Josæjo Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Broren min fikk nye deler til pc`en sin i dag. Blant annet Amd xp1800 prosessor og Aopen ak77-333 hovedkort. Problemet er det at når jeg starter opp pc`en så står det 1150mhz unknown cpu type. Det med prosessor fart visste jeg hva jeg skulle gjøre for å ordne: da byttet jeg plass på den ene jumperen som gjør at du kan clocke på hovedkortet. (det viste jeg siden en kompis med samme hovedkort og prosessor hadde samme problem. Men lurer nå på hva jeg skal gjør for å ordne det slik at det står Amdxp1800-1533mhz istedenfor unknowc cpu type 1533 mhz. Vet at posten ble litt lang men plz hjelp Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Vell, først lurer jeg på hva det gjør det at den kalles unknown og ikke Amd Xp1800+. Så lenge den kjører på riktig hastighet er det jo det som betyr noe. Ellers vil jeg tro at en BIOS uppdate vil fikse det. Lenke til kommentar
Josæjo Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Vell, først lurer jeg på hva det gjør det at den kalles unknown og ikke Amd Xp1800+. Så lenge den kjører på riktig hastighet er det jo det som betyr noe.Ellers vil jeg tro at en BIOS uppdate vil fikse det. Jeg kommer ikke inn i windows det kommer blåskjerm og står at hvis du har installert ny harddisk så må du formatere den og masse sånn. Må han formatere c: for å oppdatere BIOS? Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Greit, tror vi må ta ting litt fra hverandre her. At det står unknown CPU type er ikke grunnen til den blå skjemen. Den blå skjermen kommer av at du ikke har formatert og partsijonert den nye hardsisken. Du trenger ikke å formatere for å oppdatere BIOS, men du må formatere for å kunne bruke hardisken. De fleste versjonene av windows kan foramtere og partisjonere under innstalasjonen, så let etter et slikt valg. Ellers annbefaler jeg deg i denne sammenhengen å lese gjennom denne tråden. Lenke til kommentar
Josæjo Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Greit, tror vi må ta ting litt fra hverandre her.At det står unknown CPU type er ikke grunnen til den blå skjemen. Den blå skjermen kommer av at du ikke har formatert og partsijonert den nye hardsisken. Du trenger ikke å formatere for å oppdatere BIOS, men du må formatere for å kunne bruke hardisken. De fleste versjonene av windows kan foramtere og partisjonere under innstalasjonen, så let etter et slikt valg. Ellers annbefaler jeg deg i denne sammenhengen å lese gjennom denne tråden. Glemte å si det, han har ikke ny harddisk samme som før. Er vel en maxtor30gb så master altså c: og en 60gb? som slave. Det som er nytt på pc`en er 3d-kort, ram: Geil pc-333ddr og nevnte hovedkort og prosessor. (prossesoren er forresten en Thoroughbred) Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Tror nok fortsatt ikke at det har noe med unknown CPU type. Det er normalt at man må reinstlalere windows når man legger til nytt hovedkort. Og nå har du jo lagt til mere en det. Det jeg ville gjort var enten å kjøre repair fra innstalasjon cd en( om du har win2k eller xp). Eller innstlaert det på nytt i en annen mappe (da vil du beholde det som er på dataen). Eller formatere hele greien å innstlaere windows på ny. Det er valg 2 og 3 som er de mest annbefalte. Prøvde selv uten å reinstlalere, men det gikk ikke. Da slettet jeg alle driverene fra det gamle Hovedkortet først, og fjernet alle enheter, og alikavell måtte jeg reinstlarere det. Så tror nokk en clean innstlalasjon eller reperasjon skal fikse det. Lenke til kommentar
Josæjo Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Jaja, får bare formatere da. Finner jeg ny bios på www.aopen.com ? Lenke til kommentar
Josæjo Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Jaja, får bare formatere da. Finner jeg ny bios på www.aopen.com ? Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Ja. Men som sagt, du trenger ikke ny bios for å formatere. Men det er self greit å ha den oppdatert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå