Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]butikk-naskeri, hva skjer?

fredd5050

Anbefalte innlegg

Jeg var og handlet klær på en butikk her om dagen, da jeg ble anklaget for å ha prøvd å naske med meg en bukse. grunnen til at de trodde det var fordi jeg hadde tatt av pris lappen på den, fordi jeg skulle ta på meg boksa med en gang og betale buksa med bare å gi prislapp tingen til dem i disken, men da ble jeg stopped at securitas, og jeg prøvde og forklare meg , men an sa bare an har hørt så mange historier at det var mer sansynlig at jeg prøvde å naske med meg buksa. Så da skrev han bare en anmeldelse om at jeg hadde prøvd å naske buksa, og så skrev han opp prisen på buksa som var for rundt 350kr, og skulle sende anmeldelsen inn...

Hva kommer til å skje?? det er jo 0 bevis på at jeg noen gang har prøvd å ta buksa. kan han bare skrive det på anmeldelsen uten bevis? og så kommer dette på rullebladet med en gang? uten noe bevis? jeg hadde ikke gått ut av butikken eller noe, jeg sto på prøverommet.

btw: er mindreårige...

noen med erfaring?

Endret av fredd5050
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta opp dette med butikksjefen heller.

Med mindre du ble stoppet etter at du gikk ut av butikken uten å betale så har vel egentlig ikke securitas så mye å stille opp med, at du tok av prislappen var vel litt dumt (spesielt om du i tillegg la buksa i en pose eller lignende) men egentlig ikke et problem siden de fleste varer skal ha skjult alarm en eller annen plass.

Med mindre du blir anmeldt av politiet og straffet så skal det ikke ha videre følger for deg, men du risikerer selvsagt å bli svartelistet av butikker (noen senter operer med interne fotoarkiv av naskere) og kan fort bli stoppet flere ganger der så sørg for å rydde opp med en gang. Er du mindreårig så ta med en foresatt for å hjelpe til.

Ta også kontakt med politiet og forklar saken til dem om anmeldelse allerede er sent inn , det er ofte lurt å stå fram med åpne kort når sånt skjer.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

1- Ingen bevis for at du ikke ville betale for buksa. Jeg og svært mange gjør det samme eller tilsvarende selv, eksempel tar en cola på handlerunden og betaler for den når man kommer til kassen.

2- I bunn og grunn så har du ikke nasket noe før du har forlatt lokalet med noe du ikke har betalt for. Eller mer presis, så har du ikke nasket noe før du har passert kassen.

Lenke til kommentar

1. Du tok med deg en bukse inn på prøverommet.
  2. Du tok av prislappen og andre lapper
  3. Du tok på deg den nye buksa, og var klar til å spasere fritt i lokalet med den nye buksa på

Klart at en Securitas vakt stopper deg og anklager deg for tyveri. Du har tatt i bruk ett plagg som ikke er din eiendom.

Dette har vaktselskapene sett tusenvis av liknende situasjoner på før, og som er et velbrukt triks for å stjele klær. Derfor ble du stoppet. Da nytter det som regel ikke å komme med dårlige unnskyldninger om at "jeg var jo på vei bort til kassen for å betale altså".

Du burde heller gått til kassen og betalt buksa, fått med kvittering, for så å gått inn på prøverommet og byttet bukse.

Btw. Beviset for at vakten tror du tar buksa skjer idet du river av prislappen inne i butikken, uten å ha betalt.

Endret av Eivind87
Lenke til kommentar

Fortsatt mener jeg at securitas Skal vente helt til vedkommende har gått ut av butikken.

Det finnes noe i norge som heter at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

At man for eksempel er inne på et prøverom , har på seg en bukse og fjerner prislappen fordi man skal ha buksen på seg (gjorde selv dette en gang da den buksen jeg hadde på meg hadde revnet i skrittet) gjør deg ikke til en kjeltring med mindre du virkelig ønsker å stjele den.

Nei, her mener jeg at securitas ikke har fulgt prosedyrene til punkt å prikke.

Lenke til kommentar
Jeg var og handlet klær på en butikk her om dagen, da jeg ble anklaget for å ha prøvd å naske med meg en bukse. grunnen til at de trodde det var fordi jeg hadde tatt av pris lappen på den, fordi jeg skulle ta på meg boksa med en gang og betale buksa med bare å gi prislapp tingen til dem i disken, men da ble jeg stopped at securitas, og jeg prøvde og forklare meg , men an sa bare an har hørt så mange historier at det var mer sansynlig at jeg prøvde å naske med meg buksa. Så da skrev han bare en anmeldelse om at jeg hadde prøvd å naske buksa, og så skrev han opp prisen på buksa som var for rundt 350kr, og skulle sende anmeldelsen inn...

Hva kommer til å skje?? det er jo 0 bevis på at jeg noen gang har prøvd å ta buksa. kan han bare skrive det på anmeldelsen uten bevis? og så kommer dette på rullebladet med en gang? uten noe bevis? jeg hadde ikke gått ut av butikken eller noe, jeg sto på prøverommet.

btw: er mindreårige...

noen med erfaring?

Er du under 15, så skjer det ingenting.

Lenke til kommentar
  1. Du tok med deg en bukse inn på prøverommet.
  2. Du tok av prislappen og andre lapper
  3. Du tok på deg den nye buksa, og var klar til å spasere fritt i lokalet med den nye buksa på

Klart at en Securitas vakt stopper deg og anklager deg for tyveri. Du har tatt i bruk ett plagg som ikke er din eiendom.

Dette har vaktselskapene sett tusenvis av liknende situasjoner på før, og som er et velbrukt triks for å stjele klær. Derfor ble du stoppet. Da nytter det som regel ikke å komme med dårlige unnskyldninger om at "jeg var jo på vei bort til kassen for å betale altså".

Du burde heller gått til kassen og betalt buksa, fått med kvittering, for så å gått inn på prøverommet og byttet bukse.

Btw. Beviset for at vakten tror du tar buksa skjer idet du river av prislappen inne i butikken, uten å ha betalt.

Men burde ikke vakten ha ventet til han gikk ut av butikken før han konfronterte han?

Så lenge han ikke har gått ut av butikken uten å ha betalt, så kan jeg ikke se at det er noen beviser på at han har nasket, da blir det bare ord mot ord.

Lenke til kommentar
Fortsatt mener jeg at securitas Skal vente helt til vedkommende har gått ut av butikken.

Det finnes noe i norge som heter at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

At man for eksempel er inne på et prøverom , har på seg en bukse og fjerner prislappen fordi man skal ha buksen på seg (gjorde selv dette en gang da den buksen jeg hadde på meg hadde revnet i skrittet) gjør deg ikke til en kjeltring med mindre du virkelig ønsker å stjele den.

akkurat likt dette var det...

akkurat likt dette var det...

Trenger raske svar til hvordan jeg skal snakke mot securitas + butikkeier... skal ut å snakke med dem om 15 min... raske svar.. hvordan kan jeg forklare dette bra osv. ?

Lenke til kommentar

Jeg kan være enig i at vakten burde ha ventet for å se om personen gikk ut av butikken med buksa på seg uten å ha betalt før han anklager TS for naskin, men likeså burde også TS heller ha betalt for buksa før prislappen ble tatt av.

Det er veldig mye tyveri ute på markedet, spesielt i klesbutikker hvor folk gjør akkurat slik som beskrevet ovenfor når de skal stjele, så jeg forstå vakten veldig godt hvorfor han reagerte og "tok TS for nasking".

Vel vel.... en ny erfaring rikere.

Lenke til kommentar

Det at det er mye tyveri rundt omkring skal ikke få konsekvenser for alle, og gir heller ikke en særlig grunn til å stanse han/hun før personen har forlatt butikken uten å betale for seg. Det er også noe som heter vinnings hensikt for tyveri. Det trådstarter informerer om kvalifiserer ikke til vinnings hensikt. Heller ikke vinnings forsett, da det ikke er noe som gir signal på at han/hun skulle stjele buksa. Det er butikkens eget ansvar å informere om sin polis til kundene, derunder om noen kan gjøre som trådstarter eller ei. Det er mao. ikke opp til Tyttebærpolitiet å avgjøre dette.

Dessuten skriver du at du er mindreårig, så for deg vil det ikke få noen juridiske konsekvenser slikt sett, men det ville blitt dine vergers ansvar å erstatte derimot. Jeg mener derimot at dette er noe du ikke trenger å bekymre deg for, da det ikke fins nok bevis. En "føre-var" mistanke som i dette tilfellet anser jeg ikke som solid nok til å anmelde trådstarter for naskeri.

Lenke til kommentar
Det at det er mye tyveri rundt omkring skal ikke få konsekvenser for alle, og gir heller ikke en særlig grunn til å stanse han/hun før personen har forlatt butikken uten å betale for seg. Det er også noe som heter vinnings hensikt for tyveri. Det trådstarter informerer om kvalifiserer ikke til vinnings hensikt. Heller ikke vinnings forsett, da det ikke er noe som gir signal på at han/hun skulle stjele buksa. Det er butikkens eget ansvar å informere om sin polis til kundene, derunder om noen kan gjøre som trådstarter eller ei. Det er mao. ikke opp til Tyttebærpolitiet å avgjøre dette.

Dessuten skriver du at du er mindreårig, så for deg vil det ikke få noen juridiske konsekvenser slikt sett, men det ville blitt dine vergers ansvar å erstatte derimot. Jeg mener derimot at dette er noe du ikke trenger å bekymre deg for, da det ikke fins nok bevis. En "føre-var" mistanke som i dette tilfellet anser jeg ikke som solid nok til å anmelde trådstarter for naskeri.

Atdetvar? Det er ingen betingelser for å anmelde noen (annet enn at det bare kan gjøres av den firmaet har gitt fullmakt til å gjøre det). At TS ikke kan *dømmes* uten vinnings hensikt betyr heller ikke at TS ikke kan *pågripes* (som bare krever at han tas på fersk gjerning).

Det er butikkens ansvar å informere om ting som avviker fra den generelle oppførselsnormen. Den generelle oppførselsnormen i en butikk er at man ikke tar på seg klær og tar av prislapper. Man åpner ikke en brus og drikker den opp.

Lenke til kommentar

Mnei, det har du rett i. Men så vidt jeg forsto så var det ikke snakk om pågripelsen, men eventuelle konsekvenser :)

En norm stiller ikke sterkt nok, så jeg skjønner ikke helt hva du vil med den kommentaren. Er det allmenn enighet om at dette gjør man ikke? Hvem bestemmer grensene i så fall? Det er godt mulig at du har rett, men det er samtidig menneskelig å feile.

Lenke til kommentar

Skoleunger som stjeler i klesbutikker er et kjempeproblem for butikkene, så de er nok veldig på vakt. Og det du gjorde er helt vanlige triks for å late som det er din egen bukse og bare gå ut av butikken. Du bæsja på leggen, for å si det mildt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...