Zeroproof Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Server - mIRC, FTP og en filserver Nå trenger jeg litt hjelp her.. Jeg og en kamerat skal lage et kabinett og vi skal ha en server i den. Det jeg lurer på er hva slags ting jeg burde ha. Jeg skal ha en stabil CPU og et stabilt system. Skal ha vannkjøling. Vi skal ikke bruke mye penger på HW. Vi vil helst ha et hovedkort med : Lydkort Skjermkort Og det vi måtte trenge Er denne CPU'en noe å satse på..? Intel Celeron 1.7 GHz Boxed PC400 - Socket PGA478, 128kB cache Kr 563,- Åssen CPU burde vi ha? Hvor rask? Hvor mye ram? Har ingen aning hva jeg trenger til å kjøre en stabil server som ikke koster all verden. Takker for alle svar! Lenke til kommentar
darkfury Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 en p3 500 klarer jo det der i lange baner eneste du burde ha er masse ram,512mb minimum, jeg har 1 GB eller mer i mine. og kanskje ikke en celeron, ettersom de har lite cache og ikke er så bra på filbetjening. hvis du skal ha intel burde du finne ett kort med 845GE chipset,som har skjermkort men uten lyd og tull, ettersom slikt aldri blir brukt på en server. Lenke til kommentar
Zeroproof Skrevet 21. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2003 Trenger ikke å bruke intel.. AMD oxo. EN AMD Xp1700+ kanskje? Skal ha lydkort uten lyd ja Tenkte ikke på det når jeg skrev innlegget 1024MB ram skal nok skaffes ja :wink: Lenke til kommentar
z10an Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 kjøp en billig 1800+ og 1024mb ddr så skal det holde til en sever..bruke linux som os er også lurt vist du vil ha stabilitet. Lenke til kommentar
ca2 Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Filserveren min hjemme er en P3 500 med 448mb ram, og den kjører alt du nevner her og enda litt for alle fire i bofelleskapet. Kjører Win 2000 Server, og har hatt den fullt operativ i over 90 dager i strekk helt uten problemer [etter 92 dager gikk det en sikring :-?] Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 og kanskje ikke en celeron, ettersom de har lite cache og ikke er så bra på filbetjening. Det er cache på disk som styrer hastigheten der Lenke til kommentar
Jaue|K|ng Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Jeg tror jeg ville satset på en Pentium III. Det er en prosessor som fungerer veldig greit, både med tanke på ytelse og stabilitet. Eneste man bør iallefall ha er mye ram!!! MINIMUM 512mb Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 AMD er veldig billig og rask, kjøpe hovedkort med raid-kontroller kan være kjekt, trenger jo ikke å ha diskene i raid på kontrolleren, men du kan koble på masse disker etterhvert. Ellers så spørs det om det er en ide å tenke på s-ata? Lenke til kommentar
Legoraider Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Kjøp det billigste du kan få med mest mulig ytelse, kjører du ftp server. Raiden for eksempel er det greit med litt ram. 512 k holder i mengde vis. få tak i deg en 2003 server standard. Så bruker du remote desktop til den slik man bruker i xp. da kan 2 stk fjernadministrere den uten problemer. Bruk en msdn/corporate. drit i linux du blir lei før du har satt den opp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 drit i linux du blir lei før du har satt den opp. Da har du ikke vært borti Linux. Eller så gjorde du noen store feil. Stabilt som juling. En som nevner oppe tid på 92 dager på Windows server. Har snart et år på min ene linux server(289dager) og den er satt opp og mer trenger jeg ikke å tenke på Lenke til kommentar
Jensemann Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Jeg sitter som sysadmin for flere servere. Og kan med en gang si at MS produkter med stor fordel kan byttes ut med mer stabile Linux produkter. Jeg har arbeidet med flere forskjellige programmer/OS'er og erfaringen min er entydig. Linux er langt enklere i bruk, mye mer stabil, bruker mye mindre maskinresurser (når den er riktig satt opp), og sist men ikke minst: Produktene kan lastes ned gratis fra nettet. Selv foretrekker jeg Linux Debian stable som OS. Med kunn et kommando basert grensesnitt. Kommunikasjonen med serverene går vis SSH som er en svært sikker protokoll, og som fins tilgjengelig for alle OS'er. Du kan da sitte ved en hvilken som helst maskin, med et hvilket som helst OS og fjernstyre serveren. Det eneste du trenger er netttilgang og en SSH klient installert. Du har ikke sagt hva slags servere du skal kjøre. Men Apache (finns for alle OS'er) kan varmt anbefales som HTTP server. Skal du kjøre en FTP og eller Mail server må du velge ut i fra OS'et du har. Velger du Linux som OS ville jeg valgt ProFTPD som FTP server og Horde som Mail server. Alle er gratis. Alle disse programmene finner du på nettet ved å gjøre et søk på dem i Google. Når det gjelder HW slutter jeg meg til majoriteten av svarene her. En PIII prosessor på 500Mhz og oppover er et meget bra valg. RAM får du aldri nok av. Du kommer veldig billig ut av det ved å kjøpe en brukt maskin på f.eks. auksjon. Hva slags spesifikasjoner som er på skjermkortet osv. spiller jo ingen rolle. Selv har jeg plukket vekk alle kort bortsett fra sef. nettverkskortet. Alle maskinene er brukte PIII'ere med standard ATX kort. Maskinene har gått fra å være utrangerte PC'er til å få et nytt langt liv som servere. Lykke til! Lenke til kommentar
Zeroproof Skrevet 21. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2003 Skal kjøre linux ja.. En venn av meg fikser det. Kan koder som bare det. Skal ha et ganske billig system ja. Jeg vet jeg kan styre pc'en over nett. Har faktisk gjort det med vennen min sin pc før Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå