Ghdmf Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Hei! Håper på hjelp med følgende problemstillinger: Hvordan får jeg til å spille av en lydfil ved å trykke på en «knapp» i Visual Basic 2008? Alstå slik at en ikke ser noen musikkavspiller i programmet, men bare hører lydfilen etter å ha trykket på knappen? Altså å f.eks. ha en lydfil knyttet til "button1" Og hvordan får jeg til å spille av randomiserte lydfiler ved å trykke på en knapp, ved f.eks. Å programmere datamaskinen til å tilfeldig plukke ut en lydfil blant f.eks. 10 andre lydfiler i ei mappe i helt tilfeldig rekkefølge? Håper noen her kan hjelpe meg med dette Lenke til kommentar
Merko Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Hei. Ang første spørsmålet ditt kan du gjøre følgende: Er kunn .Wav filformatet som støttes med den metoden. Lenke til kommentar
backup Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Skal du spille ikke bare wav vilkårlig, men for eksempel også mp3, mid, wma etc. kan du gjøre slik: 1. Inkluder Windows Media Player i verktøykassa fra Com-komponentene. 2. Trekk playeren til formen der den får navnet AxWindowsMediaPlayer1 3. I load prosedyren sett: AxWindowsMediaPlayer1.Visible = False 4. Lag en mappe du kaller f.eks c:/minMusikk 5. Legg så mange musikkfiler du vil i mappen, men bare muskikkfiler 6. I formens kodevindu, øverst, sett inn: imports system.io 7. Under en knapp sett inn koden: Dim i As Integer Dim filnavn() As String, mappenavn As String mappenavn = "C:\minMusikk" filnavn = Directory.GetFiles(mappenavn) Dim r As New Random i = r.Next(0, filnavn.Length) AxWindowsMediaPlayer1.URL = filnavn(i) 8. Kjør programmet, trykk på knappen, og en vilkårlig musikkfil blir spilt, trykk en gang til, musikken som spilles blir avbrutt, og en ny vilkårlig starter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå