Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lys under bena, ettermonteringskit?

AnaXyd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Invertere for PCer skal man nok være litt forsiktig med å bruke i bil. Det er nærmere 15V til tider i bilens elektriske anlegg, i vertfall 14V. En PC har 12V +/- 5%. Slike invertere for kaldkatoder inneholder ikke noe spenningsregulerende elektronikk, kun en liten trafo og en pulsgenerator. Spenningen som kommer ut vil derfor ligge som et produkt av innspenningen. En annen ting er at de er selvsagt ikke beregnet for å brukes i minusgrader eller ved kondens.

Kan det være aktuelt å bruke LED? Finner endel slikt her: http://dealextreme.com/products.dx/category.712

Lenke til kommentar

Takk for godt svar gxi! Det er leit om en slik inverter begynner å tulle inne i en bil. Noe jeg ikke ønsker i det heletatt..

LED er jeg villig til å kjøpe ja! :) Så på siden du gav meg, og var mye bra der!

Hva sier dere til sånne LED strips? Altså, remser med LED på, som man kan bøye til. Mulig dette passer godt under ved beina der jeg har tenkt å feste de!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet noe av det, jeg bare ser på spesifikasjoner og hva som er ønsket oppnådd effekt. Vær oppmerksom på at disse kan bli veldig varme under drift, så montering må skje slik at varmen ikke påvirker noe annet som ikke tåler det.

Angående montering under bilen/under dørene (samme greia) må du isåfall montere dem inni en tett lykt. Det må være 100% tett, ellers skal jeg garantere deg at det ryker før en time i saltsprut er unnakjørt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Ah skjønner! Da skal jeg sjekke opp effekten på de LED stripsene jeg har funnet.

En tett lykt er nok å foretrekke ja! Bra du nevnte det, for jeg hadde helt sikkert glemt det! De stripsene jeg har sett på står det at de er 100% vanntette, men man kan vel ikke stole på det..

Lenke til kommentar

Det bør vel være lov? Pappa har lys under speilene sine som går på automatisk når man lukker opp døra, og dette er originalt..

Men bør absolutt prøve å få det tett ja! Greit at det ikke kortslutter med EN gang...

Går det an å dimme LEDS btw? Greit å vite om jeg finner ut at den saken fra v-leds lyser helt SINNSYKT mye!

Lenke til kommentar

Det er STOR forskjell på å ettermontere noe og å ha det originalmontert. Når det er originalmontert er det godkjent sånn (som en del av hele lysinstallasjonen, ikke nødvendigvis separat). Ettermonterer man ugyldiggjør man godkjenningen man har fra før, og ender opp med at hele lysinstallasjonen på bilen er ulovlig.

Lenke til kommentar

Da vil det jo si at jeg har ugyldiggjort dette for lenge siden, da jeg har satt i LED pærer i alle kupelys osv? Men noe slikt kan da ikke skade veldig mot trafikken. Jeg er imot all slags modifikasjoner som gjør at det blir værre for trafikken rundt meg! Men slike småmods vil jeg nesten spandere på bilen.. :)

Lenke til kommentar

Hva du gjør innvendig i bilen spiller egentlig ikke så stor rolle, selv om det også er godkjent slik det er. Utvendig skal du være forsiktig, fordi det er ikke alltid du klarer å se selv konsekvensene av hva du gjør. Det kan skape problemer som du ikke har eller kommer til å tenke på. Alt av slikt ekstra lysting som settes på nye biler er nøye gjennomtenkt og godkjent slik det er. En liten modifikasjon kan være nok til at det ikke ville blitt godkjent av en grunn du sikkert ikke kjenner til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...