Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bluecom - Clarkconnect - Et lite oppsett spørsmål...


Anbefalte innlegg

Jeg har 3 ip`er fra bluecom og kjører en server med clarkconnect.

 

Slik er det satt opp:

Adsl modem --> Clarkconnect box --> switch --> 2 pc`er

 

Er det mulig å få 3 ip`er på denne maskinen, eller gjøre slik at denne maskinen gir 1 ip til seg selv og de 2 andre ip`ene til de andre som står bak denne pc`en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3 IP på samme maskin.... kommer ann på om bluecom har satt opp filter på en IP til hver bruker eller ikke.... har de ikke det så er det ikke vanskelig *skal skrive hvordan i morgen når jeg sitter på skolen og har tid*

 

 

for å få offisielle IPer på maskinene bak CC-boxen, må du lese litt, siden du ikke kan kjøre NAT da. (CC er laget for å kjøre NAT)

 

dokumentasjon du er på utkikk etter er advanced routeing howto, og iptables-howto på www.linuxdoc.org

Lenke til kommentar

gå til mappa /etc/sysconfig/network-script

 

ta en kopi av fila for ditt eksterne nettverkskort, jeg har eth0, så jeg tar utgangspunkt i det.

 

cp eth0 eth0:0

cp eth0 eth0:1

 

rediger eth0:0 og 1, og sett DEVICE = til det samme som navnet på fila (eth0:0 og 1 i de respektive filene)

 

 

 

la onboot stå på yes. Siden bluecom kjører dhcp, regner jeg med at eth0 allerede sto på dhcp, så i alle filene bør det stå bootproto=dhcp

 

ta en service network restart, så skal det fungere..... ifconfig for å se på oppsettet.

 

*det kan hende at du må åpne brannmuren for de adressene; det veit ikke jeg hvordan man gjør, men ta en kikk i iptables-howto på www.linuxdoc.org*

 

 

brune-ha: www.clarkconnect.org - lett å sette opp, og fullstendig gratis :)

Lenke til kommentar

Ok, bare lurte :smile:

 

 

Hvis man har tre nettverkskort i pcen og Clarck Connect:

1. nettverkskort går til ADSL

2. Til PC 1

3. Til PC 2

 

Kan man da dele linjen likt mellom PC 1 pg PC 2?

f.eks 512/128 til hver pc hvis man har 1024/256 linje fra før?

 

Ja, men du trenger ikke to nics av den grunn, CC har linjekontroller.

Lenke til kommentar
Ok, bare lurte  :smile:

 

 

Hvis man har tre nettverkskort i pcen og Clarck Connect:

1. nettverkskort går til ADSL

2. Til PC 1

3. Til PC 2

 

Kan man da dele linjen likt mellom PC 1 pg PC 2?

f.eks 512/128 til hver pc hvis man har 1024/256 linje fra før?

 

Ja, men du trenger ikke to nics av den grunn, CC har linjekontroller.

nics? Hva er Nics? er noob innenfor linux osv.. :smile:

Lenke til kommentar
Hvis man har tre nettverkskort i pcen og Clarck Connect:

1. nettverkskort går til ADSL

2. Til PC 1

3. Til PC 2

 

Kan man da dele linjen likt mellom PC 1 pg PC 2?

f.eks 512/128 til hver pc hvis man har 1024/256 linje fra før?

Skrev feil, Blir slik:

1. nettverkskort går til ADSL på PC 1

2. Til PC 2

3. Til PC 3

 

PC 2 og PC 3 skal ha like stor linje konstan selv om de downloader....

Er det mulig at PC 2 og PC 3 deler likt da?

Lenke til kommentar
 

PC 2 og PC 3 skal ha like stor linje konstant selv om de downloader....

Er det mulig at PC 2 og PC 3 deler likt da?

 

Ja, pc'ene har forskjellig IP-adresse så du kan velge at pc1 [eks. 192.168.1.3] får 512kb/s i download oh pc2 [eks. 192.168.1.4] får 512kb/s.

Får å få til dette så går du på WebAdmin og velger Updates. Der kan du laste ned/installere en modul som heter Bandwidth Limiter.

Denne virker KUN med download og IKKE upload. I versjon 2.0 av CC vil den også støtte upload.

Lenke til kommentar

Dersom du setter opp CC-box har du egentlig liten eller ingen nytte av de 3 IP-adressene du får (kan få) fra Bluecom - det holder med èn. CC deler ut lokale adresser og setter du opp med faste intern-adresser kan du dele båndbredden akurat som du ønsker.

Poenget med tre ip-adresser er at du kan koble opp tre pc'er med hver sin adresse uten router.

 

En av fordelene med CC er at den kan settes opp som privat web-server (Apache) og selv om du får dynamisk IP-adresse fra ADSL-leverandøren, så vil du alltid Pointclark.net sørge for å holde orden slik at du (eller hvemsomhelst) finner hjemmesiden (nn.pointclark.net)

Lenke til kommentar
En av fordelene med CC er at den kan settes opp som privat web-server (Apache) og selv om du får dynamisk IP-adresse fra ADSL-leverandøren, så vil du alltid Pointclark.net sørge for å holde orden slik at du (eller hvemsomhelst) finner hjemmesiden (nn.pointclark.net)

ahhhh!! takker for den opplysningen der :)

akkurat hva jeg har leita etter.

 

Går det greit å ha clarck connect som webserver på en 133MHz, 64MB ram, 1GB hdd?

Lenke til kommentar
En av fordelene med CC er at den kan settes opp som privat web-server (Apache) og selv om du får dynamisk IP-adresse fra ADSL-leverandøren, så vil du alltid Pointclark.net sørge for å holde orden slik at du (eller hvemsomhelst) finner hjemmesiden (nn.pointclark.net)

ahhhh!! takker for den opplysningen der :)

akkurat hva jeg har leita etter.

 

Går det greit å ha clarck connect som webserver på en 133MHz, 64MB ram, 1GB hdd?

 

Ja, dog hadde det nok ikke skadet med litt mer RAM.

Lenke til kommentar

Går det greit å ha clarck connect som webserver på en 133MHz, 64MB ram, 1GB hdd?

 

Jo - det går greit, men det er nok minimumskravet. Dersom du slår av Snort (intruder detection) så klarer den maskinen dette uten pes!

 

Har kjørt på 100Mhz, 48MB og 800MB HD - og det funka greit!

Lenke til kommentar

Jeg kjører CC på en relativt trafikert webside (www.globelan.net, med private hjemmesider for folka i crew, endel tusen unike treff hver dag, rundt de tider vi arrangerer LAN).

 

 

Hardware: 133MHz, 128MB RAM (var tidligere 48MB, men det ble for lite)

I-Nett: Catch SDSL 1Mbit

 

 

De tjenestene den kjører er:

webserver

DNS-server for domenet

mailserver (med webmail)

+ IRC-boter for irc-kanalen vår + enkelte shell for noen admins...

 

Funker utmerket. Pr. nå så er det 26+29 MB i buffer og cache, så boxen bruker vel ca. 64MB RAM.... og da har den ikke tatt i bruk swap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...