Gå til innhold

2 tunere, twin lnb og bare problemer

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper noen her kan hjelpe meg.

Jeg har hatt en parabol med 2 hoder og enkelt uttak på hvert hode som gikk til en diseq-switch (2 inn 1 ut). Herifra gikk det til en viasat tuner som virker. Jeg tok bort viasat tuneren og koblet til en drambox, ingen problemer så langt.

Så vil jeg ha en tv til en annen plass i huset.

Jeg går til innkjøp av en diseq switch fra biltema, 2 twin lnb parabol hoder(altså med 2 uttak). Jeg kjøper kabel og alt tilbehør som trengs.

jeg monterer så de nye hodene og strekker kabel fra dem og til den nye diseq switchen, jeg tar de "gamle" kablene og også kobler til hodene som går til den tilhørende diseq switchen jeg allerede hadde. altså 2 hoder med 2 utganger hvor jeg har 4 kabler hengende. 2 av de fra begge hodene til en diseq switch og de to andre til den andre switchen. en for canal digital og en for viasat. jeg kobler den eksisterende til dreamboxen og får bilde som før.

Jeg kobler så den andre kabelen fra den nye diseq switchen til en viasat tuner 25 meter lenger borte. Ingen bilde, får besked om at det ikke mottas signal. Jeg kobler så inn dreamboxen for å forsikre meg om at ikke det er tuneren fra viasat. Får så melding: tuning failed.

Jeg tenker at det er noe med kabler eller switch. Jeg kobler så kablene til switchen som gikk til stua inn på switchen til det nye tv rommet. så får jeg bilde...både på dreambox og viasat tuner i dette rommet, setter så viasat tuneren inn i stua uten å få bilde og signal meldingsfeil dukker opp men jeg har bilde på dreamboxen. jeg trodde det var switchen. Jeg bytter om å kobler den nye switchen til kablene i stua og kobler kun til denne og ikke det nye rommet. Jeg får bilde, kobler så den gamle switchen til det nye rommet. Ingen bilde. Jeg fortsetter og bytte rundt på tunere og switcher uten at det er logikk i noen ting. jeg bytter kablene (de nye fra antenne hodene og til switchen) hjelper ikke. Jeg dra til biltema og leverer inn switchen og hodene, drar til et radio og tv senter og kjøper kvalitet switch og hoder og kobler til igjen. Ingen bilde på begge, kun den ene. Jeg bytter rundt, kjører jeg på den i det nye rommet uavhengig av om det er dreambox eller viasat tuner får jeg bilde, så kobler jeg på stua. der får jeg ikke bilde men har i det nye rommet med god kvalitet. bytter rundt på dette også om hverandre med tunere osv. uten hell. Med andre ord alt utstyret er i orden og sjekket men jeg får kun bilde på en av plassene uanvhengig av hvilken tuner det er, og ja jeg har internett begge plasser for dreamboxen.

Det ser ut som om jeg kun får på en av gangen enda jeg har 1 dreambox, 1 viasat tuner, 2 diseq switcher og twin lnb. Kablene er det godt signal i men jeg får ikke begge to opp å fly...er så lei nå at det er rett før jeg ringer montør. Noen som har noen tips???

HJELP!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet du beskriver høres veldig rart ut. Oppsettet ditt ser jo helt riktig ut. Det pleier oftest å være Diseqc switchene som er problemet i slike tilfeller. Men siden du har forsøkt å bytte dem ut og alt det der, høres det jo umiddelbart ikke ut som problemet ligger her heller. Vet at det kan være trøbbel med at noen Diseqc er dårlig isolerte og kan forstyrre hverandre. Høres nesten ut som om det kan være det som skjer her, siden du ikke får begge tunere til å spille samtidig. Har du byttet ut begge diseqc med noen av bra kvalitet, eller bare den ene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...