Gå til innhold

html noob trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Heisann, driver å klorer litt med html for tiden, har kommet sånn nogenlunde fram til hvordan jeg skal ha designet mitt, men problemet er at scrolleren jeg har på siden flytter seg når man minimérer vinduet. Er det ikke noe måte å få "låst" den fast på plassen sin? Tror det skal gå an å plassere den i en tabell hvor man låse den fast eller noe... Hvis du går HER og minimerer vinduet ser du hva jeg mener.

Et annet lite problem er HER. Teksten i scrolleren legger seg automatisk nederst. Hva skal til for å få den til å være øverst? slik man ikke må behøve å scrolle langt nedover for å komme til teksten.

Det skal vites at jeg er hysterisk noob i html (begynte i går) og at siden ikke på langt nær er ferdig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe, mulig det, men det er bare det at nå er jeg veldig fornøyd med utseende på den scrolleren. Den ser ganske enkelt bra ut på siden min...syns jeg da :wink:

Vet du hvordan man får den til å bli på sin plass når man minimerer vinduet? trodde det bare var å "låse" den i en tabell. :shrug:

Lenke til kommentar

Som PiRANhA sa: DHTML er ikke noe å satse på. Det kan se stilig ut, men det er som slike klokker som følger musepekeren; du blir lei av det! Dessuten er scriptene ofte fulle av bugs, og de blir ofte ikke like bra i alle browsere.

En god iframe kan gjøre susen.

(En løsning hvis du absolutt vil ha den er å bruke px istedenfor % i tabellbredden. Da holder den seg. Though, vil den ikke bli like fin i alle oppløsninger.)

EDIT: Du skal skrive frxsmpl "115px", bare "115"...

Lenke til kommentar

hmm...så DHTML er no dritt altså? Jeg mener, det er vel ikke for mye å be om å få en scroller på siden vel? Det er ikke særlig morsomt å måtte gi opp før jeg i det hele tatt har prøvd noen løsninger...det må vel kunne gå an å få den til å fungere som den skal? *frustrert* :lol:

Men jeg ble litt nysgjerrig på hva iframe er fornoe, siden dere sier det er bedre. Finnes det noe sted jeg kan lese om det, eventuelt guide til å få scroller på siden, siden det er det jeg er ute etter. Her må alt forklares i detalje, siden jeg begynte med html i går.hehe. :)

EDIT: takk for tipset/løsningen :smile:

Lenke til kommentar

Jeg bruker iframe på denne siden. (den ser forøvrig litt stygg ut i opera; skal prøve å fikse det når jeg får tid (gidder))

En iframe funker omtrent på samme måte som et frameset, altså er det en ekstern side. Du kan mao for eksempel ha en vilken som helst annen side (hw om du vil) i denne. Man kan lage linker som åpnes i iframen, slik at resten av siden ikke byttes ut/oppdateres.

<iframe name="iframen_min" src="standardside.htm">

Browseren din har ikke støtte for iframe.

</iframe>

Linker som skal åpnes i denne blir må inneholde "target="iframen_min".

Lenke til kommentar
Hvis du vil se heftig bruk av iframes gå på www.k10k.net! hehehe...

fin den scrolleren der, men det ser så stygt ut med den originale scrolleren, selv om det hjelper å endre litt på fargene på den i css da.

EDIT: måtte quote, hehe

Lenke til kommentar

fin den scrolleren der, men det ser så stygt ut med den originale scrolleren, selv om det hjelper å endre litt på fargene på den i css da.

Det er bedre at det ser stygt ut enn at det ikke funker! Dessuten, som du nevnte så kan du bruke CSS...

(Måtte quote jeg óg)

Lenke til kommentar
Jeg bruker iframe på denne siden. (den ser forøvrig litt stygg ut i opera; skal prøve å fikse det når jeg får tid (gidder))

En iframe funker omtrent på samme måte som et frameset, altså er det en ekstern side. Du kan mao for eksempel ha en vilken som helst annen side (hw om du vil) i denne. Man kan lage linker som åpnes i iframen, slik at resten av siden ikke byttes ut/oppdateres.

<iframe name="iframen_min" src="standardside.htm">

Browseren din har ikke støtte for iframe.

</iframe>

Linker som skal åpnes i denne blir må inneholde "target="iframen_min".

Whooa! Det ser jo sinnsykt bra ut! Hvordan får du til det? har du kode til iframen? kan du forklare hvordan jeg får den der jeg har den scrolleren på siden min nå? Har du eventuelt url til siden du lærte dette?

Lenke til kommentar

Det er bedre at det ser stygt ut enn at det ikke funker! Dessuten, som du nevnte så kan du bruke CSS...

(Måtte quote jeg óg)

m-m, enig i det...nå ser det ut som jeg skal bruke iframe istedet, siden det tydeligvis er bedre :smile:

BTW, jeg postet innlegget etter at Mikka postet, derfor endret jeg innlegget, quotet deg, og opplyste om quoten slik at ikke Mikka skulle tro jeg snakket til han! Du vet, for å unngå misforståelser. *pjhu* :lol:

Lenke til kommentar
Whooa! Det ser jo sinnsykt bra ut! Hvordan får du til det? har du kode til iframen? kan du forklare hvordan jeg får den der jeg har den scrolleren på siden min nå? Har du eventuelt url til siden du lærte dette?

Regner med det er Klubblan-siden du sikter til, ikke iframe-koden :smile: :wink:

Ok: Det er en stund siden jeg holdt på med den siden. Var vel før jul engang. Nuvel.

Koden for selve iframe-en lyder omtrent så:

<iframe name="iframe" height="100%" width="100%" border="0" frameborder="0" src="nyheter.php">

Leseren har ikke støtte for innebygde rammer, eller er konfigurert til ikke å vise innebygde rammer.</iframe>

Hele iframe-en ligger inni en table/td (husker ikke helt) som har background-color : #78B500; og filter : alpha (Opacity=70);. Denne ligger igjen oppå bakgrunnsbildet.

Sidene inne i iframe-en har egne scrollbar-stiler.

Hvor jeg lærte det? (...) Hakke peiling... :lol:

Lenke til kommentar

Regner med det er Klubblan-siden du sikter til, ikke iframe-koden :smile: :wink:

Ok: Det er en stund siden jeg holdt på med den siden. Var vel før jul engang. Nuvel.

Koden for selve iframe-en lyder omtrent så:

<iframe name="iframe" height="100%" width="100%" border="0" frameborder="0" src="nyheter.php">

Leseren har ikke støtte for innebygde rammer, eller er konfigurert til ikke å vise innebygde rammer.</iframe>

Hele iframe-en ligger inni en table/td (husker ikke helt) som har background-color : #78B500; og filter : alpha (Opacity=70);. Denne ligger igjen oppå bakgrunnsbildet.

Sidene inne i iframe-en har egne scrollbar-stiler.

Hvor jeg lærte det? (...) Hakke peiling... :lol:

Jupp, den siden var skikkelig nice :smile:

Nå skjønner jeg litt mer, ser ut som det er enklere med iframe ja!

Takk for hjelpen.

Ellers noen andre som har noen sider der jeg kan lære meg html og iframe?

Lenke til kommentar
filter : alpha (Opacity=70);

Funker det problemfritt i alle nettlesere? Jeg har ikke turt å drive med sånt i CSS jeg....

Nei, uheldigvis ikke. Må nok se meg om etter noen andre løsninger (bakgrunnsbilde som ikke rører på seg? det går vel an i css...)

Lenke til kommentar

Veldig enig med DMS her.

Jeg mener personlig at iFrame er halvveis til framset (eller halvveis til fortapelsen om du vil ;-) ).

Den absolutt mest elegante løsningen er å la CSS styre showet. Sett et div-element rundt den biten av siden du ønsker å lage som en slags "iframe" og legg følgende stil på:

.akkuratsomiframe {overflow: auto;}

Her kan du selvsagt gjøre noen tøffe grep for å gjøre det litt penere:

.akkuratsomiframe {

border:1px solid #black;

padding:0.9em;

width: 400px;

height: 300px;

overflow: auto;

}

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...