ubuntu er en god distribusjon som egner seg for alle brukere. De har insett at usability også betyr brukbarhetstesting. Det er mer enn man kan si om mange andre distributører. Lenke til kommentar
program Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Det har jo litt å si hvordan skrivebordsmiljø du velger og. Men jeg tror det drar GNOME bra. GNOME er også veldig rask og enkelt å bruke og er minimalistisk. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Ja, det var et poeng jeg ikke fikk med i innlegget: Skrivebordsmiljøet er det brukergrensesnittet som brukeren blir mest eksponert for (på en arbeidsstasjon hvor det kjøres en eller annen form for grafisk brukergrensesnitt). I tillegg så har vi løsningen for installasjon av programvare på systemnivå: Har distribusjonen et pakkesystem, har systemet en pakkebehandler (dette impliserer førstnevnte, men ikke motsatt), hvilket format brukes for å pakke programvare og hvilke(t) brukergrensesnitt finnes til pakkebehandleren. Endret 4. oktober 2009 av Manuel Lenke til kommentar
bo0ze Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 Da går jeg for Ubuntu 9.04 TAkk for flotte svar Lenke til kommentar
Marasmus Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Skal du hoppe på Ubuntu kan det være verdt å titte litt på distroer som baserer seg på Ubuntu. Selv synes jeg Ubuntu-utviklerne er litt for strenge. Eksempelvis kom ikke Ubuntu 9.04 med skikkelige drivere for Intel GMA-grafikk. En forferdelig floke å løse for en nybegynner. Var jeg deg tror jeg at jeg hadde tittet på Linux Mint. Basert på Ubuntu, men ligner litt mer på Windows, med bedre driverstøtte ut av boksen. EDIT: Det aller beste er å smette ned en haug med Linux-distroer og boote dem fra plate slik at du får prøvd dem litt før du bestemmer deg. Det er forholdsvis fort gjort om du ikke sitter på mobilt bredbånd. Endret 4. oktober 2009 av Marasmus Lenke til kommentar
program Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Du har kanskje rett i at Linux Mint er bedre for nybegynnere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå