Kriz Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Har nett fått meg en P4 1,7 GHz ! Fjernet thermal pad-en, vasket med isopropanol og la på artic silver. Nå jeg starter maskinen og går direkte inn i BIOS så ser jeg at CPU temp er 39 grader etter bare 20 sec. Men d som er merkelig er at den ikke forandrer seg mere enn et par grader mellom idel og max. Etter et par timer med Unreal Tournament så er cpu temp ikke over 40,5 grader. Den ligger altså konstant mellom 38,5 og 40,5 grader uansett om system temp. er 20 el 30 grader ! Er dette normalt ? Så et teit spm. av meg som ikke har peil til slutt. Er sys.temp tempraturen på chip-en på HK eller temp i selve kabinettet ? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 kor du klager :smile: Jeg plages med å få min CPU under 40-grader...synes du skal være fornøyd jeg :smile: Men det kan være feil med avleseren eller.no Lenke til kommentar
Kriz Skrevet 25. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2002 Nei jeg klager ikke !!! Men jeg synes d er merkelig at diff. mellom idle og max er så liten, men d kan jo være fordi jeg er vant med å ha AMD ! HE HE Men som du sier kan d jo være feil med sensorene ! Har noen av dere vert borti at en BIOS update gjør at du får andre temp. enn de du hadde før? Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Jeg er enig, den temperaturvariasjonen høres litt liten ut. Jeg har en P4 1.7 og har fjærnet paden og lagt på sølv på samme måte som deg. Når jeg starter maskinen ligger tempen på 37 grader, og er raskt oppe i 40. Der ligger den ved normal bruk, men ved hard load går den opp i 52-53 grader. Dette skulle være normalt. Hvorfor variasjonen er så liten hos deg vet jeg ikke. Hvilken kab.temp har du ? Omgivelsestemperaturen har mye å si. Hvis den er lav, kan det være forklaringen. Ellers kan det være feil ved temp.monitorprog. Du kunne jo prøve et annet. Hvor føleren til kab. temp sitter kan variere. Den registrerer i alle fall temp inne i kassen, og ikke på chip settet. Lenke til kommentar
Kriz Skrevet 25. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2002 Kab temp. ligger mellom 27 og 30 grader ! Bruker Hardware Monitor II nå. Hvilke andre prog. anbefaler dere meg å teste ? Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Quote: On 2002-01-25 17:28, Kriz skrev:Kab temp. ligger mellom 27 og 30 grader ! Bruker Hardware Monitor II nå.Hvilke andre prog. anbefaler dere meg å teste ? Kabinett temp din er den samme som min, det burde være normalt. Føleren til P4 ligger jo inne i chippen, så temperaturen som blir vist burde være den rette. Du kan jo kjenne på ribben, om den kjennes varm ut ved hard load. Jeg bruker mbprobe, du kan jo prøve om den viser det samme. http://web.bham.ac.uk/jst829/mbprobe Hva slags HK har du ? Lenke til kommentar
Kriz Skrevet 25. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2002 Jeg har Aopen AX4B HK ! Etter hard load så kjennes ribben ikke varm ut, heller kald etter min oppfatning !!! Skal teste mbprobe senere i kveld, så skal jeg poste mine resultater da ! Lenke til kommentar
Kriz Skrevet 25. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2002 Får ikke mbprobe til å funke ! Ser ut til å være noe trøbbel med giveio.sys driveren. Selv om den er inst. så finner ikke prog. den. Ja ja har bare en ting å si; Beta software suger bøffeltiss ........ :smile: Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 Hei Kriz! Du skal gå inn på download på den siden jeg nevnte, der ligger ver.1.30 og det er ikke beta. Temp registereingen burde være grei på det HK du har, jeg kjenner det kortet godt. Siden ribben kjennes kald ut så stemmer det nok. Du kan vært heldig og fått en CPU med fin, plan overflate, slik at kontakten mellom ribbe og CPU blir perfekt. Da får du liten temp variasjon og bør være happy. Prøvde du CPU når varme tapen var på ? Min CPU var omkring 5 grader varmere med tape enn med pasta. Jeg bruker programmet SETI for å stresse prosessoren. Det gir 100% prosessorbruk. Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 Seti ligger her: http://setiathome.ssl.berkeley.edu/ Hent det ned, og kjør det en stund, det gir 100% prosessorbruk. Lenke til kommentar
Ketsjupp Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 Har også erfart dette "problemet" med konstant CPU temperatur på 2 stk. Aopen AX4BS-Pro Hovedkort. Flyttet den samme prosessoren over på ABIT TH7II-Raid uten dette "problemet". Tror det er bugs i Aopen sin BIOS for temperaturavlesning, resultatet er det samme om man monitorerer i BIOS health status eller Hardware Monitor II. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 ehe...prøvd å lastet ned nyeste BIOS :smile: Datt bare plutselig inn i hode mitt :smile: Lenke til kommentar
Ketsjupp Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 Har oppdatert BIOS'en en gang R1.03. Før oppdateringen viste den en konstant temperatur på 69 grader. Etter BIOS oppdateringen falt denne ned til 39 grader, men fortsatt konstant temperatur. (Har ikke prøvd den nye R1.04 biosen, da maskinene jeg bygget er levert til 2 venner, selv sitter jeg med et utmerket AbitTH7II-Raid kort!) Er det noen andre som har sjekket om BIOS R1.04 for AX4BS-PRO fixer dette ? Lenke til kommentar
Kriz Skrevet 26. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2002 Hei Pronto ! Har ikke testet prosessoren med Thermal pad, så jeg kan dessverre ikke si hva jeg hadde fått med den på !! Har nå testet Seti, og jeg lot den gå i 20 min. Men prossessoren kom ikke over 40,5 grader. Men når jeg kjente på ribba så føltes den varmere enn når den kjører idle, og det er jo som kjent bare 1 grad mindre !!! Hmmmmm [ Denne Melding var redigert av: Kriz på 2002-01-26 15:50 ] Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Hei Kriz ! Hvis ribben kjennes varm ut, er det tydelig at temp ikke blir registrert riktig. Da må du prøve å oppgradere Bios, og hvis det ikke hjelper må du bytte HK. Bios ligger her: http://www.aopen.com/tech/download/mbbios/ax4b.htm Hvis du ikke er sikker på hvordan det gjøres så bare spør. Når jeg kjører SETI tar det tre minutter å oppnå en temperatur på 53 grader. Sensorene i disse prosessorene reagerer raskt. Slik det er nå har du jo ikke mulighet til å se den virkelige temperaturen. Og P4 utvikler faktisk en god del varme. Jeg har sett p4 komme opp i 65-70 grader, uten at ribben har kjentes så veldig varm ut. Men da er varmeoverføringen ribbe/CPU ikke den beste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå