Basusjernet Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Her om dagen hørte jeg to Krf politkere diskutere partiets fremtid på radioen. Desverre husker jeg ikke hvem det var. Splittelsen i diskusjonen bestod blant annet av om partiet skulle utvide seg til også å omfatte sekulære politikere, og allment appelerende politikk eller om de skulle stramme inn om en liten kristen målgruppe. Et av motargumentene var at kristne tenker annereledes enn den sekulariserte og verdsligjorte verda. Gjør de det? Å elske din neste tror jeg ble dratt frem, men er dette noe særegent for Krf og den kristne delen av befolkningen? Hvor mye gir ikke norge i bistandshjelp allerede (dette ble dratt frem som en politisk måte å elske din neste på, noe jeg er fullt enig i)? Er dette noe den sekulariserte delen av befolkningen opposisjonerer seg i mot? Det jeg vil frem til med denne diskusjonen er hvordan Krf's kristne tankegang ikke er forenlig med sekularisert tenking? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Det som ikke er forenelig er de kristne tror, åpent og ærlig, endag feilaktig, at de er bedre enn andre fordi de er kristne. Dette kommer ganske klart frem blandt KRF politikkere ihvertfall, for de snakker støtt om "de kristne verdier" som om det å være grei, snill og omtenksom er noe de kristne er alene om... Litt kvalmt det syntes jeg.... Lenke til kommentar
O3K Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Hvor mye gir ikke norge i bistandshjelp allerede? Hvor mange soldater sender ikke Norge til Afghanistan allerede? Hvis KRF skal ta ære for "kristne verdier" så burde de jammen meg ta vanære for deres synspunkter som bryter med "kristne verdier". For jeg tror ikke at "du skal ikke slå ihjel" (drepe) går hånd i hånd med deres synspunkter angående militæret. Norske styrker må ha høy kvalitet og være relevante og effektive i forhold til oppgavene. Forsvaret må ha innsatsstyrker som kan reagere raskt. Allmenn verneplikt må opprettholdes og må utformes etter Forsvarets behov. Heimevernets status må bedres og sikres gjennom en kvalitetsreform. Og det er ikke det at jeg er uenig med dem, for all del. Men jeg blir alltid irritert når begrepet "kristne verdier" blir brukt, siden det er et høyst subjektivt begrep. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 Jeg tror kanskje du misforstod hva jeg mente, jeg ga ikke Krf æren for bistandshjelpen, jeg bare påpekte at den var noe allment i norsk politikk (til en viss grad), og på ingen måte noe særegent for politikk med vekt på kirstne verdier. Altså er det en politikk som er fult forenlig med sekulariserte synspunkter. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Jeg mente ikke at du ga KRF ære, men jeg refererte litt til RWS' innlegg også, så jeg beklager viss det ble litt rot. Men jeg er enig i at KRFs politiske verdier ikke er særlig særegne. Og det er jo bra, for et parti burde jo egentlig inkludere ulike mennesker, og ikke bare en særegen gruppe. Men jeg blir irritert også på KRF når jeg leser på deres synspunkter. KRF om "kirke og livssyn": Det er viktig å bevare og videreutvikle den kristne etikk og kulturarv som fellesverdi for det norske samfunn. Og det samme partiet sier følgende om forsvar: Norske styrker må ha høy kvalitet og være relevante og effektive Jeg lurer på om KRF ville ha trekt dêt fram som en politisk måte å elske din neste på. Endret 4. oktober 2009 av O3K Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Flyttet til oppslagstavlen da det går mer på KRFs politikk enn religionsdebatt. MVH KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå