Gå til innhold

Risen - blir det årets spill?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men Risen, er det en online spill? ettersom det er RPGs? og hvordan er det man spiller online? er det kun online? Eller er det historie også?

Det kan kanskje sammenlignes med Oblivion, bare at det er mer "hardcore" kan man si. Du kan (stort sett) gå dit du vil (du kan til og med fly etterhvert) og velge å alliere deg med enten den ene eller andre siden av en konflikt, men spillet har ikke et system som leder deg gjennom verden på og gjør fiendene svake bare fordi du har et lavt level. Du dør ofte i spillet, og finner gjerne ut at du bare må gi opp enkelte fiender og heller komme tilbake når du har fått bedre utstyr og høyere level.

Det kanskje sistnevnte jeg liker best ved spillet. Du vet aldri hva du kan forvente rundt neste hjørne, og det er vanskelig å vite om du har en sjanse eller ikke før du prøver. Samtidig prøver de fleste fiender å skremme deg vekk før de angriper, og vil ikke følge etter deg til verdens ende hvis du løper, så du har som oftest en sjanse å flykte (det finnes unntak såklart).

Det jeg kanskje savner mest er å møte noen karakterer som hovedpersonen kan få følelsesmessige forhold til (som i Dragon Age), for en føler seg litt alene til tider. Men det er jo litt av det som bidrar til stemningen.

Lenke til kommentar

men Risen, er det en online spill? ettersom det er RPGs? og hvordan er det man spiller online? er det kun online? Eller er det historie også?

RPG = Role-playing game. Er ingenting inni der som tilsier at spillet må kunne bli spilt online. Selv om man kan gjøre det med mange RPG-er.

Det finnes også MMORPG = Massively multiplayer online role-playing game. Kanskje du blandet litt med dem, fordi de er så klart alltid online.

Edit: For å joine litt i Risen vs. Dragon Age debatten så holder jeg med Risen. Fordi jeg sliter litt med BioWare sin RPG stil. Elsket KOTOR spillene, men har prøvd både Mass Effect og Dragon Age og gitt opp etter et par timer. Jeg klarer rett og slett ikke å bli hekta på dem. Og de føles for tilrettelagt. Er mer fan av så mye frihet som mulig, som i Gothic, Risen, Fallout osv.

Endret av Venetar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Masse tull

For å joine litt i Risen vs. Dragon Age debatten så holder jeg med Risen. Fordi jeg sliter litt med BioWare sin RPG stil. Elsket KOTOR spillene, men har prøvd både Mass Effect og Dragon Age og gitt opp etter et par timer. Jeg klarer rett og slett ikke å bli hekta på dem. Og de føles for tilrettelagt. Er mer fan av så mye frihet som mulig, som i Gothic, Risen, Fallout osv.

Jeg ser hva du mener. Jeg liker veldig godt Mass Effect-spillene, Dragon Age og KOTOR-spillene, men likte enda bedre Baldur's Gate 1 og 2. Kanskje fordi i sistnevnte hadde du veldig stor frihet i hvor du ville gå, og mange områder var der kun for å utforske og finne gjemte ting. Tror det hadde blitt fantastisk hvis Bioware laga et free-roam RPG (uten loading mellom områder) med samme kvaliteten på karakterer, dialog og historie som vi er vant med. For uansett hvor mye jeg liker Risen, så er det nok av ufrivillig morsomme øyeblikk pga. rar dialog og dårlige karakterer.

Lenke til kommentar

Vanskelig å holde kvaliteten på karakterer, dialog og historie, når spilleren kan møte på disse når som helst, hvor som helst, og i hvilken som helst situasjon. Folk kommer til å klage på variasjon i hilsenen etc.

Det går jo an å begrense bevegelsesfriheten noe i slike spill, noe som også gjøres i Risen (kan ikke gå inn i vulkanen før langt ut i spillet), og ser heller ikke helt poenget ditt med at stor frihet fører til dårligere historie, karakterer og dialog.

Lenke til kommentar
er Risen bedre enn Morrowind? selv elsker jeg Morrowind, men liker ikke Oblivion.

Grunnen til det er at Oblivion er en lettvekter av et RPG nærmere Actionrpg, som nesten burdet vært en ny kategori for oss som forventer Morrowind 2 og får Oblivion.

Risen er old Style rpg der man ikke får noe gratis, friheten føles større og valgene man kan gjøre føles enorme og frie uten at man får håpløs Moral trukket over hodet. Disse tingene med flere gjør Risen til et bedre RPG en Dragon Age. I tilleg til at Dragon age er linært kan man også merke at det er en fusjon av konsoll og pc, det gjør pc opplevelsen dårligere. Men neida, Dragon age var overhodet ikke et dårlig spill.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

er Risen bedre enn Morrowind? selv elsker jeg Morrowind, men liker ikke Oblivion.

vurderer kanskje å skaffe meg Risen hvis det har den dybden som Morrowind har.

Da ville jeg heller vurdert Gothic 2. Som er laget av samme folka bak Risen. Same shit, bare bedre gameplay, men dårligere grafikk.

Lenke til kommentar

Da ville jeg heller vurdert Gothic 2. Som er laget av samme folka bak Risen. Same shit, bare bedre gameplay, men dårligere grafikk.

Jeg må innrømme at jeg liker Risen bedre enn Gothic 2 (og 3 - har ikke spilt 1) gameplay-messig. Å slåss mot dyr i Gothic 2 var et mareritt, selv på høyere level, og måtte ofte kaste vekk mana på de (var mage). Synes Risen har fikset mange av de irriterende tingene som gjorde Gothic 2 opplevelsen mindre bra. Spesielt mulighetene for quickslots er bedre nå.

Edit: Tar forbehold om at jeg muligens blander litt sammen Gothic 2 og 3.

Jeg liker Risen mye bedre enn Oblivion i alle fall. Den har den samme ugjestmilde følelsen som Morrowind når du er alene i ødemarken (heldigvis uten de irriterende flygeøglene - cliffracers eller noe?) og kan bruke lang tid på å utforske en hule på grunn av vanskelige motstandere du må flykte fra innimellom. Det er sikkert mange som misliker save-dø-reload-prøv igjen. Men jeg liker en utfordring, og synes det er bedre å dø 5-6 ganger på samme monster enn å aldri bli testet.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Gothic 3 har lang loade tid, som er forferdelig i et slikt spill. Og monsterne kan låse deg inn evig knock back helt til du dør.

Har ikke prøvd Gothic 2 som mage, men syns å huske det også var ufattelig OP i høyere level slik som i Risen?

Ja, tror det var Gothic 3 at monstrene kjørte en evig attack-loop helt til du døde. Mulig det har blitt patchet, men too little too late ;)

Det tok litt tid før jeg skjønte helt hvordan jeg skulle spille mage skikkelig i Gothic 2 (det var mitt første møte med serien) så jeg sleit en del. Men da jeg skjønte at veien til suksess var å samle opp uante mengder mana, bruke en summon som tank, og så blåse de til himmels med spells etterfulgt av mana-drikking, så var de nok ganske overpowered. Slik ser det ut til å være i Risen også. Og dessverre ser det ut til at alle karakterer er avhengig av magi i Risen (jeg liker å være enten/eller - så hvis jeg ikke er mage, vil jeg ikke bruke noe magi).

Magisystemet i Risen er riktignok et steg i riktig retning, selv om jeg misliker mana-basert magisystemer.

Lenke til kommentar

Jeg fant Risen brukt til xbox på Gamestop, så jeg kan si ifra senere hvordan jeg liker det. Selv elsket jeg Arena og Morrowind, men hatet Oblivion. Fikk aldri spilt Daggerfall annet i en demo, men gikk gjennom RedGuard. ;) Har heller aldri prøvd Battlespire, men så vidt jeg vet er det ikke et stort tap. :p

Lenke til kommentar

Redguard og battlespire var bare spinoffs av Daggerfall, satt i samme verdenen med helt forskjellige spill. BS var mere en rein FPS der man bare gikk gjennom et digert tårn og plaffa monstre med spells og sverd. RG var jo en slags Tomb Raider wannabe.

Lenke til kommentar

Har spilt Risen en god stund nå og har blandede følelser. Selve spillet er ganske bra, og kampene er morsomme nok. Men voice over-en er tragisk dårlig, og de fleste modellene kunne vært tatt fra Gothic 1. Det gjør det vanskelig å like det, selv om det er ganske bra. Kameraet er også ganske irriterende. Det snurrer altfor raskt til siden, og jeg kan ikke finne et eneste sted å stille det inn til å gå saktere. At det i tillegg snurrer helt rundt av seg selv når jeg plukker opp ting hjelper heller ikke. Blir nok å spille mer etterhvert, men tar en pause en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...