Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

NextGenTel - kan jeg bytte ut ruter/modem selv?


Anbefalte innlegg

NextGenTel er min internettleverandør, og jeg har en Thomson Speedtouch ST546 ruter/modem. Etter denne har jeg et Zyxel ZyAir 500 trådløst nett. Denne er stabil.

Speedtouch'en er svært ustabil, faller ut og jeg mister forbindelsen. Den må restartes, noe som tar flere minutter. Det hele er ganske irriterende. Fra NextGenTel er det lite hjelp å få. Hver gang jeg ringer, så er svaret det samme: De skal hver gang ha meg til å teste alle kablene i huset, fra inntaket og helt frem til boksen, noe som er svært tidkrevende og vanskelig etetrsom disse ligger skjult, går gjennom kryploftet osv. Hos NGT har kundekonsulentene tydeligvis klar instruks om at dette SKAL gjennomføres på hver eneste oppringning, uansett. det er ihvertfall komplett umulig å komme forbi dette punktet og derved sannsynligjøre at feilen ligger i selve Speedtouch'en.

Kan jeg selv kjøpe et nytt ruter/modem og installere for så å bli kvitt hele Speedtouch-skitten? Hvordan setter jeg det opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ikke noe nytt akkurat det med de speedtouch aka craptouch.

bloated firmware fra ngt kombinert med lite minne så skal ikke det mye til for og velte tua.

enkleste er bruke speedtouchen bare som modem og bridge til en bedre router.

Ok...... nye spm:

1. Anbefalt router? Har ingen spesielle behov utover vanlig surfing. Har vel forholdsvis lav båndhastighet 724/256 kB/s ned/opplasting.

2. Bridge.. hvordan gjør jeg det i praksis... finnes en anbefalt guide?

Lenke til kommentar
Har du fått byttet ruteren?

Testet med å koble direkte i speedtouche, resatt denne?

 

Skal ikke være noe problem å få tilsend en ny router.

Nei, har ikke byttet.

Ettersom jeg ikke er ekspert på rutere selv, så hadde det vært greit å få en anbefalt, og dernest vite hvordan jeg gjør det....(bridgemodus) slik at dette fungerer også etterpå.

 

Neii, det er IKKE lett å få nytt modem fra NGT......

Lenke til kommentar
Har du fått byttet ruteren?

Testet med å koble direkte i speedtouche, resatt denne?

 

Skal ikke være noe problem å få tilsend en ny router.

Nei, har ikke byttet.

Ettersom jeg ikke er ekspert på rutere selv, så hadde det vært greit å få en anbefalt, og dernest vite hvordan jeg gjør det....(bridgemodus) slik at dette fungerer også etterpå.

 

Neii, det er IKKE lett å få nytt modem fra NGT......

 

Aldri hatt problemer med å få tilsendt en ny ruter, vet ikke helt hvordan du forklarer problemene eller om du har spurt om ny ruter?

Speedtouch fungerer stort sett bra og den du har i dag burde du kunne bridge videre til din andre ruter.

 

Se her for mer info: http://ngtforum.net/index.php

Lenke til kommentar
Jeg har NGT. Jeg har samme router. Jeg tok en kabel fra speedtouch lan til et d-link dir-615 router (trådlås) wan. Det var alt jeg gjorde. Så for meg mye tøys med briding jeg også men nope. Det går så det griner. det var litt sprøtt.

Hadde du også tilsvarende problemer på forhånd?

For meg så virker det som om Speedtouchen "blir fyllt opp" - alt går tregere og stopper tilslutt mer eller mindre opp. Og så må jeg restarte....

Men du mener at dette ble bedre ved å kople direkte til en d-link dir-615?

Lenke til kommentar
Det er ikke sikkert problemstillingen er lik for dere to. Trolig er Espen_jobb sitt problem relatert til bittorrent. Da er den beste løsningen å bruke et routermodem av bedre kvalitet, eller bridgemode + god router.

 

nei.. ikke et bit-torrent problem. Det rare er at bit-torrent nedlasting stort sett har fungert greit....

Det er ved 'vanlig bruk' at Speedtouch'en går i stå....

Lenke til kommentar
Det er ved 'vanlig bruk' at Speedtouch'en går i stå....

Da kan det like gjerne være linjen som faller ut, eller at det er feil på routermodemet.

Ville hørt med NGT om de kunne sjekke for deg.

....det er jo det NGT ikke vil... skal alltid ha meg til å starte forfra... bytte alle kabler.. 30 min på mobiltelefon hver gang, uten å komme lenger. Om det er linjen som faller ut, så hjelper vel ikke omstart av Speedtouch'en?

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Har akkurat samme problem som du.  Når speedtouch har stått på en stund og alle er kommet godt inn i wow eller nettbanken så går det saktere og saktere før alt stopper helt opp.   rebotter man routeren funker alt normalt.   En stund.

Så er det pån igjen.

 

Det kan ikke være kabler og sånn.  Da skulle vel ikke en reboot fikse alt hver gang.

 

Må bare bli kvitt den boksen tror jeg.

 

Noen som vet om det bare er å sette opp en ny.  om man får tilgang til å legge inn alt som trengs for dsl linja på en annen router?

Lenke til kommentar

Om du vil tilfredsstille NGT så gjør du det enkelt, ta med en Cat-5 kabel og en laptop.

Gå til boksen når det er problemer, og napp ut pluggen som går i ditt skjulte anlegg og plugg Cat-5 kabelen du har med til laptopen inn i Speedtouchen og laptopen.

Deretter prøver du å bruke nettet.

Har du nøyaktig samme problem så har du akkurat nå utelukket hele det interne kabelnettet og isolert feilen til enten Speedtouchen, eller NGT sine kabler / nettverk, uansett deres territorium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...