Staalkontroll Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Jeg har i lengre tid kranglet med en festleverandør et fakturakrav som var høyere en avtalt, jeg har betalt inn det beløpet vi ble enige om.. I lokalavisen her står det nå at firmaet er konkurs og all drift stanses. Så hva skjer da med min faktura-rest? Skal den betales som normalt eller frafaller kravet mot meg? Grunnet til at jeg spør her er at de verken svarer på epost eller telefon. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Du må nok vente til det tildeles bobestyrer og henvise til mail/telefon/fax-whatever kommunikasjon du har hatt med firmaet. Du kan søke opp firmaet vha brreg.no og da finner man to firma med samme navn, men det ene har en "- konkurs / bo / whatever" bak seg. Der opplyses bobestyrer og evnt kontaktpersoner som du bør kontakte. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 (endret) Konkursboet ved bobestyrer overtar firmaet, og kan kreve inn alle utestående fakturaer, disse pengene går inn i boet som bobestyrer fordeler til de som firmaet skylder penger. Du vil derfor sannsynligvis få en regning på det som firmaet mener er gjenstående beløp. Du må da som haddis skriver gjøre bobestyrer oppmerksom på at du ikke er enig i at du skylder firmaet noe (at fakturaen er omtvistet), da du har betalt det som var avtalt. Sannsynligvis vil bobestyrer frafalle kravet uten mye krangel, spesielt hvis du har god dokumentasjon og beløpet er lite. Endret 3. oktober 2009 av what_no2000 Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2009 (endret) Ok, fint å vite. Hadde begynt å samle inn dokumentasjon til å ta saken til forliksrådet. Når, vist bobestyrer sender ny regning skal jeg forklare situasjonenn. Vist bobestyrer fremdels vil fremme et krav mot meg, kan jeg da ta bobestyrer til forliksrådet? EDIT: Det er ikke store beløpet det er snakk om, en ca 8000. Men desverre ble avtalen med firmaet gjort muntlig. Endret 3. oktober 2009 av haddis Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Ok, fint å vite. Hadde begynt å samle inn dokumentasjon til å ta saken til forliksrådet. Når, vist bobestyrer sender ny regning skal jeg forklare situasjonenn. Vist bobestyrer fremdels vil fremme et krav mot meg, kan jeg da ta bobestyrer til forliksrådet? EDIT: Det er ikke store beløpet det er snakk om, en ca 8000. Men desverre ble avtalen med firmaet gjort muntlig. Det er den som fremmer et krav som må ta saken inn for forliksrådet, dvs. firmaet (i dette tilfellet bobestyrer). Du trenger kun å opplyse at kravet er omtvistet og at det derfor ikke blir betalt, og legge ved nok dokumentasjon slik at kravet forhåpentligvis frafalles uten forliksklage. Så må fordringshaver (firma/bobestyrer) bestemme seg om de ønsker å droppe kravet eller om de ønsker å gå videre til forliksrådet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå