Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Muntlig leie avtale

Conflux

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har begynt på høgskole, og flyttet dermed inn i en hybel på en gård. Bonden var ikke så nøye med å gi meg kontrakt med en gang, så jeg bodde der 2mnd uten å skrive under noe kontrakt. Jeg fant så en ny leilighet hvor jeg flyttet inn etter å ha betalt for disse 2mnd. Bonden mente at jeg måtte betale leie for 3mnd etter at jeg flyttet, men jeg har aldri avtalt noe muntlig om lengen på leie...

Spørsmålet mitt er, har han rett på disse 3mnd leie, eller kan jeg bare slutte å bry meg om han, tror heller ikke han kommer til å gå til søksmål mot meg siden leien bare var 2500,- i mnd..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bodde du der i rett under to måneder? Dvs at du var ferdig flyttet ut/vasket ut før tredje måned begynnte? Når sa du ifra at du skulle flytte ut?

En måned gjensidig oppsigelse er vel en grei deal, isåfall burde du vel betale for en måned til.

Altså, jeg bodde der i litt under 2 mnd, men jeg sa ikke fra at jeg skulle flytte før uti den 2mnd, så da ville han jeg skulle betale i 3 mnd etter det. Har hørt at en muntlig avtale skal være like god som en skriftlig i dette tilfellet, men er det ikke noen regler om at man også må avtale lengden av leien muntlig?

Er det stor sjangs for at han ville vunnet i retten med dette? Er lite trolig at han vil gjøre det da, men er greit å vite hvor jeg står..

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har begynt på høgskole, og flyttet dermed inn i en hybel på en gård. Bonden var ikke så nøye med å gi meg kontrakt med en gang, så jeg bodde der 2mnd uten å skrive under noe kontrakt. Jeg fant så en ny leilighet hvor jeg flyttet inn etter å ha betalt for disse 2mnd. Bonden mente at jeg måtte betale leie for 3mnd etter at jeg flyttet, men jeg har aldri avtalt noe muntlig om lengen på leie...

Spørsmålet mitt er, har han rett på disse 3mnd leie, eller kan jeg bare slutte å bry meg om han, tror heller ikke han kommer til å gå til søksmål mot meg siden leien bare var 2500,- i mnd..

Leieavtaler kan inngås muntlig eller skriftlig. De skal inngås skriftlig hvis den ene parten krever det (husleieloven § 1-4).

Hvis det ikke er avtalt noe annet er oppsigelsestiden tre måneder, og leie betales ut oppsigelsestiden. Vedkommende ovenfor som påstår at det ikke er noen oppsigelsestid tar feil.

Lenke til kommentar
så lenge at du ikke har skrevet en leiekontrakt så skal det jo ikke være en oppsignelses tid, han kommer nok ikke langt uten noe skriftlig

Va det jeg og trodde først, men så finnest det en lov om "muntlig avtaler"....:p

Jepp. Kong Christian Den Femtis Norske Lov fra 1687, femte bog:

"En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver."

Det betyr at en muntlig avtale er like gjeldene som en skriftlig avtale. Likevel kan bevisbyrden være noe vanskeligere å fremvise ved muntlige avtaler.

Lenke til kommentar

(Jeg er ikke jurist...)

For å slenge meg på så er det altså utleier som har rett her. (Såfremt det ikke er snakk om "enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig" - i så fall er oppsigelsestiden en måned.) Jeg ser ingen grunn til at han ikke kommer til å bruke litt tid på en forliksklage (husleietvistutvalget?) og eventuelt etterfølgende inkasso for å få 7500 kroner. Timelønnen blir god.

Men det som er verd å merke seg er at selv om du i utgangspunktet er forpliktet til å betale leie ut oppsigelsestiden så har utleier slik jeg forstår det en "tapsbegrensningsplikt". Det vil si at utleier ikke bare kan sitte og gjøre ingenting mens du taper penger på en hybel du ikke bruker. Han må prøve å leie ut til ny leietaker og du skal ikke betale leie etter at noen andre har flyttet inn.

Jeg vil anbefale at du spesifiserer skriftlig at du ikke lenger kommer til å bo i hybelen, og at du forventer at utleier prøver å leie ut til ny leietaker. Pass på at alt er i orden slik at hybelen er klar til utleie. Du kan muligens måtte betale for annonse. Du kan også sette inn annonse( r) selv og kanskje hjelpe til med visning for å øke sjansene for å skaffe en ny leietaker raskt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...