Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye vinterdekk: Med eller uten pigg?


AnaXyd

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ser at vinteren begynner smålig å melde sin ankomst, og det er greit å ha skoa på stell. Jeg brukte Hankook Vinter eller noe i fjor, og de funka helt greit. Satte meg ikke fast noe sted ihvertfall! Disse var med pigg.

 

Men jeg er den som liker å leke litt med brekket om vinteren, og kjedelig at pigga fyker veggimellom eller blir slitte om jeg leker for mye. Om det ikke tar skade på pigga om jeg sladder på snø/is, så si ifra!

 

Vel, det jeg er ute etter er jo nye vinterdekk. Der jeg pleier å kjøre om vinteren er det jo ikke mye salta veier, altså mye snø og is. Bør jeg ha med eller uten pigg?

 

Og hvilke dekk eventuelt anbefaler dere?

 

 

Takker for eventuelle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke bor i et område med piggdekkavgift og kjører bare på saltlaken, så vil jeg påstå at det er ingen som helst grunn for å ikke bruke piggdekk. Ulykkesstatistikker sier sitt.. piggfritt er ikke særlig trygt å kjøre med annet enn på saltlake og/eller snø/sørpe, osv. Når det kommer til is er det bare pigger som gjelder, og dersom noen mener de kan helt fint kjøre på blank is med piggfritt, så er det fordi andre har kjørt på akkurat den samme isen med piggdekk og dermed laget hakk som dekket kan gripe tak i.

 

Om du sliter vekk pigger, så vil du også slite vekk piggfridekk. Piggfridekk kan ha mykere gummi som slites fortere. Når det er nedslitt et stykke er det ingenting igjen av det som griper tak i is, og dermed har du effektivt et elendig sommerdekk igjen.

Lenke til kommentar

Du må kjøre inn piggdekk ca 100 mil eller helst mer. Dvs. hold deg til farstgrensen og ikke spinn. (Mange sier maks fart er 80 km/t)

 

Piggene er formet som spiker med hode, men hullene i dekkene er sylindriske. Hodet trenger å grave seg ut et feste i gummien for at piggen skal sitte skikkelig. (Håper det kom noe forklarende ut av det :) )

Lenke til kommentar

Jeg sverger til piggfritt jeg da, og har aldri hatt noe problemer med det :)

Tåler mer i forhold til litt aktiv kjøring og skrensing, selvom de slites fortere (omtrent 0 på snø)

Kjører forøvrig på CVC3 og CVC5 (ContiVikingContact) og er kjempeglad for å slippe å høre piggene :)

 

En annen ting er etter noen år i bransjen og studert "noen" tester, så er det visst bare på våt is at piggdekk er bedre..

Dette gjelder da i hvertfall for Conti og Nokian.

Lenke til kommentar

Skjønner... Nei jeg er ikke den som sladder i hver eneste sving, men bare på noen enkelte steder for å ha det litt moro i all vintersnøen!

 

Hvilke dekkmerker er det verdt å se på for meg? For når jeg kommer til dekkforhandler vil jeg vel bli anbefalt de dekkene som har best fortjeneste -for forhandleren selvsagt.

Lenke til kommentar

Ganske enkelt kan du holde deg unna alt av merker fra kina og lignende, og det inkluderer (etter egen erfaring) SAVA(!!), Kleber, osv. Kjente merker som Nokian (sikkert valg), Continental (er litt usikker akkurat på pigg der), Michelin, Goodyear, osv. er helt greie valg. Kan være verdt å lese litt tester på forhånd etter å ha funnt ut hva som er mulig å få tak i.

Lenke til kommentar

Problemet med piggdekk er jo at grepet forsvinner med piggene.

Det er en hardere gummiblanding (for at piggene skal sitte best mulig),

mindre serpinger fordi piggene må sitte i "massiv" gummi, ikke skåret.

 

Jo billigere vinterdekk (samme om det er pigg eller piggfritt), dess hardere blir gummi´n..

 

Har kjørt med lite mønster i mine gamle CVC3, og blei nesten skuffa når jeg fikk på nye dekk av samme typen fordi grepet ikke var så mye bedre..

Med andre ord holder de gode egenskapene seg lenge selv med ganske slitte dekk :)

 

Vil annbefale deg Conti eller Nokian med hhv. asymetrisk og retningsbestemt mønster.

 

Ganske enkelt kan du holde deg unna alt av merker fra kina og lignende, og det inkluderer (etter egen erfaring) SAVA(!!), Kleber, osv. Kjente merker som Nokian (sikkert valg), Continental (er litt usikker akkurat på pigg der), Michelin, Goodyear, osv. er helt greie valg. Kan være verdt å lese litt tester på forhånd etter å ha funnt ut hva som er mulig å få tak i.

 

Bare for å si det så er prisene på Conti, Nokian, Michelin og Goodyear rimelig like,

men av disse 4 så er Conti og Nokian de desidert beste (kommer fram i testene også)

Lenke til kommentar

Hankook ligger ca. i samme kategori, altså ikke "kinadekk" som jeg kaller alt av drittmerker som folk kjøper bare fordi de er en hundrelapp billigere. Men uansett, altså, les tester, det som med mye annet, alle merker har sine sterke sider, og svake sider, og innen hvert merke er det flere forskjellige dekk som er beregnet for forskjellige forhold, eller som er best i bestemte forhold.

 

Etter min erfaring, så er ESP det eneste som gjør at man kan kjøre fort i svingene :p

 

Jeg husker i fjor høst eller tidlig vinter var det snakk om piggdekkavgift i Tromsø, så noe senere på vinteren var det en dag hvor det offisielt ble skrevet i aviser og slikt at "i dag er det anbefalt å la bilen stå om du har piggfritt". :)

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Vi MÅ ha i hvertfall 30% som kjører med piggene ut, dette for å skape friksjon med piggfritt :)

 

Bare for å si det, så bestilte jeg piggfrie dekk for meg selv og en kamerat for et par år siden,

han skulle ha noe "midt på treet" og kjøpte Hankook, jeg mine nye CVC3..

Dagen etter kom dekka, og vi kjente på forskjellen på gummien, CVC3, bløte og fine,

Hankook, harde, med lite fleksible serpinger..

Seinere den vinteren dro han av veien og totalvraka bilen :(

 

Måtte le litt når han kom bra spak bort til meg etterpå å sa:

Jeg skal ha samme som deg, må bare finne ny bil..

 

Jeg fronter piggfritt nå, rett og slett fordi jeg liker det best,

men det er klart, føler du deg litt utrygg på piggfritt, kjøp pigg,

føler du deg utrygg med pigg, parker bilen vinterhalvåret :)

Har hørt om de som føler lyden av piggene som betryggende :hmm:

 

Btw: Piggfrie dekk må "kjøres inn" de også, men det kan vi ta mer om ved evt.

piggfri avgjørelse :)

Lenke til kommentar

En kamerat kjøpte seg bruktbil med testvinneren av piggfritt. Han holdt på å vrake den bilen flere ganger samme dag, blant annet da han skulle bremse inn mot kryss. Han turde da ikke å bruke bilen lengre og lånte sin fars gamle Opel med 10+ år gamle piggdekk.

Den bremset vesentlig bedre inn mot de samme kryssene og holdt seg på veien rimelig bra. (Litt kjekt da de gamle Oplene I praksis hadde bremser kun foran)

 

Det satt også piggfritt av bra merke på bilen min da jeg kjøpte den, men de ble fort byttet ut da de var stort sett ubrukelige. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøre ut vinteren med dem.

ABS'en fikk i allefall kjørt seg nok den lille stunden de satt på.

Jeg prøvde også å bruke dem opp når sommeren kom, men det var som å kjøre på svamper.

 

Nå vil sikkert noen påstå at jeg finner på dette bare for å fremheve piggdekk, men det er helt sant.

 

Jeg vil iallefall ikke ha det på samvittigheten at jeg kunne ha unngått ulykken hvis jeg hadde hatt piggdekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...