trn100 Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Hallo, Bruker dette raid oppsettet for min 'databank' som etterhvert begynner å få litt volum men har fått problemer... Når jeg slo på maskinen i dag fikk jeg beskjed om kritisk feil, og at den ene av diskene i 'mirroret' har problemer... Dette har hendt meg før uten at noe egentlig var galt, og jeg tror det samme er tilfellet igjen... Den gangen kopierte jeg dataene fra Raid'et til systemdisken som også er en WD200GB, satte opp raidet på nytt og kopierte dataene tilbake... Maskinen er nå oppe å kjøre etter at jeg valgte 'boot' uansett etter feilmeldingen, og jeg har nå i WinXpPro 2 identiske disker (som tidligere var Raid1) med de samme data... Har kjørt diskcheck i PM7 på begge diskene uten å finne feil på noen av dem... Jeg tror derfor at begge diskene er fysisk ok, men at raid kontrolleren på en eller annen måte har mistet kontrollen for å si det slik... Det jeg lurer på er selvsagt hvordan jeg på enkleste måte kan løse dette... Om jeg var 100% sikker på at begge diskene var 100% i orden kunne jeg naturligvis ha formatert den ene for deretter å bygge raidet opp igjen, men hvordan vet jeg: 1. Om begge diskene virkelige er OK? 2. Hvilken disk jeg skal formatere (Om det da spiller noen rolle?!) før jeg eventuelt gjør et forsøk på å gjenoppbygge speilet? 3. Disken som skal fremstå som 'ny' for gjenoppbygging... Holder det at den er formatert med samme filsystem (NTFS) eller må den være partionert/uformatert? Har liten margin for feil her med ca. 120 GB data på diskene :-( Jeg har prøvd å gjenoppbygge arrayet, men uten at en av diskene er tom får jeg selvsagt beskjed om at diskene har ulik størrelse/ledig plass... Noen som har tips?? Har et MSI 845PE Max 2 HK med Promise Fasttrack 133 Raid kontroller... 3xWD200GB Hd'er hvorav en står som systemdisk på IDE0 og altså 2 i Raid1... Veldig takknemlig for svar her!! Takk på forhånd! Hilsen Terje 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå