Gjest Slettet-376f9 Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Som et korrektiv til de til tider ganske trangsynte diskusjonene om ringepriser som foregår her på forumet, starter jeg denne tråden som ser på det store bildet når det gjelder bruken av mobiltelefon. Det er tilsynelatende knallhard konkurranse på mobilmarkedet, med ringepriser som snart nærmer seg stadiet der du får betalt for å ringe. (Det har faktisk skjedd i Sverige.) Men pass på. Operatørene er ikke frelsesarmesoldater som deler ut gratis suppe. Ett sted tar de igjen tapet, og her er triksene deres. Det som er felles for alle operatørene er at prisen for sms og samtaler til ”vanlige” nummer (de som begynner på 2,3,4,5,6,7 eller 9) er det de opplyser om i reklamen, mens prisen for all annen bruk blir opplyst om i små skrift, eller kanskje ikke blir opplyst om i det hele tatt. Mobiltelefoni har to priser, sjekk begge. Ringe/SMS Som sagt, her er det billig. Trafikken selges i mange tilfelle med tap, et tap som må tas igjen på prisene for produkter man ikke bruker så ofte. Det er ikke så mye å si om ringeprisene, men sjekk gjerne oppstartsavgiften. Hvis du har stort sett korte samtaler kan en høy oppstartsavgift gjøre at den gjennomsnittlige minuttprisen blir høy. Pakker Lurer du på om det lønner seg å kjøpe en sms-pakke? Del prisen for pakka på den prisen du ellers betaler for en sms. Da vet du hvor mange sms du må sende hver måned for at det skal lønne seg. Netcoms sms-mania koster 200 i måneden. Er du Youngtalk-kunde betaler du 69 øre pr sms, og da lønner pakka seg etter 290 sms. Har du Flexi-talk lønner det seg etter 445 sms. Kønummer Kønummer er min private betegnelse på nummer som begynnr med 815, samt de femsifrede nummerne. Dette er nummer som typisk brukes av kundesentre, og hvor du ofte må jobbe deg gjennom en sirupstreg memy før du blir satt på vent i evigheter. Disse nummerne er overpriset inntil det absurde, uten at det er noen grunn til det. Produksjonskostnaden ligger under kostnaden for en samtale til en mobiltelefon, men første regel i mobilverdenen er at prisen til forbruker ikke har noen sammenheng med produksjonskostnaden. Her har bransjen stille og rolig bestemt seg for at samtaler til disse numemrne skal være høye, i noen tilfeller med priser opp mot fem kroner i minuttet. Hensikten er selvsagt å ta igjen tapet ved vanlig taletrafikk. Samtaler til kønummer kan ofte bli svært lange, så her renner pengene unna. Søppel på mobilene Kjøper du en opratørlåst telefon er sjansen stor for at den er full av programmer som skal ”hjelpe” deg til å bruke penger hos operatørene. Musikkbutikker og GPS er de vanligste programmene. Det er selvsagt frivillig å bruke dem, men denne søpla er prisen du må betale for en operatørlåst telefon. Bruk i utlandet Dette var melkekua i mange år, men EU har gudskjelov satt et tak for hvor mye det skal koste når du roamer innen EU. Merk at dette bere gjelder når du er i EU, og ringer til EU-land. Er du utenfor EU og/eller ringer til et land utenfor EU kan det fortsatt koste skjorta. Det litt artige er at prisen det siste året har gått ned fra 56 til 52 eurocent i minuttet, samtidig som Euro’en har gått opp, så nå koster det litt mer å ringe innen EU. Den gode nyheten er at prisen for sms skal ned til litt over krona. Ringe/SMS til utlandet. Med ”til utlandet” menes nummer som ikke er norske. Dersom en venn av deg med norsk abo er i utlandet, betaler du som om han var i Norge. Samtaler og sms til utenlandske nummer er ofte unaturlig høye. Noen operatører lar deg sende sms til utlandet for samme pris som til Norge,men andre flår deg. Det verste eksemplet var Ludo, som inntil de ble oppdaget, tok en femmer for en sms til USA. Særlig kontantkort er dyre til utlandet. Denne posten blir oppdatert utover dagen, så følg med. Endret 4. oktober 2009 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Fint initiativ, for min del ringer jeg så og si aldri spesielnummer så da har det ikke så mye å si Anbefaler deg forøvrig å slenge inn denne linken i førsteposten: Alterantive telefonnummer Denne har spart meg for endel kroner de få gangene jeg har hatt behov for å ringe spesielnummer. Anbefaler deg også å nevne innholdstjenester som jamba, zemgo etc (endel slike som koster penger å motta sendes som spam selv om du aldri har benyttet deg av slike tjenester). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå