Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

brekkninger ved intervall trening

Gjest Guest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_gjest_*

hei

jeg har vært plaget den del av tørrhoste og irriterte lufveier over lengere tid og har hatt mistanke om at jeg muligens har en mild grad av asma. Derfor var hos legen i dag og tokk en asma test(sånn blåse maksin). Jeg fikk derimot ikke noe usedvanlig resultater på den og derfor ble jeg sent til å ta røngten av lungene mine.

Men spørsmålet er; er det normalt å få litt brekninger ved hard intervall trening? Jeg får ikke brekninger hvis jeg jogger lenge og blir veldig sliten, men hvis jeg feks trener intervall slik at jeg får maks puls, feks ved å løpe opp en bratt bakke og gjenta dette noen ganger, så får jeg ofte brekninger. Dette er meget ubehaglig og jeg føler at jeg ikke får presset meg sikkelig pgr av dette. Jeg er derfor redd at det kan være snakk om noe enda mer seriøst, feks dårlig hjerte eller noe slikt...

Jeg trener derimot en god del styrke og har gjort dette i 4 år av og på

Men hvis det ikke vises noe på røngten bilde, hva kan det være da? Jeg har tatt allergi prøver, og tokk i dag blod prøve for å se om jeg muligens har noe mat allergi.

Har jeg grunn til å være veldig bekymret? Er litt synd hvis det er noe seriøst, siden jeg har planer om å søke meg inn i forsvaret til vinteren og trenger derfor å øke kondisen drastisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke si at du ikke kan være bekymret eller noe slik, det bør du nok ta med legen din. ;)

Men når det gjelder brekningene tror jeg de fleste har det slik når man trener hardt. Jeg merker ihvertfall det selv noen ganger.

Uansett, intervall betyr ikke nødvendigvis at man skal presse seg maks. Les her om 4x4 intervall som etter min mening er den beste måten å forbedre kondisjonen på. Der står det mye bra, blant annet

Det er to vanlige feil som må korrigeres for de fleste grupper og enkeltpersoner. Det viktigste er at intensiteten nesten alltid blir for høy, med for mye melkesyre som resultat, noe som gir dårligere treningsrespons. Den andre er for lite aktivitet i pausen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...