OPL Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Det har vært endel snakk på jobben nå at du må skrive kjørebok slik at du kan bevise til skattevesenet at du ikke kjører firmabil privat. Det blir sagt at hvis de tar deg selv om du ikke har kjørt noe privat så må du bevise at du ikke har kjørt privat, så jeg lurer på hva som skjedde med uskyldig til det motsatte er bevist ? Kan de virkelig ta meg når jeg 100% sikkert aldri har kjørt privat ? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Ja det kan de. Hilsen en som fikk 25k i restskatt for en del år tilbake nettopp pga dette. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Regnskapsføreren min "krever" også at jeg må skrivekjørebok. Men systemet er ikke mye vanntett. Man skriver f.eks en vanlig kjørevei for å komme fra A til B. Men i realiteten kan man ta en snarvei, og bruke disse km som man "får til overs" for å bruke privat. Så dett er egentlig bare et ekstraarbeid som ikke er sikkert. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 For ikke å snakke om alle turene du kan finne opp for å dekke inn privatkjøring. Meget smart med kjørebok. Lenke til kommentar
OPL Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 Joa det er greit med kjørebok men synes det er likevel teit at de bare kan ta meg uten at jeg har gjort noe Skal begynne med kjørebok nå Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 For ikke å snakke om alle turene du kan finne opp for å dekke inn privatkjøring.Meget smart med kjørebok. Yup. Hvis du blir tatt da regnes det for å lyve til ligningsvesenet, og da er det plutselig alvorlig. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Du har misforstått litt, reglene vedrørende kjørebok kommer ganske greit fram i Ligningens ABC.. For det første så er det ikke noen helhetlig krav om at du fører en kjørebok, det du derimot må er å dokumentere tilstrekklig hva som er yrkesbruk og hva som er privatbruk. Gjør du ikke dette, så vil skattetaten bruke skjønn med tanke på hva som skal legges til grunn. Eneste dokumentasjon som er hensiktsmessig er og blir kjørebok dessverre og det er derfor revisorer krever dette, men kan jo tenke seg at det kommer teknologi som gjør samme oppgaven. Bare vær obs med tanke på såkalte GPS- bøker, de godkjennes ikke av skattetaten fordi de ikke er nøyaktige nok. Til dere som skriver at det er lett å tuske med kjøreboka, bare husk at hvis skatteetaten får nyss om dette, så vil de nok ikke legge boka til grunn for deretter å bruke skjønn. Med andre ord så kan dette slå hardt tilbake.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 De må først få nyss om det så det bekymrer meg minimalt. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Bare vær obs med tanke på såkalte GPS- bøker, de godkjennes ikke av skattetaten fordi de ikke er nøyaktige nok. Sikker?? Hvis ikke driver "Autolog" med villedene reklame. Sakset fra deres reklame: Nøkkelfaktorer: • Lever opp til skattevesenets krav • Godkjent av Revisjonshuset Ernst&Young bla bla bla bla Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Ble selv litt usikker. Eneste je gfant på nettet i farten var dette: http://www.bilordning.no/site/News-Detail/5 Så vidt jeg husker så måtte man ha nøyaktig adresse for stedet man besøkte, men det kan jo være slik at dette har blitt endret på. Lenke til kommentar
BJ PICKLE Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Bare vær obs med tanke på såkalte GPS- bøker, de godkjennes ikke av skattetaten fordi de ikke er nøyaktige nok. Sikker?? Hvis ikke driver "Autolog" med villedene reklame. Sakset fra deres reklame: Nøkkelfaktorer: • Lever opp til skattevesenets krav • Godkjent av Revisjonshuset Ernst&Young bla bla bla bla Jeg er kjempefornøyd med min autolog. og den er hos meg meget nøyaktig da den går på GPS og GSM. Min revisor anbefalte meg produktet. Lenke til kommentar
Autolog Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Det har vært endel snakk på jobben nå at du må skrive kjørebok slik at du kan bevise til skattevesenet at du ikke kjører firmabil privat. Det blir sagt at hvis de tar deg selv om du ikke har kjørt noe privat så må du bevise at du ikke har kjørt privat, så jeg lurer på hva som skjedde med uskyldig til det motsatte er bevist ? Kan de virkelig ta meg når jeg 100% sikkert aldri har kjørt privat ? Hei! Tja... Hvis du disponerer en grønnskiltet varebil fra din arbeidsgiver, vil du ikke risikere noe så lenge du følger reglene for privat bruk. Disse er enkelt beskrevet at du absolutt aldri bruker bilen til private formål... Hvis du noen gang blir tatt for å kjøre privat med bilen kan skattemyndighetene kreve firmabilskatt for hele den perioden du har hatt tilgang på bilen (inntil 10 år). Dette blir ofte mange hundre tusen... Hvis du nesten aldri bruker bilen privat kan skattemyndighetene vurdere det som bagatellmessig privat bruk, og dette utløser ikke firmabilskatt. Hva grensen for bagatellmessig bruk er, er det ingen bestemmelser for, så det blir opp til skattevesenets representant å vurdere i hvert enkelt tilfelle... For at det skal kunne hevdes at bruken er bagatellmessig må det være dokumentasjon på all kjøring! I dag bruker firmaer i større og større utstrekning automatiske systemer for å sikre denne dokumentasjonen, og det er nok den eneste praktisk gjennomførbare metoden... Hvis du vil være trygg i forhold til skattevesenet har du i praksis 3 alternativer: 1. Bruk aldri, aldri, aldri bilen til noe privat. Hverken i eller utenfor arbeidstiden. 2. Ha dokumentasjon på at du meeeeget sjelden bruker bilen privat 3. Betal firmabilskatt slik loven sier hvis du bruker en firmabil privat Vennlig hilsen Mathias Steen Salgssjef Autolog Norge AS www.autolognorge.no Lenke til kommentar
Autolog Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Bare vær obs med tanke på såkalte GPS- bøker, de godkjennes ikke av skattetaten fordi de ikke er nøyaktige nok. Sikker?? Hvis ikke driver "Autolog" med villedene reklame. Sakset fra deres reklame: Nøkkelfaktorer: • Lever opp til skattevesenets krav • Godkjent av Revisjonshuset Ernst&Young bla bla bla bla Hei! Den informasjonen om at skattevesenet ikke godkjenner GPS-kjørebøker er feil! Sakttevesenet godkjenner kjørebøkene så lenge de inneholder den informasjon som en kjørebok skal inneholde, og Autolog's kjørebøker gjør dette! Dette kan du enkelt få bekreftet ved å spørre ditt lokale skattevesen. Det finnes imidlertid en del "støy" i markedet rundt hvorvidt de forskjellige leverandørenes system er godkjent av skattemyndighetene ettersom noen leverandører prøver å innbille kundene dette, men der er svaret enkelt: DET FINNES INGEN SYSTEMER AV NOEN SORT SOM ER GODKJENT AV SKATTEMYNDIGHETENE!! Skattemyndighetene forholder seg til kjøreboken din når den er skrevet ut og signert! De har aldri, og vil aldri godkjenne et system. Men de aksepterer selvfølgelig at kjøreboken er automatisk produsert så lenge den inneholder den informasjonen den skal! Mathias Steen Salgssjef Autolog Norge AS www.autolognorge.no Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Bare vær obs med tanke på såkalte GPS- bøker, de godkjennes ikke av skattetaten fordi de ikke er nøyaktige nok. Sikker?? Hvis ikke driver "Autolog" med villedene reklame. Sakset fra deres reklame: Nøkkelfaktorer: • Lever opp til skattevesenets krav • Godkjent av Revisjonshuset Ernst&Young bla bla bla bla Hei! Den informasjonen om at skattevesenet ikke godkjenner GPS-kjørebøker er feil! Sakttevesenet godkjenner kjørebøkene så lenge de inneholder den informasjon som en kjørebok skal inneholde, og Autolog's kjørebøker gjør dette! Dette kan du enkelt få bekreftet ved å spørre ditt lokale skattevesen. Det finnes imidlertid en del "støy" i markedet rundt hvorvidt de forskjellige leverandørenes system er godkjent av skattemyndighetene ettersom noen leverandører prøver å innbille kundene dette, men der er svaret enkelt: DET FINNES INGEN SYSTEMER AV NOEN SORT SOM ER GODKJENT AV SKATTEMYNDIGHETENE!! Skattemyndighetene forholder seg til kjøreboken din når den er skrevet ut og signert! De har aldri, og vil aldri godkjenne et system. Men de aksepterer selvfølgelig at kjøreboken er automatisk produsert så lenge den inneholder den informasjonen den skal! Mathias Steen Salgssjef Autolog Norge AS www.autolognorge.no Takk for oppklarende svar. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Ja, det er greit med slike oppklarende svar. Så lenge revisor (og helst skattetat) godtar det man legger fram av dokumenter så er det bra.. Genialt med elektronisk kjørebok, så slipper man tullet med å føre dette selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå