Gå til innhold

Skal kjøpe nytt kamera

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg nytt kamera og trenger noen tips og svar på mine spørsmål. Jeg har kikka litt rundt på forumet, men ikke funnet alt jeg trengte å vite.

1. Hva er hovedforskjellen på et speilreflekskamera og et digitalt kamera?

2. Har digitale kameraer sånn at man kan ta mange bilder på rad i løpet av f.eks 3 sekunder? Jeg vet ikke helt hva det heter, men håper noen skjønner hva jeg mener.

3. Hvis man tar bilde med en oppløsning på 12 mp og skriver det ut på et A4-ark. Blir det bildet bedre enn hvis man hadde tatt bildet med oppløsninga på f.eks 8 mp og skrevet ut samme størrelse?

4. Kan noen anbefale noen bra digitalkameraer til meg, hvis jeg skriver en liste over hva jeg helst vil ha med?

- Helst kunne ta mange bilder på rad i løpet av noen sekunder (seriebilder?)

- Få bra bilder av både motiver på lang avstand og veldig nære (makro)

- Ellers bare få så fine bilder som mulig.

- Jeg kan egentlig ikke si noe prisgrense, fordi det må jeg nesten bare se an.

5. Jeg er litt frista til å kjøpe dette: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=107652 - men i og med at jeg egentlig ikke trenger et speilreflekskamera, som jeg innbiller meg har flere funksjoner enn jeg trenger(?) så kan jeg vel spare pengene. Samtidig så er det jo ikke så veldig mye dyrere enn noen av de dyreste digitalkameraene. Noen råd her?

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Basert på de kriterier du gir under punkt 4, samt usikkerheten (5) rundt hvorvidt du vil satse på speilrefleks, drister jeg meg til å anbefale ett superzoom kamera som på sett og vis faller midt mellom.

Har selv ett Panasonic Lumix TZ5, og bruker regelmessig ett TZ7. Ønsket selv mest mulig fleksibilitet og kvalitet, men usikker på om speilrefleks var litt "overkill". Har brukt kameraene i snart 1 år og er MEKTIG imponert. Begge besitter vidvinkel lumix linse (28mm) samt kraftig optisk zoom, hvilket gjør de rimelig fleksible. Bildene blir svært mye bedre enn vanlige kompaktkameraer både på klarhet, farger og kvalitet.

Det er mulighet for å stille inn en del selv ( lukketid, ISO, etc. ), men ikke på langt nær så mye som ved bruk av speilrefleks. Selv har jeg ikke SÅ mye peiling, og da fungerer automatikken og de begrensende innstillingene perfekt!

Begge kameraene har forøvrig "burst funksjon" ( som du nevner under punkt 2 ) som lar deg ta seriebilder, forløpende.

Superzoom kameraene havner på sett og vis midt mellom kompakt og speilrefleks. Innstillingsmuligheter, optikk og ekstra tilbehør skiller vel i hovedsak de enkle kompaktkameraene fra de mer kostbare speilreflekskameraene. Man får som oftest hva man betaler for :)

Tør likevel påstå at superzoom henter mye fra begge klasser - og anbefaler varmt Panasonic sin Lumix TZ serie ;)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svaret! Jeg skal sjekke ut de du nevnte her etterpå! :)

Tenkte det kom tydelig frem i første posten, men nevner det igjen. Jeg har nok liten peiling på dette, så jeg trenger nok et som har mest mulig automatiske instillinger, med rom for å instille litt selv manuelt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Et kompaktkamera kan nok aldri sammenlignes med et speilreflekskamera når det gjelder bildekvalitet. Selv om det er en Tz7. Med mye mye større sensorer og bedre objektiver blir kvalitetsforskjellen synlig selv i godt dagslys og enda mer tydelig på mørke bilder med høyere ISO.

E-420 kan du akkurat nå kjøpe for 2500 med kitlinse. Det er mye kameramoro for pengene: http://www.elprice.no/kamera/digital-speil...-35-56-n3125692

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe meg nytt kamera og trenger noen tips og svar på mine spørsmål. Jeg har kikka litt rundt på forumet, men ikke funnet alt jeg trengte å vite.

1. Hva er hovedforskjellen på et speilreflekskamera og et digitalt kamera?

De fleste speilreflekskameraer nå om dagen er digitale kameraer.

Forskjellen mellom et speilrefleks og et kompaktkamera ligger i søkeren og alt som er knyttet til den, samt optikken. Et speilreflekskamera har utskiftbar optikk (ok, i prinsippet kan man lage et speilreflekskamera uten utskiftbar optikk, og det finnes vel et par eksempler tilbake i historien), som gjør det mulig å tilpasse kameraet til forskjellige oppgaver. Et kompaktkamera har et permanent fastmontert objektiv.

Speilreflekskameraet har videre en optisk søker, bestående av et speil som reflekterer lyset opp i et prisme og ut gjennom okularet. Når kameraet tar et bilde vippes først speilet opp før lukkeren åpnes og sensoren eksponeres for lys. Lysmåleren og autofokusmodulen inngår i denne søkermekanismen. Autofokusmodulen er det som kalles en fasedetekterende autofokus, som generelt er raskere og gjerne fungerer bedre i dårlig lys enn kontrastdetekterende fokus som brukes i kompaktkameraer.

Kompaktkameraer bruker sensoren til å vise bildet på en skjerm. Autofokus gjøres ved å analysere kontraster i bildet, noe som går tregere enn fasedetekterende fokus.

I tillegg til dette så har generelt speilreflekskameraer (med noen unntak) mye større sensor enn kompaktkameraer, og yter derfor bedre i svakt lys. Større sensor gir også jevnt over bedre detaljgjengivelse, men det kommer også an på kvaliteten til optikken.

En tredje kameratype er det som gjerne kalles systemkamera med utskiftbar optikk. Foreløpig er Olympus og Panasonic med sine microFourThirds-kameraer de eneste som har slike kameraer. mFT-kameraer har utskiftbar optikk akkurat som speilreflekskameraer, men har ikke speilmekanisme og optisk søker. Fokus og lysmåling gjøres på samme måte som i kompaktkameraer. mFT-systemet gir mange av fordelene til speilreflekskameraer i en mer kompakt løsning, men kan ikke helt slå speilrefleksene på fokushastighet.

2. Har digitale kameraer sånn at man kan ta mange bilder på rad i løpet av f.eks 3 sekunder? Jeg vet ikke helt hva det heter, men håper noen skjønner hva jeg mener.
"Seriebildemodus" er det vanlige uttrykket på norsk.

De fleste kameraer har en eller annen form for seriebildemodus, men hvor mange bilder det kan ta per sekund og hvor lenge du kan fortsette varierer sterkt. Du bør også være klar over at andre faktorer enn kameraets oppgitte hastighet kan begrense deg i praksis. Stort sett så er selv billige speilreflekskameraer raskere og kan ta lengre serier enn dyre kompaktkameraer. Rask autofokus er også ofte nødvendig for å kunne utnytte seriebildemodus effektivt.

3. Hvis man tar bilde med en oppløsning på 12 mp og skriver det ut på et A4-ark. Blir det bildet bedre enn hvis man hadde tatt bildet med oppløsninga på f.eks 8 mp og skrevet ut samme størrelse?
Tja. "Kanskje, men antageligvis ikke" er vel det beste svaret noen kan gi.

Oppløsningsevne er ikke bare bestemt av antall megapiksler, men også optikken og størrelsen på sensoren (12 Mp fra en stor speilreflekssensor med god optikk gjengir detaljer mye bedre enn 12 Mp fra en liten kompaktkamerasensor med liten og rimelig optikk).

Videre, så er forskjellen mellom 8 og 12 Mp neppe synlig på A4-utskrifter. Går du opp til A3 så vil du kanskje merke det litt bedre.

4. Kan noen anbefale noen bra digitalkameraer til meg, hvis jeg skriver en liste over hva jeg helst vil ha med?

- Helst kunne ta mange bilder på rad i løpet av noen sekunder (seriebilder?)

- Få bra bilder av både motiver på lang avstand og veldig nære (makro)

- Ellers bare få så fine bilder som mulig.

- Jeg kan egentlig ikke si noe prisgrense, fordi det må jeg nesten bare se an.

5. Jeg er litt frista til å kjøpe dette: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=107652 - men i og med at jeg egentlig ikke trenger et speilreflekskamera, som jeg innbiller meg har flere funksjoner enn jeg trenger(?) så kan jeg vel spare pengene. Samtidig så er det jo ikke så veldig mye dyrere enn noen av de dyreste digitalkameraene. Noen råd her?

Takk for alle svar :)

Hvis du vil ha god ytelse på seriebilder, så er det nok speireflekskamera som er tingen. Jeg kan ikke si noe om akkurat E-420 på den fronten, det ligger vel rundt 3 bilder per sek, autofokusytelsen kjenner jeg ikke. Pentax K-x med to objektiver (18-55 og 55-200) er kanskje et av de bedre og rimeligere alternativene hvis du vil ha grei seriebildeytelse og en del tele.

Til ditt bruk, så bør du være klar over at selv de billigste speilreflekskameraene har mye bedre autofokus, og minst fire ganger så stor sensor som selv dyre entusiastkompaktkameraer. Det er egentlig litt urettferdig å sammenligne de fleste kompaktkameraer med speilreflekser, fordi der speilreflekskameraet er bedre, så er det mye bedre. Hovedfordelen til kompaktkameraet ligger i at det er kompakt og allsidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...