Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye vinterdekk: Med eller uten pigg?


AnaXyd

Anbefalte innlegg

Når man ligger i grøfta kan man bli bøtelagt for følgende:

1: Man har tydelig mistet veigrepet, med andre ord, man har ikke herredømme over kjøretøy.

2: Man har tydelig ikke hatt korrekt dekk for forholdene, siden ellers hadde man ikke mistet grepet.

3: Man har tydelig holdt for stor fart for forholdene.

4: Man har tydelig ikke "vært aktsom" osv.

Hvilke har jeg glemt?

...

 

Disse reglene er umulig å følge, enkelt og greit.. Hvem som helst kan bli straffet for å ha brutt noen av dem, uansett, når som helst.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vegtrafikkloven tar ikke hensyn til det er jeg redd.

Den lesser ansvaret over på fører, og man er pålagt å være skodd etter forholdened uansett.

Det er jo i praksis nærmest umulig :)

 

Jeg tenker på så langt man holder seg på veien uten å være til virkelig fare for noe/noen..

Men dette kan vi ta i en annen tråd ;)

Lenke til kommentar
Jepp, men det er på vanskelige forhold man trenger det ekstra grepet.

Husk at de billigste/dårligste med pigg er bedre enn de beste uten pigg under slike forhold ifølge de tester jeg har lest i blant annet bladet Motor.

 

Javist. Bladet motor.

Husker dem testa sommerdekk, og Toyo CF1 kom dårligst ut, og farlig på våt vei.

Akkurat samme dekket vant Tysk test, for ekstreme våtvei egenskaper.

Motor forklarer dette med att norske forhold er ikke som i Tyskland.

Men faktum er att Tyske motorveier blir MYE glattere når det regner, enn de norske veiene som har mye grøvere asfalt.

 

Og jeg selv har valgt disse Toyo dekka, og kjørte testvinner Conti tidligere. Og merker att Toyo er vesentlig bedre på våt vei. Jeg opplever bedre sidestabilitet, og mye kortere bremselengde. Og ved aks, så får jeg ikke bilen min til å spinne på våtvei, uten å ruse først. Med test vinner conti, så var det bare å gi litt gass, og spant som bare juling.

 

Ikke stol på 1 test, værtfall ikke norske, som er kjøpt og betalt av Conti, Nokian og MICHELIN.

 

Samme gjelder vinterdekk også.

 

En må også huske på att de nevnte dekka er bra på vinterføre og islagte veier. Men ikke SÅ mye bedre en andre, som Motor hevder. Og de andre er vesentlig bedre på bar og våtvei.

Faktisk opplever jeg Hankook som bedre piggfritt en Conti. Conta. 3. På snøføre hard og løs, og spessielt på slaps og våte veier. Is syns jeg er glatt uansett dekk. Men syns ikke jeg har mer problemer med hankook enn conti.

Lenke til kommentar
Vi MÅ ha i hvertfall 30% som kjører med piggene ut, dette for å skape friksjon med piggfritt :)

 

Bare for å si det, så bestilte jeg piggfrie dekk for meg selv og en kamerat for et par år siden,

han skulle ha noe "midt på treet" og kjøpte Hankook, jeg mine nye CVC3..

Dagen etter kom dekka, og vi kjente på forskjellen på gummien, CVC3, bløte og fine,

Hankook, harde, med lite fleksible serpinger..

Seinere den vinteren dro han av veien og totalvraka bilen :(

.

piggfri avgjørelse :)

 

Jaja, fint med løgner.

Faktisk i virkligheten, så har hankook mer og tettere seipinger enn cont, og hankook innholder 20% mer rågummi, som gjør att mykheten holder seg bedre når det blir kaldt.

Eneste som "forklarer" din historie, er att han kjøpte dekk som er beregnet for sommer, men er merket M/S. Disse blir populært "helårsdekk" hos oss forhandlere.

Lenke til kommentar

Løgner?

Jeg vil se dine kilder på dette før du kommer her å skal forvirre alle andre.

 

Noensinne kjent på Hankook´s (ordentlige vinterdekk) kontra Conti´s CVC3?

 

Jeg har noen års erfaring fra bransjen, så å komme å si at jeg selger M+S-merka

SOMMERdekk til bestekompisen min er vel i seg selv, hvor logisk?

 

Er det noen (seriøse) dekkforhandlere som selger såkalte helårsdekk?

Et "helårsdekk" er et piggfritt vinterdekk, men etter kort tid første sommeren er de

ødelagte både til sommer og vinterbruk..

 

Mener du på ramme alvor at Motor, NAF generelt, og "alle" som lar de dyre dekkene

vinne testene er kjøpt og betalt?

Det er vel en grunn til at Conti og Nokian stadig vinner framfor noen japansk, koreanske

eller kinesiske merker vinner på nordiske forhold?

 

Diskusjonen fortsetter her...

Lenke til kommentar
Løgner?

Jeg vil se dine kilder på dette før du kommer her å skal forvirre alle andre.

 

Noensinne kjent på Hankook´s (ordentlige vinterdekk) kontra Conti´s CVC3?

 

Jeg har noen års erfaring fra bransjen, så å komme å si at jeg selger M+S-merka

SOMMERdekk til bestekompisen min er vel i seg selv, hvor logisk?

 

Er det noen (seriøse) dekkforhandlere som selger såkalte helårsdekk?

Et "helårsdekk" er et piggfritt vinterdekk, men etter kort tid første sommeren er de

ødelagte både til sommer og vinterbruk..

 

Mener du på ramme alvor at Motor, NAF generelt, og "alle" som lar de dyre dekkene

vinne testene er kjøpt og betalt?

Det er vel en grunn til at Conti og Nokian stadig vinner framfor noen japansk, koreanske

eller kinesiske merker vinner på nordiske forhold?

 

Diskusjonen fortsetter her...

 

1. Jeg fortsetter diskusjonen, der den starter. ellers blir det bare tull, og andre vil ikke forstå hvorfor en sier hva som blir sagt.

 

Jeg er selv forhandler av Nokian, Conti og Hankook. Og kjenner overhode ikke din "propeganda" over Conti og Nokian.

Jeg tjener mest på Conti også Nokian, og dårligst på Hankook, noe de fleste forhandlere her i byen gjør.

Og jeg tviler ikke ett sekund på att du solgte Hankook W440 til din kompis. For din beskrivelse av dekket, passer eksakt med dette dekket.

Lenke til kommentar

Jeg solgte det Hankook selger som vinterdekk, ikke et "høyhastighetsvinterdekk"

tilsvarende f.eks Conti´s TS790 (som forøvrig ikke er "godkjente" for nordisk vinter

av kjeden jeg jobbet i, dermed ikke annbefalt)

 

Jeg stiller med kilder som Motor og NAF (som er fullstendig uavhengige) generelt,

men de er jo kjøpt og betalt..

Rart jeg ikke har sett en eneste test som sier at Hankook har det beste vinterdekket da?

 

En annen ting er jo det at blant annet Nokian har vært i Norge og nord-Sverige for å

utvikle dekk som er mer beregnet for nordiske forhold, noe jeg ikke kan tenke meg

at billigdekkprodusenter som Nan Kang, Ling Long, Sava og Hankook hverken er villige eller har mulighet til å gjøre..

Og med tanke på at de fleste dekkprodusenter på den sørlige halvkule aldri ser snø,

så kjøper de ofte mønster som de dyrere produsentene har brukt før, og trikser til litt

gummi for så å gi det ut under eget navn.

 

For å gi et "billigdekk" cred for relativt gode egenskaper, så har vi General,

men fortsatt europeisk opphav..

 

Mener du fortsatt at min "propaganda" for Conti og Nokian er uten hold, så deg om det..

Jeg er i hvertfall ikke kjøpt av noen som helst, og har heller ingen tilknytning til noen av

de som "uavhengig" dekkforhandler..

 

Sannheten er vel som vi begge vet at en liten forhandler som tar inn litt større kvanta

får disse billigdekkene veldig billig og tjener dermed mer på å selge disse billigdekkene

siden de større, seriøse dekkforhandlerene kriger på de "dyre" merkene så det er mindre

for små, enestående sjapper å tjene på til å kunne bli med i priskrigen...

 

Propaganda for hvem sier du?

Lenke til kommentar
Jeg solgte det Hankook selger som vinterdekk, ikke et "høyhastighetsvinterdekk"

tilsvarende f.eks Conti´s TS790 (som forøvrig ikke er "godkjente" for nordisk vinter

av kjeden jeg jobbet i, dermed ikke annbefalt)

 

Jeg stiller med kilder som Motor og NAF (som er fullstendig uavhengige) generelt,

men de er jo kjøpt og betalt..

Rart jeg ikke har sett en eneste test som sier at Hankook har det beste vinterdekket da?

 

En annen ting er jo det at blant annet Nokian har vært i Norge og nord-Sverige for å

utvikle dekk som er mer beregnet for nordiske forhold, noe jeg ikke kan tenke meg

at billigdekkprodusenter som Nan Kang, Ling Long, Sava og Hankook hverken er villige eller har mulighet til å gjøre..

Og med tanke på at de fleste dekkprodusenter på den sørlige halvkule aldri ser snø,

så kjøper de ofte mønster som de dyrere produsentene har brukt før, og trikser til litt

gummi for så å gi det ut under eget navn.

 

For å gi et "billigdekk" cred for relativt gode egenskaper, så har vi General,

men fortsatt europeisk opphav..

 

Mener du fortsatt at min "propaganda" for Conti og Nokian er uten hold, så deg om det..

Jeg er i hvertfall ikke kjøpt av noen som helst, og har heller ingen tilknytning til noen av

de som "uavhengig" dekkforhandler..

 

Sannheten er vel som vi begge vet at en liten forhandler som tar inn litt større kvanta

får disse billigdekkene veldig billig og tjener dermed mer på å selge disse billigdekkene

siden de større, seriøse dekkforhandlerene kriger på de "dyre" merkene så det er mindre

for små, enestående sjapper å tjene på til å kunne bli med i priskrigen...

 

Propaganda for hvem sier du?

Japan har ett kaldere og mer snøfulgt klima enn Norge. og Hankook som er fra korea har fjell som er høyere og tøffere snøforhold en Norge.

Dekkene Hankook og Falken er blant det ypperste på snø. Og takler våt vei bedre en både nokian og conti.

Du har enda ikke sagt hvilke Hankook dekk du solgte, men jeg vet det ikke var dekket som er beregnet for føre i ditt område, men trolig egnet for mitt område (vestlandet)

Nokian og Conti, er bedre på ren is. Har aldri bestrid dette. Men folk flest kjører på snø, eller våtvei. Spessielt her på vestlandet, så har vi våtvei gjennom helevinteren om en ser bort fra 4-8dager hvor vi har snø og noe is. Men hovedveiene har is maks 1dag.

Jeg selger Hankook med lavere fortjeneste i kroner enn Nokian og Conti, og jeg er likevell konkurerende i pris på conti og nokian i forhold til andre her i mitt område. Derfor selger jeg mest testvinner dekk. Også fordi folk vil ha dem.

Men jeg informerer att disse dekkene ikke er så bra på den våteveien folk kjører 90% om vinteren på.

Men mange sier dem heller vill kjøre forsiktig hele vinteren, enn å måtte senke farten når det blir is.

Jeg er uenig, for en må senke farten uansett når det er is, og det sier jeg til kunden.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke hvem av dekkene, men var det mykeste av de importøren kunne skaffe,

dette fordi kompisen min pendla opp og ned fra Skien til Bø hver dag..

Holder til på østlandet og har mye våt vei, men fortsatt var de dekkene vesentlig mye

dårligere enn mine Conti.

 

Min såkalte "propaganda" bygger med andre ord mest på egen erfaring, men mye også på tilbakemeldinger fra kundene...

 

Solgte lite billige piggfrie dekk bortsett fra General, men veldig mange av de som kjøpte

Nan Kang, Falken og Hankook kom tilbake og var ikke videre positivt overrasket,

men blei veldig glade for at det var 14 dagers bytterett om du ikke var fornøyd..

Lenke til kommentar

Nå er jo årets første vinterdekktest offentlig. Ikke den samme som NAF/Motor sin, men like god (og gjennomført på samme måte).

 

http://www.klikk.no/motor/bil/article503916.ece

 

Igjen er det altså Conti, Nokian, Michelin og Bridgestone som hevder seg.

 

Selv ender jeg nok opp med Hakka R i år. Bor i Oslo, og dermed har ikke piggdekk noe for seg i det hele tatt.

 

Når Sharif selger disse dekkene til 3700,- for fire stk (sjekket i går), ser jeg ingen grunn til å kjøpe dårligere dekk. Det er tross alt disse fire håndflatene som er i kontakt med bakken som skal redde både mitt og andres liv på veien.

Lenke til kommentar

Har lest den selv, men stoler ikke blindt på en (1) enkelt persons uttalelser,

og med tanke på at jeg med veldig mange kjører på piggfritt og aldri vil gå

over til piggdekk, så er det hvertfall ikke bare p.g.a støyen..

 

Du har piggdekk og piggfritt (også kjent som friksjonsdekk), så langt friksjonen

er god, så vil jeg i hvertfall si at piggfritt er bedre, men, på nullfriksjonsføre,

så er det helt klart bedre å kjøre med piggene ute..

 

Har kjettinger i bilen, så om jeg skulle stå fast/seile uten kontroll, så legger jeg de på :)

 

Politisjef vet ikke hva piggfrie dekk er

Her står blant annet:

- Distriktsveisjef Johnsen lurer på om du også vil gi bøter til bilister som kjører med piggdekk på føre der piggfrie dekk er best?

 

- Det er det rene sludder. Alle vet at det kan forekomme føre der piggdekk er bedre enn piggfrie, sier Fyhn.

 

- Johnsen sier at piggfrie dekk er best for eksempel på snø?

 

- Det er tester som jeg ikke har sett, sier Truls Fyhn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...