Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

§ 8-18 Sykepenger fra arbeidsgiveren! Problemer.


LasseTheDude

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har seg slik at jeg ble sykemeldt fra den 03.09.2009. Ble da sykemeldt i 14 dager, etter de 14 dagene, så fikk jeg ny sykemelding på en måned. (Ikke at det er så utrolig relativt!)

 

Uansett, jeg glemte (selvfølgelig) og levere sykemeldingslappen til arbeidsgiver. Tida gikk, han ringte meg 4 ganger i løpet av denne perioden. Sa ikke en døyt om lappene som skulle leveres, maste bare om at jeg måtte komme tilbake fordi han skulle på elgejakt. Den 25 sept. fikk jeg en mail, der det sto at han ikke hadde fått sykemeldinga osv. Jeg reiste da sporenstreks opp til han å leverte. Jaja tenkte jeg, alt er vel i orden.

 

NEIDA!

 

Idag dumpa det et brev i posten. Der det sto om §8-18. Jeg skulle ikke få ubetalt arbeidsgiverperioden fra han, fordi jeg ikke hadde levert lapper, men jeg har FAKTISK gitt melding. Både over sms og muntlig. Jeg trodde da dette skulle holde. Har flere kompiser som pleier å levere lappen når de er tilbake på jobb igjen. Ble helt forskrekka, forbanna osv.

 

Han har rett og slett bare gått og venta på at det skal drøye over tida, for så og sende meg brevet i posten. Vil påstå at dette er UTROLIG råttent, men hvordan ligger jeg ann i denne saken? Noen som har vært borti det samme før?

 

 

Med hilsen Lasse.

 

 

Her kan dere lese loven.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folketrygdloven § 8-18:

 

 

§ 8-18. Sykepenger fra arbeidsgiveren

 

For å få rett til sykepenger fra arbeidsgiveren må arbeidstakeren ha vært ansatt hos arbeidsgiveren i minst fire uker (opptjeningstid). Fravær uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden.

 

Dersom arbeidstakeren slutter i arbeidet, men igjen begynner å arbeide hos den samme arbeidsgiveren innen to uker, regnes det tidligere arbeidsforholdet med når opptjeningstiden skal beregnes.

 

Sykepenger fra arbeidsgiveren ytes tidligst fra og med den dag arbeidstakeren har gitt melding om arbeidsuførheten til arbeidsgiveren, såfremt det har vært mulig for arbeidstakeren å gi slik melding. Plikten til å gi melding gjelder også når det foreligger legeerklæring. Retten til sykepenger faller bort dersom arbeidsgiveren skal betale sykepenger på grunnlag av legeerklæring (§ 8-7), og legeerklæringen ikke er sendt til arbeidsgiveren innen 14 dager etter at arbeidsgiveren kan kreve slik erklæring.

 

Sykepenger fra arbeidsgiveren ytes bare for dager som det skulle ha vært utbetalt lønn for.

 

Arbeidstakerens rett til sykepenger fra arbeidsgiveren faller bort når arbeidsforholdet opphører, dersom tidspunktet for opphøret var fastsatt før arbeidsuførheten oppstod.

 

 

Som du ser i tredje avsnitt er lovens klare hovedregel at "melding" skal leveres første dag. Med melding mener man legeerklæring (se lovens § 8-7). Retten til sykepenger faller bort hvis sykemelding ikke er levert innen 14 dager fra dagen arbeidsgiver først kan kreve det (som i all hovedsak er første fraværsdag).

 

Spørsmålet blir da om arbeidsgiver har noen plikt til å mase på deg for å få deg til å levere inn legeerklæringen. En moralsk plikt har han muligens, men jeg kan ikke se at det er noen juridisk plikt til det.

Lenke til kommentar

Han kunne minnet deg på det ja, men det står tydlig på sykemeldingen at den skal leveres første sykedag elns.

Så som krikkert sier, hvilke plilkt har arbeidsgiver for å sikre deg dine rettigheter?

 

Husk nå bare å krysse av for at arbeidsgiver ikke betaler for de første 14 dagene ihvertfall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...