Gjest Guest_Kristine_* Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 ja, det er mitt spørsmål. For jeg har opplevd to ting som knekker meg helt ned , gjør meg tiltaksløs, slapp og får meg til å gi opp det meste. Men jeg må bli sterkere, og komme styrket fra dette, jeg skal det! Og det gjelder å være sta, og har troen på at alt skal bli bra. Jeg har levd med en mann i 13 år-dvs bodd med han, men det har hele tiden vært av og på men vi har bodd sammen... Han behandlet og behandler meg slik: - Han kjefter på meg hele tiden omtrent. - Han lar meg ikke være i fred, snakker full fart og kjefter, jeg ber om fred, men han går etter meg, og viser med knytteneven om hvor forbanna han blir hvis jeg ikke hører etter... - Han blir sur når jeg har det bra, og koser meg. - Han kan se meg hver eneste kveld ligge meg i sengen og gråte, uten å bry seg. Han bare lar meg gråte meg i søvn. - Han forteller hele tiden hvor mye bedre liv han vil få med en annen enn meg. - Han forteller meg hele tiden hvor svak og dum jeg er. - Han spionerer og følger med mye av det jeg holder på med. - Han snakker dritt om meg til andre. Oppi alt dette så var det over, og jeg involverte meg i en annen mann, som behandlet meg veldig ekkelt han og. Han aksepterte ikke følelsene mine eller hva jeg tenkte og sa. Ingenting. Og når han visste om denne situasjonen, så var han på toppen tåpelig mot meg. Jeg lurer på om dere mener at det er psykopatisk disse trekk jeg nevner her.... Hva tenker dere utenforstående til dette? Er dette psykopatisk? Lenke til kommentar
Kyrk Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Dette er tegn på psykopatisk atferd. En psykopati mangler empati- medfølelse for andre mennesker. Uansett, så må du ikke gi han flere sjanser. Flytt, eller blir du alvorlig syk. Ikke la han ødelegge livet ditt. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Om det er et mønster i det at du har involvert deg i disse to mennene er det vanskelig å si noe om, da veldig mange framstår som en helt annen person enn den de virkelig er i starten av et forhold. Det som bekymrer meg er at du har holdt ut med han første så lenge som du har gjort. Godt at det ble slutt, for et slikt "forhold" er verken sunt eller bra for noen. Du burde dumpe han nye også, dersom du ikke har gjort det allerede. Han første framstår først og fremst som en tyrann. "Psykopat" er et veldig sterkt ord, men at han framstår som en slik tyrann ut i fra det du skriver og holder deg nede på den måte minner skremmende mye om det, ja. Han viser klart at han mangler empati for deg, slik Kyrk skriver. Godt at det ble slutt ihvertfall! Du må bare komme deg unna slike så fort som mulig. Han andre framstår nok ikke som det, men mer som et fullendt r**shøl. Det er det siste du trenger etter å ha kommet ut av et forhold likt det du hadde med han første. Dr**tsekker er de jo begge to, men han første viser klart tyranniske sider ved seg selv, og prøver å knekke deg og holde deg i sjakk. Det er en total gal atferd. Flott å se at du er bestemt på at det skal bli bedre, dog! Ingen kan styre tankene eller følelsene dine. Jeg er sikker på at du har støtten til veldig mange, deriblant min. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Du kan lese litt i boken ' Ut av psykopatens grep'. Meget bra bok. Lenke til kommentar
The North Sea Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Som det er saggere her også så vil også jeg si at noen av trekkene kan være litt "psykopatiske", og det er ikke bra. Fint at du har gjort det slutt hvertfall med han ene, og han andre er heller ikke noe å samle på. Prøv heller nå å se fremover, fortid kan ikke endres på, men en kan lære av det. Så mitt råd er at du må gjøre at beste ut av situasjonen din, og prøv heller å finn en annen som du kan stole på og kan føle deg trygg sammen men, fordi et forhold må bygge på trygghet! Lykke til Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Tilhører samlivs-seksjonen. Lenke til kommentar
Gjest trådstarter Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Takk for svarene Ja, jeg ser at jeg må være Sterk!!! Komme meg ut av situasjoner der mennesker gjør meg svak og syk.... , og ikke la de herse med meg. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Det finnes plenty av bedre mannfolk der ute, som vil behandle deg mye bedre enn hva de mennene du har vært borti har gjort så langt. Bra du selv har forstått at slik livet ditt er nå ikke er akseptabelt, og har lyst å forandre det. Bra gjort. Lykke til videre Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Om han blir ofte forbanna så er han neppe en psykopat. De har tilnærmet ingen følelser, inkludert raseri. Han er nok bare et godt gammelt rasshøl. Nummer to vet jeg ikke med, for du fortalte egentlig veldig lite om han, annet en at du opplevde han som ekkel. Mer sannsynlig tror jeg kanskje du har trekk som tiltrekker og gjør dem som de er. Ikke at du er en dårlig person eller noe, men mennesker påvirker de rundt seg, og om dine romanser alle blir triste og traurige så kan det være deg. Uansett, psykopati, eller sosiopati som det heter nåtildags, er en nokså sjelden diagnose og sjansen for at du blir i lag med to på rad er rimelig liten. Lenke til kommentar
Smurstafa Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Jeg kan fortelle deg om en situasjon tatt fra mitt eget liv, der et familiemedlem var sammen med akkurat en sånn fyr. De holdt sammen i mange år fikk barn sammen, og på utsiden virket det som at alt var bra. Men innenfor de fire veggene var det ikke like rosenrødt. Han behandlet henne på akkurat samme måte som du beskriver over, men hun holdt ut fordi hun trudde det var best for barna, familielivet, og redselen for at hun ikke ville finne seg noen bedre. (etter som han hele tiden hadde poengtert hvor verdiløs hun var, og at hun aldri ville finne seg noen andre) Etter flere år med dette tok hun valget med å ta med seg barna og flytte fra han. Tiden som fulgte var mildt sagt ikke lett, men hun kom seg igjennom det. Og etter litt fant hun en annen mann som hun nå er gift med, og han var hennes eks-manns strake motsetning. De (og ungene) har det nå som plommen i egget og er lykkeligere enn noen sinne. Jeg vil sterkt råde deg til, ut i fra hva jeg har sett, å forlate denne fyren du beskriver (hvis du ikke har gjort det allerede) og holde hodet høyt. Jeg kan garantere deg at ikke alle menn er som det, og du har bare hatt uflaks med de mennene du har involvert deg med. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Det du beskriver er psykopatiske trekk ja. Jeg er alltid skeptisk når jeg hører betegnelsen, siden kunnskapen om det er langt fra bra hos den jevne menigmann. Du er heller ikke direkte objektiv som lever med det, men beskrivelsen din passer til dels bra. Betegnelsen sosiopati gikk man bort fra for snart 10 år siden, på tide med en oppdatering. Psykopati ble gjeninnført (etter enda en betegnelse "antisosial personlighetsforstyrrelse"), til og med hele det psokologiske fagmiljø ville etter hvert kalle en spade for en spade. Innsikt er det beste du kan skaffe deg, og kanskje boken "Sjarmør og tyrann" av Alf Dahl kan hjelpe deg. Den benyttes som pensum på flere profesjonsstudium. Dahl forteller deg hvor langt unna du bør holde deg for å beholde din egen psyke inntakt. Jeg håper du kommer deg langt unna slike menn, og blir mer kritisk i letingen på en ny. Det er mange snille der ute, ta dem heller. Endret 12. oktober 2009 av Pop Lenke til kommentar
Gjest Gjesteposter Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Har selv levd med lignende menn. Ikke som kjæreste, men som sønn av en mor som har hatt noen av disse "typene" Det som kanskje har forundret meg mest gjennom oppveksten, er at hun har en egen evne til å møte slike folk. Vi snakker ikke om bare én mann, men 3 stk. etter hverandre. Kunne heller ikke forstå hvordan hun kunne være sammen med de i flere år, når det bare var "helvete". Etter hvert som jeg har blitt voksen (klokere) så har jeg vel også sett at det er en viss sammenheng. Greit at disse mannfolka ikke var av den beste typen, men min mor har en finger med i spillet. Jeg har aldri møtt en person som kan lage mer rabalder av ingenting en henne. Det er nesten som om hun hadde et behov for å ha det dårlig. Måtte liksom bare lage bråk. Nå skal jeg ikke forsvare disse typene for mye, den ene er/var tross alt til behandlig da han ble betegnet som psykopat (behandlingen var en konsekvens av noen dårlige handlinger han ble "tatt" for). Behandlingen pågikk når de var sammen, men han hadde ingen positiv effekt før de gikk fra hverandre. Det er jo på sett og vis betenkelig. Hva som skyldes hennes handlemåter vet jeg ikke, men jeg vet at med ett par år med psykolog, så har hun ikke møtt flere "dårlige" mannfolk. Hun har det veldig bra nå.. Nå vil jeg ikke frem til at du er en slik person, men prøver bare å si at det ikke er mulig å evaluere din situasjon utifra en post på et forum. Det er lett å lese fra ditt innlegg hvordan du føler at situasjonen er, men ikke hvordan den oppstår, eller hvordan du er. PS! Hvis du mener at din ny mann skal ta del i din triste fortid, så kan dette fort være ødleggende. Han vil sikkert lære deg å kjenne, men ikke være din psykolog. Ett forhold skal tross alt være bygget på hyggelige opplevelser. Hvis han føler at forholdet primert handler om å "trøste" deg, så blir det fort vannskelig. Jeg anbefaler deg derfor på det sterkeste og oppsøke en psykolog, hvis du føler at du har mye å fortelle/bearbeide. Jeg føler uansett med deg, og håper du klarer og komme deg ut av din elendighet snarest. Ingen mennesker skal trenge og oppleve det du gjør. Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Jeg har en søster som er tiltrukket av psykopatiske menn. Hun har opplevd mye.. Hun har nesten blitt drept, har det konstant vanskelig i livet osv.. Jeg kjenner jeg blir like irritert over personene som går inn i slike forhold BEVISST om at personen ikke er stabil, i forhold til personene som faktisk mishandler på denne måten. Det er vel noe jeg ikke kan hjelpe når jeg ser denne selvdestruktivheten som noen personer har og ikke klarer å overstyre med logikk. Lenke til kommentar
isprins Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Det er dumt å smelle hue i veggen med vilje for å så klage over at det gjør vondt. Jenter som har blitt dårlig behandla av karer før har veldig lett for å gå tilbake til sånne fordi at det er det eneste de kjenner til... Det ligger da en "trygghet" i det kjente.. Forstå det den som kan. Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Ja, men det er litt trist at det finnes situasjoner hvor man må minne seg selv på at det antakeligvis ikke er så enkelt som man tror det er, og man derfor ikke må dømme så lett. Man får jo egentlig lyst til å bare svare "Ikke velg idioter da!" i slike tråder (selv om det antakeligvis blir feil tankegang:p) Jeg leste ikke så mye om trådstarterens problem da, dette beklager jeg. Jeg svarte på grunn av min søsters situasjon. Lenke til kommentar
Nøbe Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Ut ut ut. Det du skal gjøre er å sette deg ned og tenke, hva faen hvil jeg? vil jeg sitte sammen med en psyko som ikke vet bedre en å legge ut negativt om andre for å føle seg bedre? Gjør det DU vil gjøre, du har denne ene sjangsen på et digg liv så ikke sløs tid på den idioten. Når jeg leser det du skriver så er det eneste valget å flytte ut han gir seg nok aldri den fuck tarden, har en søster som har opplevd noe av det samme og sliter med det enda. Før du drar så kan du også gi ham et skikkelig ballespark og spytte ham i trynet for den jævelen fortjener ikke bedre. Tviler ikke et sekund på at du har mange som er glad i deg og som behandler deg bra, bruk tida på de ikke en no life. Lykke til Lenke til kommentar
RoXx Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Her får vi jo en side av saken, jeg er veldig nysgjerrig på hvordan du behandler ham. Respekten ovenfor hverandre er iallefall borte i forholdet. Du sier han kan se deg gråte deg i søvn, har du noen gang vært utro? Har han vært sånn lenge eller er det noe som har skjedd i det siste? Skjønner hvis du overser dette innlegget, men jeg er alltid skeptisk til slike innlegg fordi det er alltid 2 sider av en sak. Og her har vi fått en veldig lite objektiv framstilling og vanskelig grunnlag for å vurdere etter mitt skjønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå