Harryhoover Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Jeg har bestilt Telenors 25/10mbit internettoppkobling via fiber. De har vært her og lagt inn fiberen i huset og satt opp en konverteringsboks (fiber->RJ45) Det jeg lurer på er følgende : 1. Bruker man modem på Telenors fiber eller kobler man bare routeren direkte på? 2. Hva slags tilkobling brukes for dette nettet? (DHCP eller annet?) Jeg spør siden jeg absolutt ikke ønsker å bruke Telenors kombinerte ADSL/fiber modem/router. Jeg har dårlig erfaring med alt utstyr jeg tidligere har fått fra Telenor og håper på at jeg kan benytte min eksisterende router (D-Link office router DI724-GU) Håper noen kan svare på dette. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 hva med å ringe telenor? Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Modem benyttes på Telenors fibernett. Du får en Zyxel-boks, som er kombinert routermodem med wlan. Husker ikke modellnavnet på den. DHCP brukes på fibernettet. Lenke til kommentar
Harryhoover Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 hva med å ringe telenor? Du har aldri snakket med de ubrukelige damene på 05000 skjønner jeg.... De vet knapt opp og ned på en PC. Lenke til kommentar
Harryhoover Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 Modem benyttes på Telenors fibernett. Du får en Zyxel-boks, som er kombinert routermodem med wlan. Husker ikke modellnavnet på den. DHCP brukes på fibernettet. Men om de bruker DHCP så er vel modem ikke nødvendig? Man kan jo velge DHCP direkte på en hvilken som helst router.... Jeg ser at Telenors kombi Adsl/fiber kombinerte modem og router har en inngang for WAN som brukes ved fiber og en inngang for telefon som brukes ved ADSL. Jeg vil tro at dette betyr at man kobler direkte til router ved fibernett.... Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Det er jeg ikke helt sikker på. Ville ha hørt med Telenor KS, teknisk support. Be om å bli satt over til teknisk med en gang du ringer. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Ring Telenor og be om å bli satt over til kundedrift, eneste folka som har peiling. Sorry om jeg tråkker på non tær nå! Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) - Du får et fibermodem (som du har kalt konverteringsboks). Du kan koble på Zyxel P2602 routermodem i tillegg (noe jeg ser du ikke har så lyst på, men om du f.eks har hatt TN ADSL fra för etc). Dersom du setter på routermodemet (Zyxel P2602) på WAN-mode, fungerer det som bare en router. Eller du kan koble router/pc rett i fibermodemet. - Ja, det er DHCP og man kjörer samme prinsipp vedrörende faste IP-adresser som på vanlig ADSL Endret 6. oktober 2009 av Youcef Lenke til kommentar
Harryhoover Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 - Du får et fibermodem (som du har kalt konverteringsboks).Du kan koble på Zyxel P2602 routermodem i tillegg (noe jeg ser du ikke har så lyst på, men om du f.eks har hatt TN ADSL fra för etc). Dersom du setter på routermodemet (Zyxel P2602) på WAN-mode, fungerer det som bare en router. Eller du kan koble router/pc rett i fibermodemet. - Ja, det er DHCP og man kjörer samme prinsipp vedrörende faste IP-adresser som på vanlig ADSL Takker for bekreftelse på at jeg kan bruke den routeren jeg allerede har (D-Link office router DI724-GU)Denne routeren er jeg kjempefornøyd med siden den tåler tøff torrentkjøring uten å måtte restartes med jevne mellomrom Jeg snakket med Telenor i går og de kunne fortelle meg at jeg kobles opp i morgen (torsdag 8/10) og da vil jeg evt merke om ting fungerer eller ikke. Lenke til kommentar
Harryhoover Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Da er jeg oppkoblet på Telenors fiber og kan bekrefte at det fungerer med en hvilken som helst router som støtter DHCP. Jeg har testet Telenors ADSL/fiber router, D-Link DI-724GU og D-Link DIR855 og alle fungerer aldeles utmerket Endret 22. oktober 2009 av Harryhoover 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå