Gå til innhold

Hjelp til å finne riktig tv. Minimum 37" Maksimum 7000kr

Anbefalte innlegg

Hei.

Tven skal være minst 37", men helst 40-42". Jeg sitter 2-3 m unna.

Bruksområde:

Den skal brukes mye til spilling (xbox360).

Skal også koble til en PC for avspilling av film (kan bruke xboxen, men viften bråker veldig mye). Dette er for øvrig ikke noe prioritet, da det er mange andre kreative måter å spille av film (usb, media harddisk, kjøpe ny dvd-spiller osv...)

Selvfølgelig også vanlig tv-titting. Pr i dag ar vi vanlig kabel-TV, men det er ikke å utelukke at det er aktuelt med HD-boks etterhvert.

Spesifikasjoner:

Jeg må vel ha FullHD 1920x1080? progressiv?

Plasma eller LCD? You tell me!

Spillingen krever minst 70Hz, men det er vel bedre med mer? Har hørt at vanlige tv-sendinger kan se dårlig ut på en 100 Hz, men det går kanskje an å velge noen andre instillinger eller noe?

Rask responstid er også viktig.

Jeg trenger ikke mer enn 3 hdmi innganger.

Jeg stiller ingen krav til bra lyd i tven, så lenge det er tilfredstillende muligheter til å koble til eksternt lydanlegg.

Gjerne bra kontrast/svartnivå.

Jeg foretrekker glossy skjerm.

Annet:

Jeg er en zapper av natur. Jeg liker derfor at kanalskiftene skal gå raskt! ... Dessuten elsker jeg mange valgmuligheter og kompliserte menyer. Tykkelse, vekt, design og annet fjas er flott det, men jeg gidder ikke betale en krone ekstra for det.

Takk for eventuelle tilbakemeldinger. Det trengs - stor investering for en fattig student.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hva med denne? https://prisguiden.no/product.php?p...6&cat_id=69

Du sier du har mest lyst på full hd, men det er ikke fullt så stort poeng i som du kanskje tror. ville du hatt 50 tommer, forstår jeg bedre at du vil ha full hd. Men det er ca. 700-1000 kr i prisforskjell fra hd ready til full hd og nmår du ser på en 40 tommmer er det ikke den veldig store forskjellen. Bare om du sitter med to tv-er ved siden av hverandre og sammenligner. Har du blu ray spiller? Viss ikke hadde jeg hvertfall gått for hd ready.

Skal du velga plasma eller lcd? noen punkter om fordeler/ulemper

-om du sitter i et lyst rom er lcd en fordel siden plasma skjermer er lagd av glass og du vil se lys fra vinduer etc. tydelig. lcd er lagd av plast så der gjør d nesten ikke noe

-plasma har bedre sortnivå og litt bedre fargekontrast så det funker bedre til film.

- lcd funker nok best til spill

- best synsvinkel på plasma

- "burn in" fare på plasma.

Lenke til kommentar

Den kan være verd å merke seg at refleksproblemet finnes på en rekke lcd skjermer også. Flere og flere produsenter benytter seg av blanke kontrastfilter som øker kontrast og sortnivå. Samsung for eksempel har like blanke paneler som en hvilken som helst plasmaskjerm.

Setter du en Samsung ved siden av en Sony som har et matt panel så vil du se at kontrastfilteret har ganske stor betydning. Matte paneler gir litt flatere bilder...

En annen viktig ting er at det er snakk om helt flate tv-er slik at man i de fleste tilfeller kan snu tv-en litt i den ene eller den andre retningen slik at refleksene blir borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...