Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Caravelle '87 starter ikke, feilsøking?


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Har funnet det jeg tror er feilen nå...

 

Jeg så under bilen på de tykke rørene der luftinntaket og turboen er satt dårlig sammen, dro de fra hverandre og de var fulle av jord... Skal prøve å ta de av og rense de skikkelig, er det noe håp å prøve å starte etterpå? Har det sannsynligvis kommet jord og dritt inn i selve motoren også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har funnet det jeg tror er feilen nå...

 

Jeg så under bilen på de tykke rørene der luftinntaket og turboen er satt dårlig sammen, dro de fra hverandre og de var fulle av jord... Skal prøve å ta de av og rense de skikkelig, er det noe håp å prøve å starte etterpå? Har det sannsynligvis kommet jord og dritt inn i selve motoren også?

 

Jord og dritt i motoren er en fillesak i forhold til å ha fått det i turboen, som du da nok også har fått.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Jaså? Turboen er vel ikke så dyr å bytte, mens hvis det har kommet inn i hele motoren, sylindre osv så har jeg vel ingen andre valg enn å byte hele motoren...?? :S

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Nå har jeg pellet ut jorden fra rørene - det ene røret går jo opp til luftfilteret, og her var det nesten ikke noe jord i det hele tatt (luftfilter osv ser også bra ut).

Men det andre røret (som sitter fast til røret som går opp til luftfilter) som går til turboen, var det mye gjørme i. Pellet ut alt jeg fikk ut, men kom ikke helt inn, fikk heller ikke løsnet det røret. Ser ut som jeg må fjerne hele turboen for å få av røret og rense det skikkelig. :S Er det mye arbeid å fjerne turbo, og kan jeg da se om det er jord inne i den? Mulig å rengjøre eller må den bare byttes?

 

Kan det hende at bare pga rørene ikke satt sammen at motoren ikke ville starte? Er det noe vits i å sette de sammen og prøve å starte igjen? Motoren skal vel kunne både starte og gå uten turbo også? Hadde en org. 1,6 TD før, den hadde defekt turbo og både startet og gikk, men den slet selvfølgelig i bakkene og gikk ikke like bra som den skulle. Men vet ikke om det er noe forskjell etter hvor ødleagt turboen er...

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Har fått veldig forskjellige meninger om det er lurte å prøve å starte nå eller ikke...

 

Noen sier at jord i motoren ikke er noe problem, og at det bare blir forbrent.

 

Mens noen sier at det er veldig farlig, fordi det kan skade ventiler og slanger, skade forbrenningskammer både på stempler og toppstykke og at noe smågrus kan komme mellom stempler og foringer så stempler og sylindervegget blir revet.

 

De som påsto sistnevnte anbefalte å fjerne turbo og innsugningsmanifold etc og rense hele dritten, og at da er det kanskje trygt å starte. -_-

 

...opinions?

 

 

Jeg har ikke bilen her nå, og jeg husker ikke åssen det var... men er det ikke sånn at bare det ene røret går til motoren, det som først går til luftfilteret (som liksom skal forhindre sånt i å skje)? For det så jo bra ut, det var det andre røret som var gjørmete, det som går til turboen. Men det jeg ikke så er om det går videre til motoren eller om det bare går rett til eksosen?

Lenke til kommentar

Jord og stein brenner dessverre ikke, og kan utmerket godt skade alle de tingene du nevner. Så til det andre spørsmålet; lufta går først gjennom luftfilteret, så videre til turboen etterpå, og når røret/slangen mellom filteret og turboen sprekker/hopper av, da hjelper selvsagt ikke luftfilteret noe som helst mot det som måtte bli sugd inn der. Enig med dem som anbefalte å fjerne først turbo og deretter innsugsmanifold (avhengig av hva du finner) og rengjøre. Finner du rusk langt inne i kanalene i topplokket anbefaler jeg å demontere toppen og undersøke sylindrene også, samt blåse ren innsugsventilene/kanalene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Er det vanskelig å demontere og sette alt dette på plass igjen for en som ikke har mye mekke erfaring? Og er det i det hele tatt realistisk, bare ved å ligge under bilen og skru? Jeg får ikke kjørt den opp på noen bukk eller lignende, motoren starter ikke det ene hjulet står på felgen...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Jeg prøvde å sette rørene sammen og starte (det er ikke lenger gjørme i det røret som går til turboen av det jeg kan se, og det andre røret + luftfilteret er helt rent). Orket ikke begynne å ta av turbo og alt det andre, det er så skittent og dårig plass å jobbe at jeg ville prøve å starte først...

 

Før gikk startmotoren rundt og rundt uten at noe annet skjedde, mens nå går startmotoren litt, så stopper den i et sekund, så går den igjen osv mens jeg har nøkkelen vridd om. Hva betyr dette?

 

btw, også sett 2 ledninger som er ødelagte inne i motoren, men tviler på at det er noe alvorlig... den ene hang på undersiden til venstre ikke så langt unna luftrøret, men den hang aldri ned i bakken, den var festet under noen andre ledninger så ser ut som den bare ikke er i bruk... den andre ledningen var inni motorrommet, i en slange sammen med mange andre ledninger, blant annet den som går til gløderelleet. Det var en tynn liten ledning som hadde knekt, på enden var det en liten slags kabelsko (veti kke hva det heter jeg) men aner ikke hvor den skulle sitte... har tatt bilder hvis det høres ut som et "clue". :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Håper noen kan hjelpe, har allerede lagt ut bilen til salgs, redd jeg ikke får fikset den før snøen kommer og da får jeg ihvertfall ikke jobbet noe med med den... -_-

 

Hvorfor starter den ikke nå, får den ikke luft? Luftfilter og den slanegen er helt ren nå, ikke vet jeg...

 

 

Siden det ikke ryker når jeg prøver å starte, betyr det at den ikke får diesel?

 

Hva kan være feilen?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Har den sugd inn vann eller flytende gjørme kan du ha fått hydrolock

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrolock

Vann var det overhodet ikke der, men gjørme er jo som kjent litt vått... tviler dog på at den har fått inn SÅ mye (forsto det slik utifra artikkelen at det skal komme inn mye vann for at syldinderne skal stoppe) :S

 

anway...

[edit] Symptoms and damage

If an engine hydrolocks while at speed it will tend to bend connecting rods or crack the crankcase itself. This will manifest in a crashing/screeching sound and usually requires the replacement or a rebuild of the engine.

Hørte ingen sånne lyder... motoren gikk som den skulle helt til jeg skrudde den av, og så ville den ikke skru seg på igjen.

 

Men jeg har hørt jeg bør sjekke sylinderne, tenkte bare skru av toppen men har blitt frarådet uten å ha mye peiling på mekking , noe jeg ikke har... noen som har tips til å fjerne toppen og sjekke at alt er i orden med sylinderne? :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...