Gå til innhold

Partisjonering av 80 gb disk.

bebye

Anbefalte innlegg

Har anskaffet meg en 80 gb disk fra WD. Skulle så partisjonere den først med fdisk, noe som jeg ble fortalt av programmet at jeg hadde en disk på drøyt 8042 mb. Deretter lastet jeg ned fdisk1r1 (som skal funke for større disker) - og samme mølet skjer der også.

Står i BIOS'n min at hd'n er på 80 gb.

Har fått partisjonert den opp, noe som resulterte i en 3,73 gb prim partisjon, 2 log partisjoner på 5,58 gb hver...

Sist gang jeg sjekket, så fikk man bedre utnyttelse av en hd...

-Bjørnar-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unødvendig med Partition MAgic med mindre man skal resize partisjoner uten å miste data.

Forresten så er utviklerne av PM ganske sleipe. Tror du må ha siste versjon for å støtte opptil 80gb. De øker antall maks. Gb littegrann for hver versjon slik at man skal tvinges til å oppgradere hele tiden. Problemet er jo at det allerede i dag finnes dobbelt så store disker som dette!

Lenke til kommentar

Det kan også komme ann på hovedkortet. Hadde et msi hovedkort som ikke klarte å finne disken's riktige størrelse i dos, men i windows gikk det uten problemer. Kanskje du bør ta med disken over til en kamerat å kjøre fdisk hos han.

(og ja dette skjer selv om den finner 80gb i biosen)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-25 13:50, bebye skrev:

Har anskaffet meg en 80 gb disk fra WD. Skulle så partisjonere den først med fdisk, noe som jeg ble fortalt av programmet at jeg hadde en disk på drøyt 8042 mb. Deretter lastet jeg ned fdisk1r1 (som skal funke for større disker) - og samme mølet skjer der også.

Står i BIOS'n min at hd'n er på 80 gb.

Har fått partisjonert den opp, noe som resulterte i en 3,73 gb prim partisjon, 2 log partisjoner på 5,58 gb hver...

Sist gang jeg sjekket, så fikk man bedre utnyttelse av en hd...

-Bjørnar-

Bruk Fdisk og lag en primær partisjon på 8042MB. Innstaller Windows og bruk Partisjon Magic på resten av disken. WD har også partisjoneringsverktøy til sine disker som omgår begrensingene i bios.

[ Denne Melding var redigert av: jhbamse på 2002-01-25 18:02 ]

Lenke til kommentar

WD har en egen disktool som en kan laste ned på diskett. Denne har et valg ved nyinstalering der en kan dele disken opp i flere deler. Har brukt denne sammen med Win 98 og 98 oppstartdiskett, har nå c, D, E og F på harddisken. Heter "Data Lifeguard Tools" http://ctweb01.wdc.com/datalifeguard/lifeg...lg/dlgmaker.exe

WD har og "snillere" formateringsverktøy enn format C fra DOS - ifølge reklamen..

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere mener jeg at Ranish Partition Manager er veldig bra! har brukt det en stund uten problemer. det er et lite program, du legger det inn på en diskett og booter opp med den. Det er Gratis. Støtter masse ulike partisjons typer. Fat- av ulike slag, linux NTFS og masse annet! prøv det!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...