Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye vinterdekk: Med eller uten pigg?


AnaXyd

Anbefalte innlegg

Fra vg.no i dag.

 

"- De aller sikreste dekkene på alle underlag er piggdekk. Piggdekk stopper uten tvil raskest på is, som ofte er den mest kritiske situasjonen. Det er ikke nødvendigvis slik at det er bedre å kjøre piggfritt i byen og med piggdekk på fjellet. Det er nesten motsatt. På fjellet kan det være like greit å kjøre med piggfritt fordi det ofte er vanlig snøføre, som piggfrie dekk er gode på."

 

Det jeg ikke er helt enig i er denne andre uttalelsen fra samme fyren:

 

"Rune Korsvoll understreker likevel at det er mange som likevel kan kjøre like sikkert med piggfrie dekk.

 

- Erfarne sjåfører kan velge piggfrie dekk. Disse er i stand til å bedømme føre- og veiforhold nærmest instinktivt, de vet at det nesten alltid er blankpolert foran kryss og i rundkjøringer, og legger inn den nødvendige fartsreduksjonen - det er noe du må gjøre hvis du skal kjøre sikkert med piggfrie dekk. Uerfarne sjåfører bør vurdere piggdekk, enten de bor i byen eller på landet, sier Korsvoll."

 

Så lenge man planlegger kjøringen kjører man like sikkert med slitte sommerdekk så lenge man holder seg på veien og i sitt felt. Det er når noe uforutsett skjer forskjellene mellom dekktypene blir avgjørende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sier ikke at Hankook har et dårlig dekk, men MIN erfaring sier at Conti er bedre på "vårt" føre, noe jeg backer med diverse tester :)

 

VG´s sider står blant annet: Norske forhold vanskelige

 

Det er vanskelig å konstruere vinterdekk for tøffe nordiske forhold, skriver NAF i en pressemelding om testen. Faktisk er det ikke mulig å lage et dekk som har toppegenskaper under alle forhold. I årets vinterdekktest er det piggfrie Michelin X-Ice som er nærmest å klare dette.

 

- Et dekk som er godt på snø og is, kan prestere dårlig på våt asfalt. Nokian er et godt eksempel på dette. Det er uovervinnelig på snø og is, men med relativt svake resultater på våt asfalt, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

 

Men for å ikke overkjøre deg helt, så tar jeg med noe som jeg syns støtter dine erfaringer:

Det mest overraskende i årets test, er at de rimeligere dekkene gjør det bra.

Dekk som Gislaved, Kumho, Hankook og Yokohama kommer rett bak de anerkjente dekkene.

 

 

Så bare for å si det, så driver jeg ingen propaganda, men deler mine erfaringer etter noen år i bransjen :)

 

Og svenske forskere ser lett att dekkene som sendes til tester er ikke de samme som vi selger til kunder.

 

Så de testene er like mye verdt som en gutt på 10år som pisser på dekka og sier: nå er dem bedre.

Husker for 2 årsiden, hvor Toyo CF1 ble testens dårligste dekk grunn ellendige våtvei egenskaper hos motor. Men i Tyske tester kom det på førsteplass grunn de suverene våtvei egenskapene. (jeg selger ikke Toyo)

Merklige greier det, spessielt etter som Tyske veier blir glattere en norske veier når det regner.

 

Jeg har selv testa de dekkene du snakker om, og nei, dem er ikke gode på våtvei. Jeg har selv testa Hankook og Falken, og dem er bedre en hva tester i Norden forteller.

Falken taper altid, men dem som kjører Falken, har aldri problemer (snakker om mine kunder, fra den tiden jeg solgte Falken)

Jeg får faktisk mest klager på Conti, Nokian og Michelin.

Spiller ingen rolle hvormye du støtter deg til disse testene, uansett så vet jeg att både du og jeg, tjener mest på Conti, Nokian og michelin dekk. Det er derfor vi helst selger dem, og derfor vi støtter tester der disse vinner.

Altid mye bedre å tjene 600,- pr dekk, enn 400,- pr dekk

Lenke til kommentar

Spørsmålene jeg vil stille etter å ha sett på en test er følgende:

- Når dekket testes med f.eks bredde på 200mm, hvor stor forskjell vil dekket da gi om dimmensjonen økes eller reduseres?

- Hva når det første belegget er slitt av, f.eks det er 5mm igjen. Er det da mulig at testresultatet ville vært helt forskjellig om de samme dekkene hadde blitt testet på nytt med like mye slitasje?

- Hva om temperaturen økes/reduseres 5 grader i forhold til testtemperaturen?

- Hva når dekket er dekt med asfaltrester? Tenker meg f.eks at et piggdekk ville hatt mindre dataspredning i forhold til slitasje på f.eks blank is enn et piggfritt ville hatt.

 

.. og det er jo fullt mulig at f.eks billigmerker har ekstremt stor dataspredning mellom hvert containerlass med dekk, f.eks at dekk produsert èn måned er vesentlig bedre enn dekk produsert en annen måned.

Lenke til kommentar

Det ble uttalt på en debatt om dekk på nrk eller tv2 for noen år siden at piggfrie dekk mister nærmere 80% av grepet når de er halvslitt, mens piggdekk har igjen over 70%. (Hvis jeg husker tallene riktig, selvsagt. Men poenget var at piggdekk beholdt vesentlig mer av grepet når dekket ble halvslitt.)

 

Tror det var dekkimportørene som hevdet det.

 

Martin Schanke var også med i debatten forresten.

 

Regelen når det gjelder bredde pleide å være at jo bredere dekk, jo dårligere egenskaper på vinterføre.

Aner ikke hvordan det arter seg nå for tiden, men det burde jo gå an å lese utfra forskjellige tester?

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at på blank is vil det være best med så brede hjul som mulig. Har man bredere hjul blir det samme greia som på sommerføre, altså mer gummi som griper, og dermed mer veigrep.

 

For piggdekk er det vel ikke ekstreme forskjeller akkurat der siden antall pigger uansett ikke blir større siden det begrenses av regler. Husker i fjor eller noe det var artikler i noen aviser om lastebilsjåfører som ikke var veldig blid for at de ikke fikk lov til å ha flere pigger i dekkene selv om de absolutt trengte det.

Lenke til kommentar
Spiller ingen rolle hvormye du støtter deg til disse testene, uansett så vet jeg att både du og jeg, tjener mest på Conti, Nokian og michelin dekk. Det er derfor vi helst selger dem, og derfor vi støtter tester der disse vinner.

Altid mye bedre å tjene 600,- pr dekk, enn 400,- pr dekk

 

Jeg tjener ikke noe på å støtte meg til noen tester siden jeg ikke pusher dekk mer ;)

 

Nå har det seg sånn at der jeg jobba så hadde vi høyere inntekt på omsetningen av "billigdekka" siden prisene på testvinnerene var såpass pressa..

 

F.eks: Et billigdekk til 1000 tjente vi 300 på mens et premiumdekk till 2000 kanskje "bare" 400-500..

 

Jeg må nesten legge til at jeg var veldig fornøyd med mine BÅDE Conti og Nokian til de var "oppbrukte", men igjen så trenger jeg overhodet ikke pigger store deler av der jeg ferdes..

Lenke til kommentar
Jeg ser for meg at på blank is vil det være best med så brede hjul som mulig. Har man bredere hjul blir det samme greia som på sommerføre, altså mer gummi som griper, og dermed mer veigrep.

 

For piggdekk er det vel ikke ekstreme forskjeller akkurat der siden antall pigger uansett ikke blir større siden det begrenses av regler. Husker i fjor eller noe det var artikler i noen aviser om lastebilsjåfører som ikke var veldig blid for at de ikke fikk lov til å ha flere pigger i dekkene selv om de absolutt trengte det.

 

Du har noen gode poeng her gxi..

 

1. avsnitt: Ja, sånn jeg har opplevd det, så stemmer det, men ikke _mye_..

 

2. avsnitt: Der har jeg like jeg kan si, men du er inne på noe der også..

Har tidligere satt inn en del ekstra pigger i lastebildekk fordet de har søkt, og fått gjennomslag for søknaden p.g.a forholdene der de kjører, men aner ikke om dette fortsatt er mulig :)

 

Ellers så begynner spora å bli større ettersom flere kjører med bredere dekk selv på vinteren, så "sporingen" er ikke så ille som for noen år siden.

Men i nysnø så er det fortsatt (og vil vel så lenge vi kjører bil) være bedre med smalere dekk.

Lenke til kommentar
Spiller ingen rolle hvormye du støtter deg til disse testene, uansett så vet jeg att både du og jeg, tjener mest på Conti, Nokian og michelin dekk. Det er derfor vi helst selger dem, og derfor vi støtter tester der disse vinner.

Altid mye bedre å tjene 600,- pr dekk, enn 400,- pr dekk

 

Jeg tjener ikke noe på å støtte meg til noen tester siden jeg ikke pusher dekk mer ;)

 

Nå har det seg sånn at der jeg jobba så hadde vi høyere inntekt på omsetningen av "billigdekka" siden prisene på testvinnerene var såpass pressa..

 

F.eks: Et billigdekk til 1000 tjente vi 300 på mens et premiumdekk till 2000 kanskje "bare" 400-500..

 

Jeg må nesten legge til at jeg var veldig fornøyd med mine BÅDE Conti og Nokian til de var "oppbrukte", men igjen så trenger jeg overhodet ikke pigger store deler av der jeg ferdes..

 

Leser du selv hva du skriver??

du sier du tjener 400 - 500 på testvinnere, og 300 på billigdekka. Og likevell hevder du att du tjente mest på billig dekka?

Altså hos deg, så er 300,- mer en 500,-.

Du er en skøyer.

Lenke til kommentar
Det ble uttalt på en debatt om dekk på nrk eller tv2 for noen år siden at piggfrie dekk mister nærmere 80% av grepet når de er halvslitt, mens piggdekk har igjen over 70%. (Hvis jeg husker tallene riktig, selvsagt. Men poenget var at piggdekk beholdt vesentlig mer av grepet når dekket ble halvslitt.)

 

Tror det var dekkimportørene som hevdet det.

 

Martin Schanke var også med i debatten forresten.

 

Regelen når det gjelder bredde pleide å være at jo bredere dekk, jo dårligere egenskaper på vinterføre.

Aner ikke hvordan det arter seg nå for tiden, men det burde jo gå an å lese utfra forskjellige tester?

 

Jeg opplever selv att piggdekk holder seg bedre, så sant en kjører med måte slik att piggene sitter.

Så jeg støtter den påstanden, men usikker på de % delingen ;-)

 

Brededekk har kun negativt ved dyp snø. på is så er det en fordel. Kan være litt skummelt på våtvei, siden vinterdekk generelt er dårlig på drenering.

 

Derfor kan det være ett tips, og kjøre på noe smalere vinterdekk, for å bedre snø og våtvei egenskapene, men det kan gå utover is egenskaper.

Men kjører dere på mye klinkis og is generelt, så ikke velg piggfritt.

 

Selv om jeg skryter mye av piggfritt, så er dette dekk for fører med snø, og tildels is.

Også derfor jeg sier: billig dekk ikke så gale, fordi dem er av de fleste meget gode på våtvei, og gode på snø.

Is er testvinner bedre, men ellendige i forhold til piggdekk.

Lenke til kommentar
Spiller ingen rolle hvormye du støtter deg til disse testene, uansett så vet jeg att både du og jeg, tjener mest på Conti, Nokian og michelin dekk. Det er derfor vi helst selger dem, og derfor vi støtter tester der disse vinner.

Altid mye bedre å tjene 600,- pr dekk, enn 400,- pr dekk

 

Jeg tjener ikke noe på å støtte meg til noen tester siden jeg ikke pusher dekk mer ;)

 

Nå har det seg sånn at der jeg jobba så hadde vi høyere inntekt på omsetningen av "billigdekka" siden prisene på testvinnerene var såpass pressa..

 

F.eks: Et billigdekk til 1000 tjente vi 300 på mens et premiumdekk till 2000 kanskje "bare" 400-500..

 

Jeg må nesten legge til at jeg var veldig fornøyd med mine BÅDE Conti og Nokian til de var "oppbrukte", men igjen så trenger jeg overhodet ikke pigger store deler av der jeg ferdes..

 

Leser du selv hva du skriver??

du sier du tjener 400 - 500 på testvinnere, og 300 på billigdekka. Og likevell hevder du att du tjente mest på billig dekka?

Altså hos deg, så er 300,- mer en 500,-.

Du er en skøyer.

 

Jeg skreiv "tjente" som i fortid bare for å ta det først..

 

Og på det andre punktet: Per 1000-lapp, tjente vi mer på et billigdekk enn et premiumdekk, ser ikke den?

Siden jeg ikke er i bransjen mer får jeg ikke sjekka hva "vi" hadde hatt nå, så kun reine eksempel, men det var noe i den gata..

Lenke til kommentar
Spiller ingen rolle hvormye du støtter deg til disse testene, uansett så vet jeg att både du og jeg, tjener mest på Conti, Nokian og michelin dekk. Det er derfor vi helst selger dem, og derfor vi støtter tester der disse vinner.

Altid mye bedre å tjene 600,- pr dekk, enn 400,- pr dekk

 

Jeg tjener ikke noe på å støtte meg til noen tester siden jeg ikke pusher dekk mer ;)

 

Nå har det seg sånn at der jeg jobba så hadde vi høyere inntekt på omsetningen av "billigdekka" siden prisene på testvinnerene var såpass pressa..

 

F.eks: Et billigdekk til 1000 tjente vi 300 på mens et premiumdekk till 2000 kanskje "bare" 400-500..

 

Jeg må nesten legge til at jeg var veldig fornøyd med mine BÅDE Conti og Nokian til de var "oppbrukte", men igjen så trenger jeg overhodet ikke pigger store deler av der jeg ferdes..

 

Leser du selv hva du skriver??

du sier du tjener 400 - 500 på testvinnere, og 300 på billigdekka. Og likevell hevder du att du tjente mest på billig dekka?

Altså hos deg, så er 300,- mer en 500,-.

Du er en skøyer.

 

Jeg skreiv "tjente" som i fortid bare for å ta det først..

 

Og på det andre punktet: Per 1000-lapp, tjente vi mer på et billigdekk enn et premiumdekk, ser ikke den?

Siden jeg ikke er i bransjen mer får jeg ikke sjekka hva "vi" hadde hatt nå, så kun reine eksempel, men det var noe i den gata..

 

Hehe, det er bare en slik ting en bruker for å undskylde seg for att en tjener mest på den ene forhold til den andre.

Fordi det spiller ingen rolle hva produktet koster ut, men der du sitter igjen med høyest fortjeneste pr produkt tjener en mest.

Altså, om dekket koster 400,- og du tjener 300,- altså over 50% fortjeneste. Så betyr ikke det att en tjener mer på disse dekka, en de dekka til 1000,- som en tjener 400,- på, selv om det er kun 40%.

Slik regning du kommer med er proppoganda oppsett, for å vise att en tjener mest på de billige dekka, men likevell ønsker å selge de dyre, siden dem er bedre osv. bare tull, en tjener fortsatt mer penger på de dyre dekka, selv om en kan regne % og pr 1000lapp osv motsatt.

Det er kroner pr produkt i fortjeneste som lager bunnlinje, ikke alt det andre, som bare kan vise flotte tall, men bunnlinja viser hvor en likevell tjente mest. Og det er de dyre dekka.

 

Jeg selger Hankook for 650,- pr stykk, tjener 350,- pr stk.

Jeg selger Conti 5 for 1 150,- pr stk, og tjener 550,- pr stk

(195/65-15)

 

Uansett hvordan jeg regner på det, så vill jeg altid tjene mest på det dyre dekket. Bortsett fra % regning.

Men bunnlinja, den blir sterkest på de dyre dekka.

Lenke til kommentar
Det jeg vil se er en oversikt over ulykkestall og omstendigheter i forhold til dekktype.

 

Jeg har en mistanke om a at den går i piggdekkenes favør :p

 

Edit: Skriveleifer

 

Hehe, det er fordi de mest farefulgte veiene, med dessidert mest trafikk. Kjøres det mest piggfritt.

Og det er faktisk Oslo/Akershus.

Selve Oslo er ikke spessielt vansklig om vinteren, men det er jo enormt mye mer trafikk en noen annen sted i Norge. Og i glissgrente strøk i Akershus, må selv erfarene iskjørere godta tap opp bakker og i svinger. Og mange av dem som bor der, kjører piggfritt, fordi dem sparer på avgiften.

Og østlendinger senker ikke farten, uansett. Dem ligger 20+ uansett. Spessielt om dem har SUV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...