Nerdiboy Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Jeg har 3 ip`er fra bluecom og kjører en server med clarkconnect. Slik er det satt opp: Adsl modem --> Clarkconnect box --> switch --> 2 pc`er Er det mulig å få 3 ip`er på denne maskinen, eller gjøre slik at denne maskinen gir 1 ip til seg selv og de 2 andre ip`ene til de andre som står bak denne pc`en? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 3 IP på samme maskin.... kommer ann på om bluecom har satt opp filter på en IP til hver bruker eller ikke.... har de ikke det så er det ikke vanskelig *skal skrive hvordan i morgen når jeg sitter på skolen og har tid* for å få offisielle IPer på maskinene bak CC-boxen, må du lese litt, siden du ikke kan kjøre NAT da. (CC er laget for å kjøre NAT) dokumentasjon du er på utkikk etter er advanced routeing howto, og iptables-howto på www.linuxdoc.org Lenke til kommentar
Nerdiboy Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 *skal skrive hvordan i morgen når jeg sitter på skolen og har tid Takker! Setter stor pris på det! Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Er Clarck Connect vanskelig å settte opp? Er det gratis? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 gå til mappa /etc/sysconfig/network-script ta en kopi av fila for ditt eksterne nettverkskort, jeg har eth0, så jeg tar utgangspunkt i det. cp eth0 eth0:0 cp eth0 eth0:1 rediger eth0:0 og 1, og sett DEVICE = til det samme som navnet på fila (eth0:0 og 1 i de respektive filene) la onboot stå på yes. Siden bluecom kjører dhcp, regner jeg med at eth0 allerede sto på dhcp, så i alle filene bør det stå bootproto=dhcp ta en service network restart, så skal det fungere..... ifconfig for å se på oppsettet. *det kan hende at du må åpne brannmuren for de adressene; det veit ikke jeg hvordan man gjør, men ta en kikk i iptables-howto på www.linuxdoc.org* brune-ha: www.clarkconnect.org - lett å sette opp, og fullstendig gratis Lenke til kommentar
tore- Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Er Clarck Connect vanskelig å settte opp?Er det gratis? Nei. Ja. Lenke til kommentar
tore- Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Er egentlig ikke hele poenget med 3 iper det at man slipper å måtte natte i enhver retning? Lenke til kommentar
Nerdiboy Skrevet 21. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2003 Er egentlig ikke hele poenget med 3 iper det at man slipper å måtte natte i enhver retning? grunnen til at jeg setter opp CC server er pga. bandwith kontroll, ad filtering osv. Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Hvis man har tre nettverkskort i pcen og Clarck Connect: 1. nettverkskort går til ADSL 2. Til PC 1 3. Til PC 2 Kan man da dele linjen likt mellom PC 1 pg PC 2? f.eks 512/128 til hver pc hvis man har 1024/256 linje fra før? Lenke til kommentar
tore- Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Ok, bare lurte :smile: Hvis man har tre nettverkskort i pcen og Clarck Connect:1. nettverkskort går til ADSL 2. Til PC 1 3. Til PC 2 Kan man da dele linjen likt mellom PC 1 pg PC 2? f.eks 512/128 til hver pc hvis man har 1024/256 linje fra før? Ja, men du trenger ikke to nics av den grunn, CC har linjekontroller. Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Ok, bare lurte :smile: Hvis man har tre nettverkskort i pcen og Clarck Connect:1. nettverkskort går til ADSL 2. Til PC 1 3. Til PC 2 Kan man da dele linjen likt mellom PC 1 pg PC 2? f.eks 512/128 til hver pc hvis man har 1024/256 linje fra før? Ja, men du trenger ikke to nics av den grunn, CC har linjekontroller. nics? Hva er Nics? er noob innenfor linux osv.. :smile: Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 nics? Hva er Nics? er noob innenfor linux osv.. :smile: NIC - Network Interface Card, altså nettverkskort... Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Hvis man har tre nettverkskort i pcen og Clarck Connect:1. nettverkskort går til ADSL 2. Til PC 1 3. Til PC 2 Kan man da dele linjen likt mellom PC 1 pg PC 2? f.eks 512/128 til hver pc hvis man har 1024/256 linje fra før? Skrev feil, Blir slik: 1. nettverkskort går til ADSL på PC 1 2. Til PC 2 3. Til PC 3 PC 2 og PC 3 skal ha like stor linje konstan selv om de downloader.... Er det mulig at PC 2 og PC 3 deler likt da? Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 PC 2 og PC 3 skal ha like stor linje konstant selv om de downloader.... Er det mulig at PC 2 og PC 3 deler likt da? Ja, pc'ene har forskjellig IP-adresse så du kan velge at pc1 [eks. 192.168.1.3] får 512kb/s i download oh pc2 [eks. 192.168.1.4] får 512kb/s. Får å få til dette så går du på WebAdmin og velger Updates. Der kan du laste ned/installere en modul som heter Bandwidth Limiter. Denne virker KUN med download og IKKE upload. I versjon 2.0 av CC vil den også støtte upload. Lenke til kommentar
Novise Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Dersom du setter opp CC-box har du egentlig liten eller ingen nytte av de 3 IP-adressene du får (kan få) fra Bluecom - det holder med èn. CC deler ut lokale adresser og setter du opp med faste intern-adresser kan du dele båndbredden akurat som du ønsker. Poenget med tre ip-adresser er at du kan koble opp tre pc'er med hver sin adresse uten router. En av fordelene med CC er at den kan settes opp som privat web-server (Apache) og selv om du får dynamisk IP-adresse fra ADSL-leverandøren, så vil du alltid Pointclark.net sørge for å holde orden slik at du (eller hvemsomhelst) finner hjemmesiden (nn.pointclark.net) Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 En av fordelene med CC er at den kan settes opp som privat web-server (Apache) og selv om du får dynamisk IP-adresse fra ADSL-leverandøren, så vil du alltid Pointclark.net sørge for å holde orden slik at du (eller hvemsomhelst) finner hjemmesiden (nn.pointclark.net) ahhhh!! takker for den opplysningen der akkurat hva jeg har leita etter. Går det greit å ha clarck connect som webserver på en 133MHz, 64MB ram, 1GB hdd? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 En av fordelene med CC er at den kan settes opp som privat web-server (Apache) og selv om du får dynamisk IP-adresse fra ADSL-leverandøren, så vil du alltid Pointclark.net sørge for å holde orden slik at du (eller hvemsomhelst) finner hjemmesiden (nn.pointclark.net) ahhhh!! takker for den opplysningen der akkurat hva jeg har leita etter. Går det greit å ha clarck connect som webserver på en 133MHz, 64MB ram, 1GB hdd? Ja, dog hadde det nok ikke skadet med litt mer RAM. Lenke til kommentar
Novise Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Går det greit å ha clarck connect som webserver på en 133MHz, 64MB ram, 1GB hdd? Jo - det går greit, men det er nok minimumskravet. Dersom du slår av Snort (intruder detection) så klarer den maskinen dette uten pes! Har kjørt på 100Mhz, 48MB og 800MB HD - og det funka greit! Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Jeg kjører CC på en relativt trafikert webside (www.globelan.net, med private hjemmesider for folka i crew, endel tusen unike treff hver dag, rundt de tider vi arrangerer LAN). Hardware: 133MHz, 128MB RAM (var tidligere 48MB, men det ble for lite) I-Nett: Catch SDSL 1Mbit De tjenestene den kjører er: webserver DNS-server for domenet mailserver (med webmail) + IRC-boter for irc-kanalen vår + enkelte shell for noen admins... Funker utmerket. Pr. nå så er det 26+29 MB i buffer og cache, så boxen bruker vel ca. 64MB RAM.... og da har den ikke tatt i bruk swap. Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Finns det noe Direct Connect program som går til CC? Hva er Intruder Detection? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå