J@9 Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Hei, dama har litt anlegg i bilen, men syns ikke det er nok bass.. Hu ville derfor ha noe annet som jeg hadde liggende.. men dette krever at vi bytter forsterker, og bruker 2 istedet.. Det jeg da lurer på er om kablen er tykk nok til å gi nok strøm til dette? Kabel settet er et Boss 8GA kitt.. så det er 8Gauge som igjen skulle tilsvare rundt 12-14 kvadrat etter min googling (ta dette med ei klype salt). Hvor mange amp kan vi dra fra denne kablen? Sitter ei 60 amp sikring foran nå, og jeg er redd det er litt for lite. Den ene forsterkeren hu har nå har 2x 20 amps sikringer på seg, så da er det 40amp bare der (til subb). Men skulle også kobla opp et par små 6.5" coaxer bak, som da krever egen forsterker. Det minste jeg har liggende da bruker ca 30amps sikringer.. så ved maks belastning så vil jo sikringa foran ta kvelden regner jeg med. Jeg har fint lite peiling på kabler, men det meste andre kan jeg en god del om Så, kjapp oppsummering.. hvor mange amp kan man kjøre gjennom en 8ga kabel? Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Det kommer ann på lengden på kabelen. Høres uansett veldig lite ut, jeg ville oppgradert. Hva har du av høytalere? Sikringen forran ryker neppe selv om du skrur opp, selv om det sitter 2x20amp sikringer på en forsterker så er det ikke så enkelt som at du trekker 40amp med volum på maks, det kommer jo ann på hva forsterkeren er lastet i osv. Ville oppgradert til ihvertfall minimum 25mm kabel, sikringen trenger du ikke beskymre deg over du får jo sikringer til 25kroner. Regner med det er vanlig glassikringer og de får du opp til 80amp. Endret 4. oktober 2009 av Tmz Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 Har funnet en løsning på problemene viste seg at det lå kabler bakover fra spiller'n.. men dem var ikke tilkoblet.. så nå kjøres 6.5" ene på forsterkern i spilleren. Ellers er det en 12" Xelent subber, med en Xelent ukjent modell nr forsterker.. var en jeg fant på el-retur.. hadde brent.. Litt seinere fant jeg en lik, som ikke så ut i det heletatt.. men der var mosfetene hele.. loddet dem over i den som hadde brent, og da funka den som den skulle Lurer på om det er den forsterken som er kjent for å kunne kjøres litt for hardt hehe.. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Har funnet en løsning på problemene viste seg at det lå kabler bakover fra spiller'n.. men dem var ikke tilkoblet.. så nå kjøres 6.5" ene på forsterkern i spilleren.Ellers er det en 12" Xelent subber, med en Xelent ukjent modell nr forsterker.. var en jeg fant på el-retur.. hadde brent.. Litt seinere fant jeg en lik, som ikke så ut i det heletatt.. men der var mosfetene hele.. loddet dem over i den som hadde brent, og da funka den som den skulle Lurer på om det er den forsterken som er kjent for å kunne kjøres litt for hardt hehe.. Jeg gjorde det samme når jeg skaffa meg 3-veis 6x9 høytalere til hattehylla, men man får vel ikke like mye ut av de bare fra spilleren...? Jeg har 2x 300w og de yter visst mye mye bedre har jeg hørt om jeg skaffer enda en ekstern forsterker til disse...? Jeg har også en 2800w-forsterker til basseren min... Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Du får nok mer effekt ut av dem med egen forsterker. Men 6,5" ene hennes er bare for å få litt lyd baki bilen også Dem er kjøpt på Clas Ohlson for rundt 2-300kr, så det er ikke noe kjempedyrt og bra. Men holder til hennes bruk. Og jeg syns det var bedre å kjøre dem rett på spilleren, så jeg kunne bytte modus på utgangen på spilleren, så nå gir den kun bass, og gir mer kontroll over bassen Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Har funnet en løsning på problemene viste seg at det lå kabler bakover fra spiller'n.. men dem var ikke tilkoblet.. så nå kjøres 6.5" ene på forsterkern i spilleren.Ellers er det en 12" Xelent subber, med en Xelent ukjent modell nr forsterker.. var en jeg fant på el-retur.. hadde brent.. Litt seinere fant jeg en lik, som ikke så ut i det heletatt.. men der var mosfetene hele.. loddet dem over i den som hadde brent, og da funka den som den skulle Lurer på om det er den forsterken som er kjent for å kunne kjøres litt for hardt hehe.. Jeg gjorde det samme når jeg skaffa meg 3-veis 6x9 høytalere til hattehylla, men man får vel ikke like mye ut av de bare fra spilleren...? Jeg har 2x 300w og de yter visst mye mye bedre har jeg hørt om jeg skaffer enda en ekstern forsterker til disse...? Jeg har også en 2800w-forsterker til basseren min... Hvilke forsterkere er det snakk om? Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Har funnet en løsning på problemene viste seg at det lå kabler bakover fra spiller'n.. men dem var ikke tilkoblet.. så nå kjøres 6.5" ene på forsterkern i spilleren.Ellers er det en 12" Xelent subber, med en Xelent ukjent modell nr forsterker.. var en jeg fant på el-retur.. hadde brent.. Litt seinere fant jeg en lik, som ikke så ut i det heletatt.. men der var mosfetene hele.. loddet dem over i den som hadde brent, og da funka den som den skulle Lurer på om det er den forsterken som er kjent for å kunne kjøres litt for hardt hehe.. Jeg gjorde det samme når jeg skaffa meg 3-veis 6x9 høytalere til hattehylla, men man får vel ikke like mye ut av de bare fra spilleren...? Jeg har 2x 300w og de yter visst mye mye bedre har jeg hørt om jeg skaffer enda en ekstern forsterker til disse...? Jeg har også en 2800w-forsterker til basseren min... Hvilke forsterkere er det snakk om? Forsterkere til hattehøytalere og evt. frontsett...?? Forløpig har jeg bare forsterkern i Pioneer-spilleren, og en ekstern a/d/s-forsterker (1 kanal's) til subwoofern... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå