Gå til innhold

[Løst]Plagsomme Telenor-apps på telefonen.


Egil87

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har kjøpt ny telefon igjennom Telenor, sammen med et abbonoment.

Det er en Nokia 5800, men den er stapp full av flere Telenor-apps som jeg ikke får fjernet. "Telenor Musikkbutikk." "Telenor Nyheter."

 

Har prøvd å resette til fabrikkinstillinger, og deep reset, ved å holde grønn, rød, kamera og power samtidig. Ingen av delene hjalp.

 

Noen måte å installere symbian på nytt, uten dette smøret på flesket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Nokia jobber tett med operatørene for å sikre at disse programmene blir værende på telefonen uansett hva du gjør. Nesten :-) For at Nokia Software Update (NSU) skal vite om telefonen din skal være generisk eller ha programmer fra Telenor/NetCom/etc så bruker de noe de kaller en produktkode. Denne koden sjekkes hver gang du kjører NSU. Hvis du da endrer koden fra å være den Telenor-spesifike koden til den generiske koden, så vil NSU installere generisk programvare uten reklame-programmene.

 

Endring av denne koden kan du gjøre med Nemesis Service Suite (NSS) og den vanlige usb datakabelen som fulgte med telefonen.

 

Programvaren finner du her: http://www.b-phreaks.co.uk/index.php?main_page=page_2

 

Oversikt over koder til 5800 finner du her: http://www.nokiausers.net/forum/nokia-5800...duct-codes.html

 

Ut fra det jeg kan se, har du antagelig kode 0579278, 0583680 (blå) eller 0579278 (rød) i dag. Generisk kode for Skandinavia ser ut til å være 0559375: Scandinavia BLUE eller 0559110: Scandinavia RED. Hvis du bruker feil kode og får feil farger eller språk så er det bare å endre koden og prøve på nytt.

 

NB! Ansvarsfraskrivelse fra min side: Det er stor sannsynlighet for at dette bryter garantien på telefonen. All oppgradering av programvare på telefonen medfører en risiko for at ting går galt.

Lenke til kommentar
Hei!

Nokia jobber tett med operatørene for å sikre at disse programmene blir værende på telefonen uansett hva du gjør. Nesten :-) For at Nokia Software Update (NSU) skal vite om telefonen din skal være generisk eller ha programmer fra Telenor/NetCom/etc så bruker de noe de kaller en produktkode. Denne koden sjekkes hver gang du kjører NSU. Hvis du da endrer koden fra å være den Telenor-spesifike koden til den generiske koden, så vil NSU installere generisk programvare uten reklame-programmene.

 

Endring av denne koden kan du gjøre med Nemesis Service Suite (NSS) og den vanlige usb datakabelen som fulgte med telefonen.

 

Programvaren finner du her: http://www.b-phreaks.co.uk/index.php?main_page=page_2

 

Oversikt over koder til 5800 finner du her: http://www.nokiausers.net/forum/nokia-5800...duct-codes.html

 

Ut fra det jeg kan se, har du antagelig kode 0579278, 0583680 (blå) eller 0579278 (rød) i dag. Generisk kode for Skandinavia ser ut til å være 0559375: Scandinavia BLUE eller 0559110: Scandinavia RED. Hvis du bruker feil kode og får feil farger eller språk så er det bare å endre koden og prøve på nytt.

 

NB! Ansvarsfraskrivelse fra min side: Det er stor sannsynlighet for at dette bryter garantien på telefonen. All oppgradering av programvare på telefonen medfører en risiko for at ting går galt.

 

 

Bra svar! Tusen takk. :)

 

Men jeg har et problem med NSS. Det finner ikke telefonen min. Nokia 5800.

Jeg installerte det, valgte virtual USB device, og satt i telefonen.

Fikk ingen spørsmål om å installere noe usb-greier, som installasjonen sa jeg ville få etter den var ferdig.

 

Har du noen tips? Har lest meg opp på nettet, men har ikke funnet noen gode ideer.

 

Edit: Fikk det til å fungere.

Nå er det eneste problemet at det ligger en Telenor Musikkbibliotekmappe i selve hovedmenyen. Dette er irriterende, og jeg kan ikke få slettet den. Noen måte å gjøre det på?

Endret av harruepics?
Lenke til kommentar

Enkelte leverandører av mobiltelefoner sier faktisk at telenor krever at de åpner orginalembalasjen og legger inn telenors egne innstillinger på alle telefoner de leverer. Også de uten binding.

 

Nokia selv tror dette er wappinnstillinger og innstillinger i nettleseren osv som man kan forandre selv. Men kan man være sikker på at de ikke flasher telefonene med enkelte permanente innstillinger tro?

 

Telenor minner meg litt om den arrogante utøvelsen av markedsmakt som Microsoft praktiserer.

Lenke til kommentar
Er ganske krasse og tvilsomme uttalelser du kommer med uten kilder.

 

Uten kilder er du dessverre ikke litt troverdig engang, spesielt når det ikke er bare Telenor som bundler telefoner med egen software(Netcom og bla).

 

Tror mange kan bekrefte dette siden flere store leverandører konsekvent leverer telefoner i sprettet embalasje som er klistret igjen med telenorklistremerke. Gjør de det for moro skyld?

 

Selv bestillte jeg en nokiatelefon uten binding for ikke så lenge siden. Jeg fikk en annen telefon enn den jeg bestillte, men den var også uten binding. Men det stod på klistremerket at den ble levert forrhåndsinnstillt med telenors engen innstillinger. Jeg returnerte den uten å bryte "telenorforseglingen".

 

Det jeg lurer på er om de flasher den eller bare legger inn manuelle brukerinnstillinger. Uansett mener jeg det er uakseptabelt å sprette opp orginalembalasje for å gjøre slikt. Mange kjente leverandører av merkevarer ber faktisk kunden påse at forseglingen er

ubrudt før man mottar varen.

Lenke til kommentar
Ser fortsatt ingen kilder :-)

 

Og ser heller ingen grunn til å henge ut en spesiell operatør når det er flere som selger telefoner bundlet med egen software.

 

Jeg selv er faktisk kilden. Og jeg SNAKKER IKKE om bundlede telefoner!

 

Og hvis du ikke tror meg kan du, eller hvem som helst andre, ta en ringerunde selv. Ring til noen av de største leverandørene og nettbutikkene og spør om de leverer norske telefoner i uåpnet emballasje fra produsenten.

 

Og vær så snill og gi meg en tilbakemelding når du har gjort dette. Fortell meg hvem som eventuellt leverer dette. Hvis ikke. Fortell meg hvilken teleoperatør de legger inn.

 

For jeg er faktisk i ferd med å kjøpe en telefon. Men jeg ønsker ikke en ubundled telefon med telenorinnstillinger. Det er det jeg leter etter. Jeg er nemlig redd de flasher dem med et oppsett de har fått fra telenor med de konsekvenser dette kan få.

 

Det er ganske tendensiøst med folk som hele tiden krever "kilder" og "dokumentasjon" i slike tråder når det dreier seg om ting veldig mange vet, og som det er veldig lett å få bekreftet.

Lenke til kommentar
Ser fortsatt ingen kilder :-)

 

Og ser heller ingen grunn til å henge ut en spesiell operatør når det er flere som selger telefoner bundlet med egen software.

 

Jeg selv er faktisk kilden. Og jeg SNAKKER IKKE om bundlede telefoner!

 

Og hvis du ikke tror meg kan du, eller hvem som helst andre, ta en ringerunde selv. Ring til noen av de største leverandørene og nettbutikkene og spør om de leverer norske telefoner i uåpnet emballasje fra produsenten.

 

Og vær så snill og gi meg en tilbakemelding når du har gjort dette. Fortell meg hvem som eventuellt leverer dette. Hvis ikke. Fortell meg hvilken teleoperatør de legger inn.

 

For jeg er faktisk i ferd med å kjøpe en telefon. Men jeg ønsker ikke en ubundled telefon med telenorinnstillinger. Det er det jeg leter etter. Jeg er nemlig redd de flasher dem med et oppsett de har fått fra telenor med de konsekvenser dette kan få.

 

Det er ganske tendensiøst med folk som hele tiden krever "kilder" og "dokumentasjon" i slike tråder når det dreier seg om ting veldig mange vet, og som det er veldig lett å få bekreftet.

 

 

Telefonene kommer fra fabrikken med preinstallert sw til de forskjellige operatørene. Om du ønsker en telefon uten operatør innstillinger så er det fullt mulig å få kjøpt det, men det koster litt mer, men pga det er billigere for forhandlere å kjøpe inn subsiderte med operatørens innstilinger så selger det fleste det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...