Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Caravelle '87 starter ikke, feilsøking?


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Bilen er '87 Syncro ,men motoren er 1,9 TDK fra Passat, ca 93-95 mod.

 

Når jeg vrir nøkkelen hører jeg at startmotoren går, så da er det vel hverken batteri eller startmotor ...? har nok av diesel også.

 

Det eneste jeg vet om som jeg kan sjekke da er glødeplugger, men det virker så usannsynlig da bilen startet helt problemfritt i går, mens nå er det liksom null sjanse, eneste jeg hører er startmotoren, den "tenner" liksom ikke i det hele tatt.

 

Hva burde jeg sjekke først? :)

 

 

edit: kan jo si hva som skjedde før dette. Jeg satt fast i et gjørmehull, og det ble mye av og på med motoren og sikkert mye slitasje mens jeg prøvde åk omme meg ut... Det begynte etterhvert å ule foran i bilen der hvor radioatoren sitter. Til slutt når jeg skulle starte motoren så slet den først en stund, så når jeg til slutt fikk startet motoren så sluknet den fort. Så prøvde jeg igjen, og da var det kun startmotoren som gikk.

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uliningen er vifta som startet, ikke noe du trenger å bry deg om.

 

En dieselmotor trenger følgende 4 ting for å gå:

- Varme

- Kompresjon

- Luft

- Diesel

 

Luft får den, så den kan man se bort fra. Kompresjon får den nok, lite sansynlig at fire sylindre mister kompresjon samtidig (den ville nok gått litt halvveis selv på èn sylinder). Et lite unntak der kan være hvis registerreima har hoppet over tenner eller lignende, hvis det er registerreim. Vil tro at dersom den var skikkelig ute av stilling ville det vært mulig å høre det. Dieselmotorer er veldig kresen på at dieselen kommer inn på korrekt tidspunkt, og den timingen gjøres ved hjelp av registerreima, så liten feil der kan nok gjøre at motoren ikke går.

 

Da er det to ting igjen:

- Varme

- Diesel

 

En såpass gammel dieselmotor må nok ha gløding for å starte, så å sjekke om glødepluggene virker er vel en grei start. Hvis det da var sånn at den døde helt mens den var varm, og ikke ville starte igjen, så kan du se bort fra glødepluggene også. Om varme er tilgjengelig, så er det egentlig bare èn ting igjen: Diesel. Mangler den diesel, så er det å sjekke om pumpen(e) fungerer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Den døde etter å ha skrudd av motoren etter jeg hadde kjørt masse fram og tilbake og rusa motoren for å komme ut av gjørmen, så regner vel med at den var varm, men skal sjekke glødeplugger.

 

Hvordan sjekker jeg pumpen?

 

Ludvig: takker for tipset, skal sjekke imorgen

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar

Hvor dyp var denne gjørma da? Duppet du ræva ned i gjørma kan du ha fått gjørme inn i registerreima, du stopper varm motor, gjørma tørker og stivner, du prøver og starte og det er game over, Disse bilene er ikke noen offroad-bil og tåler lite.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Det er en viss sjanse for at sikringen til glødingen kan ha røket rett og slett på grunn av tretthetsbrudd i sikringstråden på grunn av oppvarming og nedkjøling utallige ganger (glødeplugger bruker typisk rundt 80 ampere). Men jeg vil tro motoren likevel skulle starte hvis den fortsatt var lunken, og ihvertfall hvis den nettop ble stoppet. Hvis det ryker gråhvitt fra eksosrøret når du kjører på starteren får den ihvertfall diesel.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Hvor dyp var denne gjørma da? Duppet du ræva ned i gjørma kan du ha fått gjørme inn i registerreima, du stopper varm motor, gjørma tørker og stivner, du prøver og starte og det er game over, Disse bilene er ikke noen offroad-bil og tåler lite.

Tror ikke motoren bak var nedi gjørmen på noe tidspunkt. Jeg sjekket registerreima og den så helt ok ut... skal sjekke motoren undenifra etterpå og se om jeg ser noe som har blitt røsket av/ødelagt.

Og siden du sier det ikke er en offroad bil... har du prøvd en T3 syncro offroad før selv? :p tror ikke helt du er klar over hvor fantastiske disse er på terreng.

 

Det er en viss sjanse for at sikringen til glødingen kan ha røket rett og slett på grunn av tretthetsbrudd i sikringstråden på grunn av oppvarming og nedkjøling utallige ganger (glødeplugger bruker typisk rundt 80 ampere). Men jeg vil tro motoren likevel skulle starte hvis den fortsatt var lunken, og ihvertfall hvis den nettop ble stoppet. Hvis det ryker gråhvitt fra eksosrøret når du kjører på starteren får den ihvertfall diesel.

Det kom mye røk da jeg prøvde å starte den da det ikke gikk første gangen. Har ikke sett om det kommer røyk når jeg prøver å starte nå...

Skal sjekke glødeplugger, men hvor finner jeg sikringen og hva er sikringstråden?

 

Håper motoren ikke gikk så varm at hele driten har ryki, åssen finner jeg ut om dette har skjedd`? :S

Lenke til kommentar
Og siden du sier det ikke er en offroad bil... har du prøvd en T3 syncro offroad før selv? :p tror ikke helt du er klar over hvor fantastiske disse er på terreng.

 

Små hjul, lang akselavstand, motoren er utsatt og utrolig dårlig beskyttet og tåler ikke mye vann, mangler lavserie... Tja...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Og siden du sier det ikke er en offroad bil... har du prøvd en T3 syncro offroad før selv? :p tror ikke helt du er klar over hvor fantastiske disse er på terreng.

 

Små hjul, lang akselavstand, motoren er utsatt og utrolig dårlig beskyttet og tåler ikke mye vann, mangler lavserie... Tja...

Små hjul, vel... du kan jo sette på større hjul, de fleste som skal bruke bilen til offroad gjør jo det. Jeg har sett syncroer som kjører med vann opp til ruta, riktignok ikke prøvd det selv, godt mulig du har rett at den ikke tåler mye vann... ellers så har den jo et klatregir og sperrer så du kommer deg stort sett fram. ;)http://www.youtube.com/watch?v=gf8c47Cbd7g...feature=related

Hvis du ser litt mer på youtube finner du mange flere eksempler på at denne bilen klarer mer enn du skulle tro :)

Lenke til kommentar
Skal sjekke glødeplugger, men hvor finner jeg sikringen og hva er sikringstråden

 

Du kobler et voltmeter mellom strømledningen som sitter på en av glødepluggene og bilens chassis. Få noen til å vri nøkkelen til "on"-stilling. Da skal du ha 10-12 volt over pluggene i noen sekunder. Hvis pluggene ikke får strøm er det nok sikringen eller releet. Jeg aner ikke hvor det er plassert på den bilen, men det vet sikkert noen andre her. Sikringer har en metalltråd som er dimensjonert for å ryke (smelte) når strømmen gjennom tråden overstiger en viss verdi - typisk 80 ampere i glødesystemet på en 4-sylindret personbilmotor. Hver gang glødingen aktiveres og det går strøm gjennom sikringen vil tråden bli litt varm, noe som over lang tid kan føre til at den ryker (og strømmen dermed blir brutt) uten at det nødvendigvis er noe feil. Hvis denne motoren er lik 1,6-literen (TDK eller hva den nå het) som ble brukt i eldre Golf mener jeg å huske at ihvertfall et par av pluggene satt veldig vanskelig til bak dieselpumpa. Men motoren burde starte selv om bare en, eller ihvertfall to plugger virker.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Trodde det het kobberbro, mulig jeg tenker kanskje på noe annet (den tynne "platen" som går mellom glødepluggene, mener det var der jeg målte sist gang jeg gjorde dette)... men tror jeg skjønner, skal sjekke det ut så fort jeg får tak i et voltmeter.

Jeg har byttet glødeplugger før på 1,6 TD (samme type bil), og det var helt jævli å komme til ja, dieselpumpen er fint i veien. Jeg har sett på glødepluggene, og de ser jo helt fine ut (hvis man kan si det bare ved å se på dem), er egentlig skeptisk til at alle helt plutselig har ryket på en gang!

 

Jeg er redd for at hele motoren har skjært seg eller at det er noe alvorlig som at den ikke får diesel...hvordan kan jeg sjekke dette? :/

Lenke til kommentar

Åpne luftfilterboksen og prøv. Kanskje gjørma har tetta luftinntaket. Hjelper ikke det prøv startgass når du først har lokket oppe. Spray varsomt så du ikke ruser ihjæl motoren hvis den fyrer(!). Du får et sikkert svar på om innmaten er i orden eller ikke :)

 

Fyrer den på startgass ligger feilen på drivstoff siden. Gløding pleier og gjøre motoren tungstartet ikke umulig og starte. Har du godt nok batteri pleier det bli liv til slutt :D

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Sjekka glødeplugger og strøm nå, det er ikke noe problem... startmotoren går som den skal, men bilen prøver ikke en gang å starte, så tror den ikke får diesel. Jeg så under bilen etter avrevne ledninger etc, fant ikke noe spor av det... det er en del gjørmesøl på undersiden i karosseri, men ikke noe særlig oppi motoren, gjørmen var ikke så dyp (filter sitter vel ganske høyt oppi motoren?) så tror ikke det er gjørme som har gjort skaden :S registerreima har litt gjørmeflekker på seg, men ser hel og fin ut og den går rundt når jeg prøver å starte...

 

Luske_ludvig (eller andre som vet): jeg vet ikke om jeg har startsperre på min? Selve bilen er jo 87 modell så den ville jo vanligvis ikke hatt det, hvordan ser jeg det?

 

 

Stopp ledning på dieselpumpa: er det den ledningen du napper ut for å stanse motoren (hvis du står bak ved motorrommet)? Hvis det er den så sitter den nok i...

 

Men kan det hende at den rett og slett har blitt så varm at hele motoren har skjært seg? Jeg trodde ulingen foran var radiatoren? :S Må jeg skru av toppen og se på sylinderne for å finne ut? Jeg har forresten ikke ordentlig kjøleveske på motoren, det er mest vann der nå, men det kan vel ikke ha hatt noe å si? Det kan jo ikke ha vært frossent ettersom motoren var varm... (det var heller ikke så kaldt ute da)

 

Jeg lurer på hvor jeg skal begynne å se nå, jeg er ikke helt sikker på dette med å sjekke filter vet ikke hvor det sitter... :S

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

mye koster startgass? Kan prøve å få tak i imorra... hva betyr det om bilen starter eller ikke starter da, og hva gjør jeg videre..?

Lenke til kommentar
Fungerer startgass noe særlig på på dieselmotorer?

 

Ja, det funker det.

Poenget her er jo og se om den tenner på startgass, reagerer den ikke på det så er det noe alvorlig galt med kompresjonen.

Bruker selv startgass på en gammel traktor når jeg skal få liv i den om vinteren, har gjort det i årevis uten problemer.

 

 

mye koster startgass?

 

rundt 50,- for en boks tenker jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...