Gå til innhold

Kjøpe nytt kamera, men bør det bli D90 eller 50D..?

Anbefalte innlegg

Kjøpte ett Nikon D40 når det kom og føler det er på tide med en oppgradering.

Har ikke fått helt teken på det enda så vil ha ett kamera med muligheter for å knipse på "auto" når jeg er helt ute å kjøre. Så da utgår vel de semiproffe kameraene som D300 og nyankommne EOS 7D.

Har lest endel om D90, men også Canon 50D virker fristende med sin værtetting. Har holdt begge fysisk og kan egentlig ikke si den ene eller andre skilte seg ut. Syntes jo de var veldig store, men det er vel å anta når man kommer fra ett av de minste kameraene.

Fra før har jeg ett AF-S 18-135mm og AF 50mm f/1.8, men vet ikke om det er noen grunn til å fortsette med Nikon. Mulig at jeg selger D40`en eller gir det bort til en trengende i familien så da er problemet med merketilhørighet løst.

Har lyst til å kjøpe ett macroobjektiv til det nye kameraet, men ellers blir det mest fotografering utendørs av natur,barna etc. Hverdagsbruk uten spesielle ambisjoner mao.

Men hvilket av disse skal man velge? Prisen er rimelig lik både på hus og objektiver så noe må vel skille de? Nå så slites jeg litt mellom å ha 2 objektiver til Nikon mot at Canon har værtetting og noen fler bilder pr sek i seriemodus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fra før har jeg ett AF-S 18-135mm og AF 50mm f/1.8, men vet ikke om det er noen grunn til å fortsette med Nikon. Mulig at jeg selger D40`en eller gir det bort til en trengende i familien så da er problemet med merketilhørighet løst.

Anbefaler å gå for samme merke som familie og venner har. Da kan dere låne hverandres utstyr og dele erfaringer (som har med det spesifikke merket å gjøre). Dette er et hovedargumentene jeg gir folk som skal kjøpe dslr kamera.

Selg kameraet hvis du vil ha noe annet enn Nikon.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke heller kjøpe deg ett Olympus E 620 .

Det er mindre enn de to du nevner der , ellers ganske likt .

Koster under 6 tusen med objektiv .

Olympus lager objektiv som er mye bedre enn Nikon og Canons sine .

Og de koster mye mindre .

Til det bruket du nevner der , så vil Olympus være ett mye bedre kjøp :)

Lenke til kommentar
Canon 50D virker fristende med sin værtetting.

Jeg skal ikke forsøke å overbevise deg om det ene eller det andre, men å si at 50D er værtettet er å ta litt hardt i. Den har gummipakninger på batteri- og minnekortlukene. That's it.

Lenke til kommentar

Som for eks.. ?

Når det gjelder rimelige kit-objektiver; så er det nok Olympus som leverer best bildekvalitet. Tett etterfulgt av Pentax. Bedre ergonomi har disse objektivene også. Samt at du får med motlysblender.

Når man går opp i prisklassene, så er det mye jevnere. Det som er Canon og Nikons styrke er bredden i utvalg.

Men det er få (hvis noen) som kan levere like gode objektiver som ZD 11-22mm f/2.8-3.5, ZD 14-54mm f/2.8-3.5 MkII og ZD 55-200mm f/2.8-3.5 til samme pris som disse.

Tom

Lenke til kommentar

Som for eks.. ?

Men det er få (hvis noen) som kan levere like gode objektiver som ZD 11-22mm f/2.8-3.5, ZD 14-54mm f/2.8-3.5 MkII og ZD 55-200mm f/2.8-3.5 til samme pris som disse.

Tom

Hörer mye bra om 12-60mm f/2.8-4 ogsä. Mer lyssterk en Nikons 16-85.

Og Olympus sin 50mm F2?

Men mye bedre? Tror ikke det er virklig sä stor praktisk forskjell pä merkene. Men, alle, har et eller flere som er litt bedre en tilsvarende fra andre.

Lenke til kommentar

Som for eks.. ?

Tom

Hörer mye bra om 12-60mm f/2.8-4 ogsä. Mer lyssterk en Nikons 16-85.

Og Olympus sin 50mm F2?

Men mye bedre? Tror ikke det er virklig sä stor praktisk forskjell pä merkene. Men, alle, har et eller flere som er litt bedre en tilsvarende fra andre.

Jeg har begge de to Olympus objektivene du nevner der .

Jeg kjøpte dem etter å ha lest en rekke objektiv tester , der de begge to fikk topp karakter .

Etter å ha brukt dem ofte , under varierende forhold , så kan jeg bekrefte att de er like gode som alle testene sier .

Forøvrig så har nesten alle Olympus objektiv som har vært testet , fått topp karakter .

Det samme kan man ikke si om Canon eller Nikon .

Olympus har bare idag litt over 20 objektiv til 4/3 standard , når man tenker på hvor kort tid de har vært på markedet , å hvor bra optisk de er . Så blir man imponert .

Canon og Nikon , har sikkert nærmere 70 objektiv hver ute på markedet , flere av dem er laget på 80 tallet allerede .

Utvalget er stort .

Men sammenligner man pris og optisk ytelse på ett objektiv , laget av Canon eller Nikon , med ett tilsvarende objektiv laget av Olympus , så er Olympus den klare vinner .....:)

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke primært E-620 som er Olympus' konkurrent til Canon 50D eller Nikon D90, det er vel heller E-30 som er mer aktuelt til det. Med 12-60mm 2,8-4 eller 14-54mm f2,8-3,5II, førstnevnte hvis du vil ha det skikkelig gromt... ;) Det er også mulig å få den gamle 14-54mm f2,8-3,5 til en lavere pris.

Nå skal det vel også nevnes at E-620 på mange måter er mye av det samme som E-30 bare i et mindre hus, med et simplere autofokussystem (11 punkter vs 7 punkter). Nå er det ikke så stor forskjell i pris heller, kr 6999 for E-30 og kr 5834 for E-620.

Bør også vurdere Pentax K7 eller K20d som ligger i tilsvarende markedssegment....

Endret av eks
Lenke til kommentar

Beklager hvis dette blir bittelitt off-topic, men når du "ikke [har] fått helt teken på det enda" ville jeg anbefalt å beholde D40 en stund til jeg; benytt deg flittig av det detaljerte hjelpesystemet som er bygget inn i menyene på Nikons begynner-speilreflekser: Trykk inn knappen med bilde av spørsmålstegn når du blar rundt i moduser og menyer, så får du pedagogisk informasjon om hva forskjellige begreper betyr og innstillinger gjør.

(Hvis du har foto-penger som brenner i lomma er kvalitetsoptikk, gjerne brukt, en god investering! Hva med fks. en Sigma 10-20mm vidvinkel, eller Nikons hendige lille 35mm f/1.8 normal-objektiv for crop?)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
[/url].

Bør også vurdere Pentax K7 eller K20d som ligger i tilsvarende markedssegment....

K-7 har jeg lest endel om de siste dagene og frister bra med mulighet for å dra med ut i kulda og litt duskregn uten bekymringer. Litt skeptisk etter akams test og mulig det blir ett for stort steg fra en innstegsmodell hvor man ikke trenger ha maks ferdigheter for å få ett bra bilde. Driver på å leser brukererfaringer om det og står som en god konkurrent til D90.Nikon vinner på pris og etter hva jeg skjønner bildekvalitet,autofokus og brukervennlighet så er veldig i tvil på hva jeg skal vektlegge.Størrelsen på K-7 var perfekt så hadde det vært litt rimeligere så hadde det blitt kjøp. Får håpe på salg.

Forøvrig har jeg nok godt av å fikle mer med D40, men savner fler fokuspunkter og fokusmotor i huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...