Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feil med "Boot loader" eller Boot.ini ?


Anbefalte innlegg

Hva i allverdens navn og (Kjell-Christian) rike har skjedd her ?? Hva er alt det der med "(ccccdcccd)" osv ? Restarter "normalt", men hvis PC`en har vært helt av så finner den ikke noe OS og jeg må trykke "ctrl-alt-del" og så F12 når den forsøker på nytt, og velge "harddisk" tror jeg det var. Får noen valg, men husker ikke farta hva som står.

 

 

[boot loader]

timeout=10

default=signature(cccdcccd)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

signature(cccdcccd)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

 

 

Håper noen kan hjelpe meg....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke helt om jeg tør.... :blush: ! Dere kommer til å knekke sammen av latter alle mann (og damer) - nesten garantert.... men jeg må jo nesten gjøre for at dere skal få hjulpet meg - fanken også...he-he ! Vel da ligger det et vedlegg med litt info. som jeg håper dekker det meste av detaljer som trengs.

 

Dæven dette er på kanten til skikkelig flaut, men den duger mer enn nok til det jeg bruker den til. Surfing på nett, mail, litt bilder og dokumenter. Ikke le FOR høyt da....

 

Detaljer_PC_030909.doc

Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt med maskinen vel, og ingen grunn å le heller. :)

Jeg har 2 som er eldre enn den du har, så det er greit. Og jeg bruker dem, ikke bare ha dem.

 

Men ok vi skal prøve å finne litt mer om den, fordi det er en del som må krysskontrolleres.

I tilfelle du har noe som viser bios instillinger på den, i bilder eller tekst, det hadde vært fint., å vedlegge eller noe link hvor vi kan laste ned.

At du har det signature(cccdcccd) i boot.ini er ikke noe uting, bare litt rar signature.

 

Noe annet du må teste selv da, er hardisken din. Kanskje det er noe program inkludert i den IBM for å gjøre slik kontroll.?

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------

 

Det skal ikke være noe spesielt med selve biosen eller chipset tror jeg, slik jeg tenkte,

men Instillinger i biosen:

 

-Du har 2 stk CD-DVD rom.

Er noe av dem koplet på noe annet enn IDE kontakt. Så undersøke instillinger i biosen først.

-Har du montert noe annet du i ettertid?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Det er ikke noe galt med maskinen vel, og ingen grunn å le heller. :)

Jeg har 2 som er eldre enn den du har, så det er greit. Og jeg bruker dem, ikke bare ha dem.

 

Men ok vi skal prøve å finne litt mer om den, fordi det er en del som må krysskontrolleres.

I tilfelle du har noe som viser bios instillinger på den, i bilder eller tekst, det hadde vært fint., å vedlegge eller noe link hvor vi kan laste ned.

At du har det signature(cccdcccd) i boot.ini er ikke noe uting, bare litt rar signature.

 

Noe annet du må teste selv da, er hardisken din. Kanskje det er noe program inkludert i den IBM for å gjøre slik kontroll.?

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------

 

Det skal ikke være noe spesielt med selve biosen eller chipset tror jeg, slik jeg tenkte,

men Instillinger i biosen:

 

-Du har 2 stk CD-DVD rom.

Er noe av dem koplet på noe annet enn IDE kontakt. Så undersøke instillinger i biosen først.

-Har du montert noe annet du i ettertid?

 

Takk for oppmuntrende ord ang. "maskineriet" mitt, he-he !

 

Det er vel ikke noe som er montert i ettertid, annet enn at hele maskinen er satt sammen av "litt fra den, og litt fra en annen og litt fra en tredje", i forb. med at min "glad-PC" tok kvelden etter en kortslutning av skjermkortet. Husker ikke helt hvordan det skjedde, men jeg har den nå uansett stående uten disker og skjermkort til en dag jeg orker/har råd til å kjøpe og montere et par disker og et skjermkort. Blir ikke mer enn noen hundringser uansett, men det er verre med pågangsmotet for tiden - for å si det litt forsiktig ! Nok om det for denne gang....

 

 

Jeg har lett, og lett, og lett, og lett, og lett osv. osv. og har funnet følgende, som jeg HÅPER er til hjelp. Som du skjønner så er jeg ikke helt vant til programmer som f.eks. Sandra ol.

 

SiSoftware Sandra

 

General Information

Manufacturer : IBM

Version : 2AKT31AUS

Date of Manufacture : 7. oktober 2003

Plug & Play Version : 1.00

SMBIOS/DMI Version : 2.F0

(EE)PROM Size : 512kB

 

General Capabilities

Can be Updated/Flashed : Yes

Can be Shadowed : Yes

Is Socketed : No

Supports Plug & Play : Yes

Supports ESCD : Yes

Supports Enhanced Disk Drive : Yes

NEC PC-98 Spec Compatible : No

 

Power Management Features

Supports APM : Yes

Supports ACPI : Yes

Supports Smart Battery : Yes

 

Boot Features

Supports Selective Booting : No

Supports CD/DVD Boot : Yes

Supports PCMCIA/CardBus Boot : No

Supports LS-120 Boot : Yes

Supports ZIP Boot : No

Supports i2o Boot : No

Supports FireWire/1394 Boot : No

Supports BIOS Boot Block : Yes

Supports Interactive Network Boot : No

 

Performance Tips

Tip 201 : System BIOS is old. Check for an update.

Notice 224 : SMBIOS/DMI information may be inaccurate.

Tip 212 : BIOS can be shadowed so check whether it is.

Warning 214 : BIOS is flash-able but surface-mounted. An unsuccessful flash may be fatal.

Tip 2 : Double-click tip or press Enter while a tip is selected for more information about the tip.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager at det tok tid, men det har vært hektisk i det siste. Har løst prob. ved å bare la maskinen stå å gå, og restartet en gang i blant. Det er nemlig KUN når jeg slår PC`en HELT av at feilen dukker opp. Klokkebatt. skal være bra, da jeg byttet det for kun kort tid siden i håp om det kunne løse noe....Prøver jo det enkleste først mener jeg.

 

Det er forresten en "8189-73G" og ikke "8119-73G", men jeg har vært inne på de sidene i linken din før - ikke at jeg ble noe annet enn enda mer forvirret, men jeg har ihvertfall vært der :blush: .

 

Feilmld. som kommer er:

 

1962: No Operating system found. Press F1 to redent boot sequence.

 

Hvis jeg i stedenfor velger å ta en "Ctrl-Alt-Del" og så trykke "F12" rett etter booten, så kommer jo "StartUp Device Menu" frem. Der er valget 1. Harddrive (som den jo er satt opp med i BIOS, og er årsaken til at jeg ikke skjønner en dritt av hva som skjer) og 2. CD-Rom Drive.

 

Velger jeg å bare trykke "Enter" eller "1", så er det en kort bootings på gang før den "smeller" windows opp som om ingen verdens ting skulle ha skjedd....

 

Kanskje den rett og slett er dritings :sick: ?? Ikke vet jeg, men jeg håper noen av dere vet det.

Lenke til kommentar

Hehe, ikke umulig at den er dritings!!

 

Vi skal prøve på noe, men først ønsker at du skal kontrollere følgende:

 

-kontrollere boot.ini både i System (du vet via kontroll panel) og boot.ini du ser når du kommer i System Configuration Utility. (dvs klikk Start -->RUN--skrive msconfig)

 

Eventuelt legge her den info.

Lenke til kommentar
Hehe, ikke umulig at den er dritings!!

 

Vi skal prøve på noe, men først ønsker at du skal kontrollere følgende:

 

-kontrollere boot.ini både i System (du vet via kontroll panel) og boot.ini du ser når du kommer i System Configuration Utility. (dvs klikk Start -->RUN--skrive msconfig)

 

Eventuelt legge her den info.

 

 

Jeg gjør det enkelt (for meg ! Har en liten hund med dårlig mage, og derfor er jeg våken fremdeles. 5 turer så langt i natt....stakkars - MEG, he-he !)

 

Via system:

 

[boot loader]

timeout=10

default=signature(cccdcccd)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

signature(cccdcccd)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

 

 

Via MSCONFIG:

 

BOOT_INI.bmp

Lenke til kommentar

Rar boot.ini fil du har ja. Det burde ha stått noe lignende som dette:

 

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

 

Se om du kan forandre den til det samme som overnfor. Jeg kan ikke garantere at det vil hjelpe, men det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Rar boot.ini fil du har ja. Det burde ha stått noe lignende som dette:

 

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

 

Se om du kan forandre den til det samme som overnfor. Jeg kan ikke garantere at det vil hjelpe, men det er verdt et forsøk.

 

Ja, du er enig i at den ser "litt" rar ut ja..... Lurer veldig på HVA som har og HVORDAN den blitt sånn, for er det steder på PC`en jeg holder labbene unna, så er det nettopp slike steder !

 

Tør ikke rote for mye inni slikt - blir fort bare enda verre når man ikke vet hva man driver med, men jeg skal forsøke å ta se hva som skjer når jeg fjerner alt det "CCDCC osv." opplegget.

 

Kryss fingrene da, og hvis ikke det noe lyd fra meg på en stund, så vet dere hvorfor...he-he !

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg endret filen, men jeg kan ikke si at jeg legger merke til noe som helst.... Fremdeles må jeg til med ctrl-alt-del og F12 når jeg skrur maskinen helt av. Samme beskjed som tidligere: "1962: No Operating system found. Press F1 to redent boot sequence" !

 

Kanskje jeg skal teste om det klokkebatteriet faktisk fungerer, selv om jeg nettopp har byttet det.... KAN jo skje at det har ligget for lenge i butikken eller at det rett og slett er ødelagt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...