Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Nye høyttalere i bilen *Kobling begynt*

Jobby

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Golf 1999 modell, skal nå gå i gang med å installere nye høytallere i dørene og ny radio/CD spiller.

Har en del spørsmål, første gangen i mitt liv jeg gjør dette (fikk min første bil for 1 uke siden).

Hvordan skal dette kobles?

-------------------------------------------------------------------------------

Trenger ikke noe helt syke greier, tenker rundt 3-4000 for 2 høyttalere + cd/radio spiller. Det er mulighet for 4 høytallere i dørene, men jeg begynner med 2 stk i framdørene først, så fikser jeg 2 stk i bakdørene senere.

-Hvilket anlegg anbefaler dere? (høytallere, CD/radio spiller)

-Hvordan skal dette kobles? Tenker mest på CD spilleren, vet at høytallerne går på + - signal som må stemme med hverandre fra spilleren.

-Hvordan skal ledningene legges i bilen?

-Hvor ligger sikringen i bilen(lese av hvor mange ampere sikring jeg har nå)? Må jeg skifte sikringer for å drive et kraftigere anlegg?

------------------------------------------------------------------------------------

Takk for hjelp :)

Endret av Jobby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Har en Golf 1999 modell, skal nå gå i gang med å installere nye høytallere i dørene og ny radio/CD spiller.

Har en del spørsmål, første gangen i mitt liv jeg gjør dette (fikk min første bil for 1 uke siden).

Trenger ikke noe helt syke greier, tenker rundt 3-4000 for 2 høyttalere + cd/radio spiller. Det er mulighet for 4 høytallere i dørene, men jeg begynner med 2 stk i framdørene først, så fikser jeg 2 stk i bakdørene senere.

-Hvilket anlegg anbefaler dere? (høytallere, CD/radio spiller)

-Hvordan skal dette kobles? Tenker mest på CD spilleren, vet at høytallerne går på + - signal som må stemme med hverandre fra spilleren.

-Hvordan skal ledningene legges i bilen?

-Hvor ligger sikringen i bilen(lese av hvor mange ampere sikring jeg har nå)? Må jeg skifte sikringer for å drive et kraftigere anlegg?

Takk for hjelp :)

Du har anlegg i bilen idag, ja? Er det høyttalere i dørene allerede?

Har du anlegg fra før, ville jeg først prøvd å bare bytte med ny, og intet annet. Kjenner ikke Golf, men de fleste produsenter har kabler som duger sånn noenlunde til et standard anlegg, uten vesentlig tap. Muligens kan det være fordel å hente ny strøm og jord, for å få høyeste mulig spenning og mest mulig strøm, men jeg ville prøvd først bare med originale kabler. Der har jo alle biler idag en standard kobling som passer til alle bilstereoer, evt med en enkel overgang. Til høyttalerne er det gjerne alt lagt opp med originalkabler? De vil jeg anbefale deg å bytte. Iallfall har de bilene jeg har sett, hatt temmelig pinglete kabler til høyttalerne. Med en grei tykkelse (min 1.5mm2, gjerne 2.5) får du ikke bare bedre lyd, men også mer lyd. Legg nye kabler i samme "gate" som de originale, og bare la de originale bli liggende, men koble de fra.

Merke? Tja, noen år siden jeg har dillet med bilstereo, men sist gang så var Pioneer en sikker sak innen selve anlegget, uten at det er det eneste merket som duger. Men der finnes nok endel på markedet som ser fancy ut, og som har fete spesifikasjoner, men stort sett kan du drite i det, gå i det minste for merkevare. Ikke kjøp de aller billigste, men for 2-2.500,- så får du noe som låter helt greit, og samtidig kan de da bygges ut med ekstern forsterker, etc, i fremtiden. Har forresten en grei sak her som jeg ikke trenger lenger, når jeg tenker meg om. En DEH-BT70 Har hatt den i et par tre års tid, fremstår som ny. Innebygget handsfree på blåtann, linjeutgang, rattkontroll som ikke står i veien... Send meg en PM om det er av interesse, så skal vi nok bli enige.

Høyttalere? Tja. Merker er jeg ikke helt inne på. Mitt favorittmerke selges ikke i norge lenger såvidt jeg vet (Boston Acoustics). Men på generelt basis vil jeg si at det er smart av deg å prioritere bare 2 høyttalere nå, med såpass begrenset budsjett. Billige høyttalere har en tendens til å låte billig... Gå for merkevare, og ikke se deg blind på watt og størrelse. Separat diskant kan være en fordel, men innebærer også mer montasje og kabler. Kanskje det viktigste du gjør er å sørge for at høyttalerne blir montert så stivt som mulig. Ikke bare fest i dørplasten, men sørg for at du får godt feste i stål.

Med et anlegg som dette i den prisklassen du tenker, så bør du få et greit anlegg med brukbar lyd. Men den store bass-opplevelsen kan du glemme. Det får du bare ikke med et slikt anlegg. Den dagen du har litt mer kroner, så skaffer du deg en ekstra forsterker og en sub, evt en aktiv sub (kasse med både forsterker og basshøyttaler, alt i ett). Finnes i ymse størrelser, og noen kan passe ned i reservehjulsbrønnen. Da kan det låte ganske så "komplett" :new_woot:

Lenke til kommentar

Først: Det er anlegg installert i bilen i fra før av ja. Og høytallere.

Takk for bra svar, liker Pioneer sine spillere! En grei pris så tar jeg den ;) (Sendt PM)

Når det gjelder bass osv, så skal jeg lage det selv når jeg får tid. Har lagt subwoofer til stua ;)

Skal trekke om kablene til et større tverrsnitt. Ligger standard 0.1mm2 i nå. Tipper jeg tar 1.5mm2.

Da er mitt spørsmål hvor henter jeg spenning og jord i fra? Hvor ligger sikringen? Og jordskinna?

Noen som har gjort dette i en Golf? Skrik ut!

Endret av Jobby
Lenke til kommentar
Først: Det er anlegg installert i bilen i fra før av ja. Og høytallere.

Takk for bra svar, liker Pioneer sine spillere! En grei pris så tar jeg den ;) (Sendt PM)

Når det gjelder bass osv, så skal jeg lage det selv når jeg får tid. Har lagt subwoofer til stua ;)

Skal trekke om kablene til et større tverrsnitt. Ligger standard 0.1mm2 i nå. Tipper jeg tar 1.5mm2.

Da er mitt spørsmål hvor henter jeg spenning og jord i fra? Hvor ligger sikringen? Og jordskinna?

Noen som har gjort dette i en Golf? Skrik ut!

PM sendt tilbake.

Når det gjelder strøm, så kjenner jeg som sagt ikke Golf, men følgende er en grei regel:

Om du ikke vil bruke bilens originale strøm til bilstereo-en (det kan være greit nok, så lenge du ikke skal ha ekstra forsterkere), så henter du minus/jord fra nærmeste solide metall-punkt. Pluss henter du direkte fra batteriet. Lag en fet kabel, så har du strøm nok til fremtidig effektforsterker til sub. Du setter på en fuktsikret sikringsholder helt i starten av kabelen, like ved batteriet. Følg kabelbunten som ellers går inn i bilen, der finner du en gummimuffe hvor alle kabler går inn gjennom torpedoveggen. Er det plass, så legger du kabelen i en sløyfe inne i dashbordet/girkonsollen, så har du litt å gå på når du skal utvide anlegget i fremtiden. Annen strøm (som slår anlegget av og på, etc), der bruker du bilens originale kabling.

Alle koblinger bør/må foretas med proff-tang og skikkelige kontakter/spader/ringer. Ikke bruk Biltema eller annet merkeløst! Det holder IKKE i det lange løp. AMP er et merke som har tradisjon for å lage gode kontakter som ikke koster skjorten.

Lenke til kommentar

Du trenger da vitterlig 4 høyttalere til fordørene, det er jo par diskanter der også. ;) Altså trenger du et 6,5" komponentsett, så du får to stk 6,5" basshøyttalere og to stk diskanter til speildekslet. Likeledes med bakdørene. Totalt er det plass til 8 høyttalere i dørene i Golf IV.

Rainbow har to typer med komplette høyttalersett til Golf IV, med nødvendige overgangsringer og -kabler for enkel Plug'n'Play-montering. Her det enkleste til 1400,-:

2705_rainbow_slx265.jpg

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

Ser bra ut de høyttalerne der, følger det med 4 diskanter og 4 bass høyttalere for 1400? Eller 2 diskanter og 2 basshøyttalere?

Har du en link der jeg kan bestille det fra og lese litt informasjon om høyttalerne?

Lenke til kommentar

Var inne på bilradiospesiallisten i Sandnes, kjøpte disse høyttalerne: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736

Pioneer CD spilleren fra Fikse kom idag, den ser bra ut.

Hvordan kobler jeg høyttalerene til spilleren? Vet hvordan delefilteret skal kobles.

Hvor skal + - fra høyttalerne kobles til? Skal de kobles til den ISO kontakten? Hvordan?

Takk for hjelp.

Endret av Jobby
Lenke til kommentar
Var inne på bilradiospesiallisten i Sandnes, kjøpte disse høyttalerne: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736

Pioneer CD spilleren fra Fikse kom idag, den ser bra ut.

Hvordan kobler jeg høyttalerene til spilleren? Vet hvordan delefilteret skal kobles.

Hvor skal + - fra høyttalerne kobles til? Skal de kobles til den ISO kontakten? Hvordan?

Takk for hjelp.

Fint at spilleren kom helt fram :yes: Ikke altid at det er tilfellet, selv om en pakker så godt som mulig...

Her er skjema over standard ISO-plugg.

Nå husker jeg ikke hvordan veilledningen til Pioneer-spilleren var, men jeg sendte det med i pakken. Der bør du kanskje også finne en pekepinn på hva som skal hvor på ISO-pluggen. Angående høyttalere så har du bare en pluss og minus til hver kanal (høyre venstre bak og framme), og splitting med delefilter foregår f.eks i dørene, og ikke ved ISO-kontakten. Om du ikke vil bruke bilens ISO-plugg så fines der egne ISO-plugger med løse kabler, så du kan koble alt "manuelt". Koster ikke allverden hos en bilstereo-sjappe.

En anbefaling: Før du kobler anlegget i eksisterende ISO-kontakt i bilen (regner med det er ISO der og?); sjekk at føde og signal pluss er koblet rett! Husker ikke i farten hvordan Pinoeer-en er koblet, men du skal kunne velge (derav ymse koblinger i kablene til ISO-pluggen). Vær 100% sikker at den pluss-kabelen som gir føde-strøm på din bils ISO-plugg, også er den som gir føde pluss på anlegget. Signal pluss er den pluss-en som brytes med nøkkelen til bilen, og den skal normalt bare gi signal-strøm og ikke føde-strøm. Tror Pioneer-en er sikret mot feilkobling her, men er ikke helt sikker. Vet at f.eks Blaupunkt-anlegg ikke er sikret mot dette, så en feilkobling her kan svi hele anlegget! En grei regel her er at føde-kabel som regel er endel kraftigere/tykkere.

RCA-kontaktene på anlegget er kun for signal til ekstern forsterker, ikke til høyttalere.

Lenke til kommentar

Idag har jeg skrudd fast høyttalerene, limt fast delefilteret og koblet delefilter og høyttalere, alt som gjenstår er å koble til CD spiller.

Skal ta noen bilder imorgen, og ta bilde av koblingsskjemaet i bruksanvisningen. Det er to ISO kontakter i bilen nå en SVART og en ORANSJE. Står på noen av ledningene inn i den oransje kontaken 12V osv, så jeg rekner med at den oransje er for strøm og den svarte er for høyttalerene.

Kommer tilbake med mer imorgen. Mange bilder som kan gjøre saken litt lettere å forstå.

Fant ut enn ting til når jeg åpnet interiøret i døren: en skrue som holdt sentrallåsen i gang var borte, så jeg fant en ny skrue som passet perfekt, og vips der hadde jeg også sentrallås :D Spørte selgeren av bilen før jeg kjøpte den om det var sentrallås han sa nei, men det var nok pga av han ikke visste det.

Endret av Jobby
Lenke til kommentar

Her er bildene:

http://dump.no/files/9ce50ffb8519/HPIM2958.jpg

http://dump.no/files/9ce50ffb8519/HPIM2959.jpg

http://dump.no/files/9ce50ffb8519/HPIM2963.jpg

http://dump.no/files/9ce50ffb8519/HPIM2960.jpg

http://dump.no/files/9ce50ffb8519/HPIM2961.jpg

http://dump.no/files/9ce50ffb8519/HPIM2956.jpg

Hvis noen kan forklare meg hvordan dette skal kobles og eventuelt hvilken adapter jeg trenger så hadde det vært glimrende.

Altså høyre og venstre høyttalere i bilen skal kobles til Pioneer spilleren.

Bruksanvining: http://dump.no/files/9ce50ffb8519/pc_193.jpg

Endret av Jobby
Lenke til kommentar

Ser da ut som du har de kontaktene du trenger. Ta vekk det korte ISO-kabeladapteret du holder i på bilde 2960, den trenger du ikke nå, og plugg deretter den svarte(strøm) og oransje(høyttalere foran) inn i Pioneer-kontakten. De passer bare på ett sted.

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

Da var det ferdig koblet! Kjempe fin og god Pioneer spiller Fikse!

Klippet av ledningene fra den oransje kontaken, satt på kabelsko på alle endene og kabelsko på enden av de nye ledningene, leste fargekodene hvilke som passset i lag.

Prosjekt ferdig ;D

Lenke til kommentar
Da var det ferdig koblet! Kjempe fin og god Pioneer spiller Fikse!

Klippet av ledningene fra den oransje kontaken, satt på kabelsko på alle endene og kabelsko på enden av de nye ledningene, leste fargekodene hvilke som passset i lag.

Prosjekt ferdig ;D

Jammen det var godt nytt :new_woot: Det var jo egentlig ganske tilfeldig at du nå sitter med den, siden jeg egentlig bare hadde pakket den godt ned etter at "gamlebilen" ble solgt. Men spilleren er grei den. Ganske klassisk Pioneer. Mye dill og dall av demo-modus, skjermsparere og anna dill, som bare MÅ fjernes umiddelbart. Etter det er det et ganske brukbart display. Lyden er glimmers, og lydkvaliteten er mye det samme fra denne modellen og helt opp til de dyre modellene.

Kos deg med anlegget, men ikke glem å se mer på veien enn på anlegget :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...