Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bygge opp muskler via pulver e.l.

Anbefalte innlegg

Jeg går på Tae Kwon Do trening, har gått det i over et halvt år nå.

Jeg har blitt litt sterkere, men siden jeg er veldig spinkel, har ikke fett og ikke klarer å legge på meg. Så vil jeg gjerne bli sterkere og få litt muskler via ekstra

Jeg går på Tae Kwon Do trening mandag og onsdag, så skal jeg begynne nå på tirsdager og torsdager.

Og noe jeg har aret fra mamma er at jeg ikke klarer å legge på meg, uansett hva jeg gjør og spiser...

Jeg trenger tilskudd av proteiner eller lignende. Siden jeg spiser ikke så mye mat, uregelmessig og ikke bare sundt.

Gir det et stort utslag hvis jeg bruker det? Har fått beskjed av stemora min at det ikke hjelper noe. Hun har prøvd, da hun var bodybuilder, for ca 25år siden..

Jeg vet ikke noe om dette, så hjelp hadde vært veldig fint.

hvilket pulver passer best til styrke trening? Og hvilken til Tae Kwon Do?

Målet mitt er å bli sterk, få litt større muskler og sixpack, men ikke stort mer.

Mvh. Ole Jørgen.

Endret av schneidig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg går på Tae Kwon Do trening, har gått det i over et halvt år nå.

Jeg har blitt litt sterkere, men siden jeg er veldig spinkel, har ikke fett og ikke klarer å legge på meg. Så vil jeg gjerne bli sterkere og få litt muskler via mat/drikke inntak.

Jeg går på trening mandag-tirsdag, og har ikke tid til å trene mer enn det.

Å ikke legge på seg har jeg arvet fra mamma, så jeg kan spise hva jeg vil uten å legge på meg.

Så funker det med pulver e.l.?

Hva er det å anbefale som er veldig effektivt til grei pris?

Mvh. Ole Jørgen.

Aner ikke hvor gammel du er, men det at du ikke legger på det kan komme av mange ting. Det er meget mulig at du kommer til å gjøre dette senere (jeg raste opp i vekt rundt slutten av vgs, selv om jeg trente regelmessing)

Bygging av muskler skjer kun ved bruk av muskler, men fokus på kosthold hjelper helt klart. Har selv gått på karate, og der var det lite fokus på styrketrening, og derfor blir det ikke så mye muskler, vet ikke hvilket fokus du har der du trener. De to stickyene på dette forumet har jeg selv lest helt ut, og synes det har hjulpet mye.

Edit:

Sorry at jeg ikke svarer direkte på spm ditt, men regner med at de som poster her regelmessig kan mer enn meg.

Endret av IceDale
Lenke til kommentar

Jeg er 18år, 3år på vgs.

Vi trener ikke ofte på kun styrke, men det er mye fokus på styrke og utholdenhet.

Vi har alltid oppvarming og ofte trening på veldig tung utholdenhet. Som kan være mange armhevninger, situps og alt mulig rart.

Mamma har alltid vært tynn, har ikke hjulpet med noe. Selv med feite kur i 4-6uker.

Men man vet jo aldri, men tviler på at jeg plutselig kommer til å legge på meg.

Er 1.85-1.90 høy og tynn.

Lenke til kommentar

Si heller hvor mye du veier og lag en liste over hva du spiser i løpet av ei dag så kan vi ta det derfra.

Proteinpulver er en løsning på å få i seg protein hvis du ikke får nok gjennom kosten.

Så skriv opp det du spiser i løpet av ei dag så kan jeg mer enn gjerne hjelpe deg.

Endret av Kenneth199
Lenke til kommentar

Tja, veier 70kg.

Og det jeg spiser på en dag er:

6brødskiver, vanligvis fisk til middag (pappa er diabetiker), spiser mye i forhold til vekta, litt grønt hver dag, kanskje 4 brødskiver om kvelden.

Pleier å drikke 1-1,5 liter saft på skolen, av og til en cola. Så drikker jeg 0,5-1 på trening, man-ons. så kanskje 1,5l vann/saft utenom.

Lenke til kommentar

Spiser ikke om morgenen, bare på skolen. Gidder ikke lage mer enn 6brødskiver. Er ikke plass i matboksen, og jeg er veldig lei brød.

Huff, cola får jeg vel kutte ut ja.

Hmm, er ikke sikker. Men han må ikke ta sprøyte, og han kan ikke ha sukker overhodet.

Lenke til kommentar

Spis frokost, evt ta med deg to matpakker slik at du kan spise i det du kommer på skolen. Spis ofte, ikke få store måltider.

Synes ikke du spiser spesielt mye.

Alternativer til brødmat er å lage litt stekt ris. Genialt som kald lunch. Eller kald pasta med kjøttboller/skinke, ost (feta er digg) litt grønnsaker som tomat, agurk og bønner. Lag en dressing av olivenolje og krydder.

Nøtter og frukt er ypperlig som mellommåltider.

Hvis du trener kampsport to ganger i uken kan du trene litt styrke ellers. (pass på restutisjon)

myorevolution.no er et bra sted å starte i tillegg til dette forumet.

Lenke til kommentar

Proteinpulver hadde vært en god ide. Proteinpulver er veldig bra etter trenning, men funker også dager uten trenning. Jeg tar en proteinshake etter trening, og en til kvelds. Det hender jeg tar til frokost også. Jeg ville anbefalt denne. Whey er det beste, ikke kjøp sojaprotein

Om du trener mye styrke kunne du brukt kreatin, men iog med at du ikke trener så ofte eller så hardt, er kreatin bortkastet.

Om du ikke har lyst på pulver er den eneste løsningen å spise masse, hele tiden. Mye kjøtt. Om du ikke drikker melk, burde du begynne med det med en gang. Melk er kjempe bra

Lenke til kommentar

Generelt så vil jeg si at bare det å spise mer vil hjelpe voldsomt! Gjerne passe på og spise før du legger deg, er du veldig ivrig kan du stå opp i løpet av natta og spise litt mer ;)

Som nevnt over, bytte ut brød med ris eller pasta måltid vil være fordelaktig! Ris med kylling og amerikanske grønnsaker er supert, legg til et egg eller to så får du i deg godt med proteiner. Det krever ikke mye å lage en ris eller pasta lunch og du kan lett laga slik at det holder ele uken. Jeg pleier å lage mat som jeg spiser før jeg går fra jobb og til trening.

Det å ta med nøtter/frukt er også en god plan. I den grad du har muligheten til å spise slikt uten å forstyrre timene, så ha det tilgjengelig og spis med gjevne mellomrom.

Med tanke på at det er lite styrketrening du har, så spørs det om du trenger proteintillskudd (du tisser bare ut det du ikke får brukt) Men gainer kan kanskje være greit.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takker for svar.

Da jeg skulle kjøpe protein pulver, fikk jeg anbefalt noe som de hadde. Siden det stedet var lett tiljengelig.

Men nå har det seg at jeg har tenkt til å begynne å trene styrke tirsdag og onsdag.

Hva burde jeg bruke da?

Har kjøpt en boks som har raske og treigne karbohydrater. Var det jeg ble anbefalt.

evt. om jeg skal ha en for styrke trening og for Tae Kwon Do.

Det pulveret som passer til hver sin type trening.

(trenger først og fremst å bli sterk, trenger ikke store muskler. Litt muskler er greit, men ikke veldig store massive.

Har fått beskjed av stemora min at protein tilskudd ikke hjelper noe i det hele tatt. Hun var bodybuilder da hun vara på in alder. Altså 25 år siden ca.

Men det hjelper mye å ta protein tilskudd, gjør det ikke? Eller er det så liten forskjell at det ikke er noe vits?

Siden jeg har Tae Kwon Do mandag og onsdag, så skal jeg trene styrke tirsdag og torsdag.

Takker for svar.

Endret av schneidig
Lenke til kommentar

Trener du styrke for å bygge muskler, bruker kroppen proteinene i kosten din til å bygge musklene. Består kosten din i hovedsak av karbohydrater, er det lite å bygge muskler av. Tommelfingerregelen er at dagsbehovet er 2g protein per kilo fettfri kroppsvekt. Får du i deg dette fra den daglige kosten trenger du ikke å tenke på proteinpulver.

Du får lese innholdsfortegnelser og se hva du kommer frem til.

Lenke til kommentar
Tja, veier 70kg.

Og det jeg spiser på en dag er:

6brødskiver, vanligvis fisk til middag (pappa er diabetiker), spiser mye i forhold til vekta, litt grønt hver dag, kanskje 4 brødskiver om kvelden.

Pleier å drikke 1-1,5 liter saft på skolen, av og til en cola. Så drikker jeg 0,5-1 på trening, man-ons. så kanskje 1,5l vann/saft utenom.

Så, du spier 10 brødskiver og middag gjennom en dag..? Sorry nei, du spiser absolutt ikke mye i forhold til vekta.

Du spiser langt mindre enn jeg gjør når jeg skal ned i vekt.

Typisk dag for meg når jeg er på bulk (skal opp i vekt for å bygge muskler):

Frokost; 6 egg, 4 brødskiver, skinke og proteinshake

Lunsj; Tunfiskboks

Lunsj2; Halv kylling med et par brødskiver, + proteinbar

Middag; 400g kyllingfilet/400g biff, grønt og en del ris

Før trening; 2 bananer, 2 egg, proteinshake

Under trening; 100g rosiner

Etter trening; 2 bananer, karboshake, tunfiskboks

Kvelds; 300g Kyllingfilet/400g kjøttdeig + tilbehør og proteinshake

Er seff variasjoner, men dette kan være en helt reell dag for meg. JEG spiser en del for vekta mi, skal nevnes at jeg veier en 20 kg mer enn deg, men pointet er at du har jævlig mye å hente på kosthold endringer.

Endret av DMN
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå tenkt til å bestille denne her

Så leste jeg der, og så da dette:

Bruk 100 % Whey Protein til frokost, som et mellommåltid for proteinpåfyll mellom frokost og lunsj, innta 100 % Whey til kveldsmåltidet. Etter trening anbefaler vi Cell Max.

Så burde jeg kjøpe cell max istedenfor?

Jeg har nå begynt med styrke trening på tirsdager og torsdager, mens jeg trener Tae Kwon Do på mandager og onsdager.

mvh schneidig.

Lenke til kommentar

Den ene er proteinpulver, og brukes for å oppnå det daglige proteininntaket ditt (som brukes til å bygge muskler i tiden etter en styrkeøkt). Den andre er en boks med lettopptagelig karbohydrat som konsumeres for energi under/etter trening og/eller når som helst på dagen for å gå i kalorioverskudd.

Tror kanskje du skal lese litt om næringstoffer og hva du faktisk trenger før du bestiller alskens tilskudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...