Gå til innhold

Noen spørsmål rundt trening og kosthold, samt kreatin.

Anbefalte innlegg

Hei!

Begynte vel å trene litt på si for omtrent et år siden. Det var ikke de mest organiserte treningsøktene, så intressen dabbet av etter hvert og tiden mellom treningstudio besøkene ble lengre. Russetia 09 markerte slutten for all trening vil jeg si. Sommeren 09 var jeg veldig plaget av allergi og kombinert med jobb gjorde dette at jeg altdri egentlig følte meg helt "på topp". Nå er jeg startet på universitet og nå som høsten er kommet merker jeg kroppen begynner å fungere som normalt igjenn, eller mye bedre enn normalt.

Jeg har via UiStavanger fått et veldig bra treningstilbud. Flytta hit til Stavanger nå i august og det sosiale kunne gått bedre - så treningsstudioet har på en måte blitt mitt andre hjem  :whistle: Jeg kan vel også innrømme at jeg er fornøyd slik.

Den siste måneden nå har jeg opplevd ting jeg ikke har opplevd før:

- Jeg er fullt restituert på en dag. Kan føle meg smålig støl når jeg legger meg, men på morgenen er det helt bra igjen.

- Jeg hørte før om at folk fikk "pump" eller hva de kalte det. Nå opplever jeg også det samme, liksom at musklene er fylt med blod og yter mye mer enn til vanlig, øker greit i størrelse også.

- Sjeggvekst, må barbere meg hver dag omtrent.

Men så kommer tingene jeg vet jeg kan forbedre, eller som jeg er usikker på.

- Kosthold: Spiser vanligvis frokost - men noen dager har jeg det rett og slett for travelt. De dagene jeg trener spiser jeg frukt før og like etter trening (eple, banan eller pære) for så å dra hjem å lage et skikkelig måltid med noe kjøtt, grønnsaker eller noe med 3-4 egg (typ 30 minutter etter trening). Kveldsmat har jeg faktisk kuttet ut, er kveldsmaten veldig viktig?

- Kroppslig sett er jeg veldig sterk i mageregionen mens jeg føler bryst og armer definitivt kan bli større. Jeg er 85 kg fordelt på 177 cm, breiskuldra. På et av mine favorittmageapparat( link til noe som ligner) er max belastning 105kg, jeg tar nå 100kg i denne. Benkpress har jeg faktisk aldri prøvd før, så her har jeg ingen tall å komme med - men jeg planlegger å prøve det ut snart. Jeg leter derfor etter et program som hovedsakelig tar for seg bryst og armer - noen som har et å anbefale?

- Kreatin: Jeg har hørt mye om dette, både positivt og negativt. En på treningsstudioet overbeviste meg om at PURPLE K fra fusion visstnok var veldig bra siden det ikke bandt opp vann og ikke hadde noen bi-effekter. Høres jo litt fantastisk ut må jeg innrømme, men er fortsatt skeptisk - noen som har noen erfaringer eller anbefalninger rundt bruk av kreatin? og ikke minst hvilket kreatin i så fall, er purple-k veien å gå?

Takker for alle svar!  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare hørt negative ting om kreatin i pilleform. slikt jeg har forstått det så er det monohydrat som teller.

Anbefaler deg å finne et godt treningsprogram som ikke kun tar for seg bryst og armer, men hele kroppen.

Av treningsprogram å velge mellom så er det basis øvelser med frivekter som gjelder.

Hvis målet ditt er å øke i størrelse så er det mest mulig mat som gjelder. greit fordelt

mellom fett, karbo, protein. Finn ut hva du forbrenner i løpet av ei dag.

Selv mener jeg at frokost og kvelds er et must. Enten du skal opp eller ned i vekt. Helst for å holde insulin nivået i orden, og metthetsfølelse.

Klarte ikke helt å forstå hva målet med treninga de er.

Har selv vært innom sis sportsenter og det er bra der!

Lenke til kommentar
Har bare hørt negative ting om kreatin i pilleform. slikt jeg har forstått det så er det monohydrat som teller.

Anbefaler deg å finne et godt treningsprogram som ikke kun tar for seg bryst og armer, men hele kroppen.

Av treningsprogram å velge mellom så er det basis øvelser med frivekter som gjelder.

Hvis målet ditt er å øke i størrelse så er det mest mulig mat som gjelder. greit fordelt

mellom fett, karbo, protein. Finn ut hva du forbrenner i løpet av ei dag.

Selv mener jeg at frokost og kvelds er et must. Enten du skal opp eller ned i vekt. Helst for å holde insulin nivået i orden, og metthetsfølelse.

Klarte ikke helt å forstå hva målet med treninga de er.

Har selv vært innom sis sportsenter og det er bra der!

Jeg vil vel egentlig bli større, så det er vel målet mitt med treninga ;) Føler liksom at kroppen er litt ute av proposjoner, men det går seg nok til etterhvert som man trener ja.

Jeg har hørt at monohydrat binder mye vann, og at du kan bli "oppblåst" i ansiktet som et resultat - stemmer dette?

Lenke til kommentar

Nei, det du sikter til med monohydrat er ved overdossering, typisk tennåringer som har dårlig tid.

Grunnen til at alle sier at kreatin på "piller" er så bra er at det er 50% mindre kreatin i = ikke overdosere = ? = bruk vanlig billig monohydrat kreatin med rette doser.

http://www.myrevolution.no/artikkel/nybegynnerprogram/21/

= genialt program, så går man over til 5x5 etter det. Evt med myorep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...