Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

vanskeligst å dø av overdose når det er varmt eller kaldt?

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

noen har sagt til meg at det er vanskeligst å dø av overdose om det er kaldt der man ligger for da går alt i kroppen saktere og stoffene får ikke til å virke ordentlig.

jeg tror at det er lettere å dø av overdose når det er kaldt for da er ikke kroppe i stand til å beskytte seg så godt, blodet trekker seg ut fra lemmene og inn til organene. og jeg regner med at overdose gjør mest skade på organene.

så er det vanskeligst å ta overdose når det er kaldt eller varmt? hvilket stoff han snakket om aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet nå ikke helt hva stoff vi snakker om her, men teorien er slik at prosesser i kroppen går senere ved lavere temperatur. Enzymene blir hemmet. Enzymer er aminosyrer som gjør reaksjoner raskere og mer effektive. Er kroppstemperaturen 34 grader så vil prosessene går senere i kroppen. Antakeligvis vil giftstoffet bli ført noe senere til opptak i tarmene, men jeg tror ikke selve virkningen (tiden) fra inntak av stoff til en dør av overdose, vil være spesielt mye lengre. Så svaret er at du ikke vil øke din overlevelsesprosent hvis du tar en overdose når det du har lav kroppstemperatur. Gjerne vil du leve noen få sekuner lengre hvis du hadde hatt 37,5. Det er et veldig vanskelig spørsmål. Tror ikke det er gjort forskning på det.

Lenke til kommentar

Og er det snakk om og bruke sprøyter eller ikke?

for om det er sprøyte så hjelper det lite hvor kaldt eller varmt det er desverre, får du ikke hjelp så dør du.

Og det er veldig viktig hva slags stoff han prater om, siden måten kroppen reagerer varierer kraftig alt etter hva slags stoff det er.

Overdose på sovepiller er noe helt annet enn heroin.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

hvordan er det med sovepiller da? hva med heroin? hva med andre beroligende stoffer?

startet som en liten diskusjon mellom meg og en annen, men det ble litt interessant å lære om dette.

Lenke til kommentar

forskjellen mellom sovepiller og heroin er at på sovepiller blir du pumpet og på heroin setter de motgift og du våkner som oftest ganske forvirret og sint siden motgiften inneholder mer enn bare motgift, adralin og andre ting. Er ikke uvanlig og slå ut imot ambulanse-personalet.

Når du blir pumpa, det er bare jævlig. Som er mest vanlig hvis man har spist mye piller.

Spørs hvor mye man har puttet i seg også.

Men hvordan varme og kulde påvirker disse 2 foreks. er vansklig og si, må være ganske ekstremt begge veier hvis det skal slå ut på om man overlever eller ikke.

Et bra eksempel på hvordan stoff kan slå begge veier er: Hvis du har tatt overdose på Flein-sopp som er dødlig så kan Amfitamin redde livet ditt.

Var en i Trondheim som hadde gjort det, men han hadde puttet i seg amfitamin også. Han havnet på sykehuset, når han våknet til slutt så sa faktisk legen at hadde det ikke vært for at du hadde puttet i deg amfitamin så hadde du ikke overlevd siden amfitaminen gjorde slik at hjertet slo videre og ikke stoppet av giften som er i Flein.

Har vært mennesker i bilulykker som kan "takke" rusen for at de har overlevd. Pga. når du er ruset på noe beroligende så blir kroppen veldig avslappet og du spenner ikke kroppen før det smeller.

Forstår godt du er intrisert i dette hvis du ikke har erfaring ifra det.

Lenke til kommentar

>forskjellen mellom sovepiller og heroin er at på sovepiller blir du pumpet og på heroin setter de motgift og du >våkner som oftest ganske forvirret og sint siden motgiften inneholder mer enn bare motgift, adralin og andre ting. >Er ikke uvanlig og slå ut imot ambulanse-personalet.

Dette er feil.

Sovepiller er så mangt, langt de fleste sovepiller inneholder benzodiazepiner som man også har motgift mot. Pumping er også gjerne for sent dersom pillene har gitt effekt, da er de fleste passert over i tarm. Pumping i en slik situasjon er bare for å hindre de få pillene som fortsatt er i magesekken å gi ytterligere forgiftning. Stikkordet med de fleste sovepilleoverdoser er å støtte pustingen deres, sikre at luftveien er fri. Så gir man flumazenil - motgift mot benzodiazepiner dersom man ser behovet.

Videre gir vi ingenting annet en nalokson dersom vi mistenker overdose. Nalokson blokkerer opiatreseptorer, dermed kommer ikke heroin (og andre opiater som morfin) til reseptoren og lager trøbbel. Vi gir ikke adrenalin eller noe annet. Bortsett fra at vi assisterer ventilasjon med O2 og maske/bag frem til de våkner. Ei heller pleier pasientene å bli sinna. Jevnt over er det fornøyde. Og jeg har i.la mine 5 år i ambulanse aldri blitt slått etter. Verre med helt våkne pasienter ;)

>Når du blir pumpa, det er bare jævlig. Som er mest vanlig hvis man har spist mye piller.

>Spørs hvor mye man har puttet i seg også.

>Men hvordan varme og kulde påvirker disse 2 foreks. er vansklig og si, må være ganske ekstremt begge veier <hvis det skal slå ut på om man overlever eller ikke.

Helt klart kulde som er farligst. Så lenge du ligger i omgivelser kaldere enn 25 grader faller kroppstemperaturen din. Ikke bra.

>Har vært mennesker i bilulykker som kan "takke" rusen for at de har overlevd. Pga. når du er ruset på noe >beroligende så blir kroppen veldig avslappet og du spenner ikke kroppen før det smeller.

Dette er også tull. Har man inntatt alkohol eller andre rusgifter fungerer de fleste reflekser dårligere, samt at blodet koagulerer (størkner) dårligere (gjelder i hovedsak alkohol). Så om du er drita og kolliderer kan du falle så slapt du bare vil, du vil blø mer, bli bevisstløs raskere og ha betydelig høyere risiko for å stryke med.

>Forstår godt du er intrisert i dette hvis du ikke har erfaring ifra det.

Noe du åpenbart heller ikke har.

Lenke til kommentar

Vil påstå jeg har veldig god erfaring på det med rus jo, men livredning nei.

Jeg har snakket om beroligende stoffer, opiater osv. ikke alkohol

Jeg skulle ta et eksempel på forskjellen på sovemedisin og heroin.

Når jeg tenker sovemedisin så tenker jeg c-preperat-veien, ikke benzo.

Og der har jeg opplevd pumping.

Det er faktisk sånn at opiater kan virke positivt i visse ulykker, slettes ikke generelt i ulykker. Men i enkelte gitte situasjoner kan det hjelpe og være avslappet i kroppen når den blir kastet rundt osv.

Men såklart jeg er ikke helsepersonell eller lege, men det er såklart det beste og være totalt rusfri i ulykker.

Jeg prater utifra de årene jeg har drevet på.

Lenke til kommentar

>Har vært mennesker i bilulykker som kan "takke" rusen for at de har overlevd. Pga. når du er ruset på noe >beroligende så blir kroppen veldig avslappet og du spenner ikke kroppen før det smeller.

<Dette er også tull. Har man inntatt alkohol eller andre rusgifter fungerer de fleste reflekser dårligere, samt at blodet koagulerer (størkner) dårligere (gjelder i hovedsak alkohol). Så om du er drita og kolliderer kan du falle så slapt du bare vil, du vil blø mer, bli bevisstløs raskere og ha betydelig høyere risiko for å stryke med.>

Selv om du er ambulansesjåfør så vet du ikke alt, men forstår at du har gode kunnskaper. Men fakta er at i en bilulykke så utløser det store mengder andrealin fra offeret. Andrealinet kan drepe et menneske. En person i alkoholpåvirket tilstand vil takle dette bedre.

Lenke til kommentar

<Dette er også tull. Har man inntatt alkohol eller andre rusgifter fungerer de fleste reflekser dårligere, samt at blodet koagulerer (størkner) dårligere (gjelder i hovedsak alkohol). Så om du er drita og kolliderer kan du falle så slapt du bare vil, du vil blø mer, bli bevisstløs raskere og ha betydelig høyere risiko for å stryke med.>

Selv om du er ambulansesjåfør så vet du ikke alt, men forstår at du har gode kunnskaper. Men fakta er at i en bilulykke så utløser det store mengder andrealin fra offeret. Andrealinet kan drepe et menneske. En person i alkoholpåvirket tilstand vil takle dette bedre.

Beklager om jeg er litt kvass, men det er veeeeldig mye rare poster og svar ute og går, spes. når det gjelder helse.

Når det gjelder dette med rus og ulykker. Som nevnt er det lett å se for seg at et fall i påvirket tilstand kan gi lettere skader enn om man er våken og "spenner imot". Men tenk deg om, hva er det du "spenner imot" med? Armer og bein, du skyter ikke hodet frem for å ta unna støyten for resten av kroppen. Du vil instinktivt beskytte hode og deler av overkropp i en avvergesituasjon slik at de viktigste og mest vitale delene beskyttes. Er du derimot rusa, så faller du som en sekk poteter. Du kan påstå at det er mykt og fint å falle når du er slapp og ikke helt med. Men du vil ikke beskytte hodet ditt på samme måten som når du er edru.

Når det gjelder adrenalinet så har det en veldig viktig funksjon.

-Redusere omfanget av blødninger

-Øker respirasjonsraten

-Holde blodtrykket oppe slik at hjernen får god nok gjennomblødning og dermed

-Holder bevisstheten slik at luftveiene holdes fri.

Kun for pasienter med hjertesvikt stemmer det du sier, de vil kanskje få dårligere sirkulasjon dersom pulsen deres øker pga. adrenalin. Men for ALLE andre vil adrenalin være gunstig pga. effektene nevnt over. Og adrenalinet vil først virkelig pumpe ut når vitale funksjoner er truet pga. stort blødningstap (i.o.m at vi snakker om traumer/ulykker). Og om du dør da er det ikke adrenalinet, det er blodtapet. Så nei, du tar etter min syn helt klart feil. Faktisk hender det vi gir adrenalin (jeg er lege, ikke amb.sjåfør - jobbet i amb. gjennom studiet) for å desperat holde pas. i live.

Lenke til kommentar
forskjellen mellom sovepiller og heroin er at på sovepiller blir du pumpet og på heroin setter de motgift og du våkner som oftest ganske forvirret og sint siden motgiften inneholder mer enn bare motgift, adralin og andre ting. Er ikke uvanlig og slå ut imot ambulanse-personalet.

Når du blir pumpa, det er bare jævlig. Som er mest vanlig hvis man har spist mye piller.

Spørs hvor mye man har puttet i seg også.

Men hvordan varme og kulde påvirker disse 2 foreks. er vansklig og si, må være ganske ekstremt begge veier hvis det skal slå ut på om man overlever eller ikke.

Et bra eksempel på hvordan stoff kan slå begge veier er: Hvis du har tatt overdose på Flein-sopp som er dødlig så kan Amfitamin redde livet ditt.

Var en i Trondheim som hadde gjort det, men han hadde puttet i seg amfitamin også. Han havnet på sykehuset, når han våknet til slutt så sa faktisk legen at hadde det ikke vært for at du hadde puttet i deg amfitamin så hadde du ikke overlevd siden amfitaminen gjorde slik at hjertet slo videre og ikke stoppet av giften som er i Flein.

Har vært mennesker i bilulykker som kan "takke" rusen for at de har overlevd. Pga. når du er ruset på noe beroligende så blir kroppen veldig avslappet og du spenner ikke kroppen før det smeller.

Trodde det var ganske vanskelig å ta dødelig overdose på fleinsopp. Jeg vet ikke hvordan det er med den soppen, men det skal en del psilocybin i kroppen før man dør som direkte følge av det.

Lenke til kommentar

det skal veldig mye til, ikke at jeg forstår hvordan fyren fikk det til.

Men hvor mye som er i hver sopp varierer kraftig og når man ser folk spise 200-300 stk. på en kveld så er det ikke umulig.( dette var fastlegen på første rehabilitering jeg var på som sa, den ulykken der )

Mares: Var ikke ment som "hvis du er ruset så er du trygg"

Du kan si jeg tar så mye feil som du vil, faktumet er at det skjedde.

Så om du er over-lege har null og si.

Jeg har full respekt for deg som lege, men dette var et eksempel fra en ulykke som skjedde.

Vet jo hvordan man er når man er ruset, har fått kraftig hjernerystelse pga. jeg satt på en stein og datt bakover, jeg trodde jeg la meg bakover:P

Det var et ekstremt eksempel (det med ulykker, alle med litt vett vet hva krefter som er i en bilulykke foreks. ) og jeg kommer aldri til og si at "hvis du er ruset så blir du mindre skadet", for det skjer som oftest det omvendte.

Og jeg tar med meg det du sier:)

Som jeg sa jeg har bare erfaring av og ruse meg, er ikke utdannet innen livredning osv.

Lenke til kommentar

Du veit at for å dø av psilocybin må du spise din egen kroppsvekt i sopp? Det skal godt gjøres..

Lenke til kommentar

Tenker du på en som er hektet på det eller aldri brukt det?

en vanlig brukerdose er en halv kvarting når du ikke er hektet( 1gram delt på 8 , dette er nøyaktig delt, noe du omtrent aldri opplever på gata), og er du hektet så varierer det mye.

Og så må du tenke på kvaliteten, formen personen er i, helse, alder osv.

Så en nyktern person kan dø alt ifra en kvarting til et gram, spørs kvaliteten.

Og bruker man nåla så blander mange ofte piller i skuddet, og den blandinga er farlig.

Og vil påstå at de som blander skuddet med piller\ eller spist piller har større risiko for og dø av overdose enn de som er rene heroin-misbrukere.

Så det blir umulig og si konkret hvor mye du på ta for og ta overdose.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

hva med sovemedisin og benzodiazepiner? blandet og alene.

jeg vet at det ikke finnes faste tall fordi at alle er forskjellige og sittuasjonene er forskjellige.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid sett på blanding som farligst.

Men og si sovemedisin gjør det vansklig pga. du har det både som c,b og a-preperater.

Og på benzo. så har du alt ifra sobril til rohypnol( sikkert skrevet feil ).Begge delene er benzo. men Rohypnol er foreks mye sterkere enn Sobril.

Men begge delene er farlig når du tar store mengder.

Var sykt dårlig svart, men og si hvor mye du trenger osv. for og ta en dødlig dose er vansklig syns jeg. Såklart man kan si ta 100 stykker av det sterkeste du får tak i, men det syns jeg blir feil og si.

Et teit eksempel: jeg tar 5x25mg Sobril hver dag, jeg kjenner ingenting av de siden jeg har gått lenge på de, men hadde du tatt 5 stykker så hadde du nok blitt ganske snurra og kanskje sovnet:P

Lenke til kommentar

Garantert lettere å fryse ihjel når man ligger på bakken i kaldt vær enn om det er varmt i hvert fall ! :yes:

Forøvrig så er aktivitet med på å regulere temperaturen vår sammen med stoffskiftet og huden, og blir man helt inaktiv, så kan man til og med stryke med på sitt eget stuagulv. :) Men skulle tro man ble lettere og grundigere rusa når man ikke frøs, for fryser man så trekker årene seg sammen, og da flyter vel ikke blodet så lett gjennom kroppen, og i hvert fall ikke ut til kapillærene som også trekker seg sammen for å spare varmen til de vitale organene. Nei, takke meg til en varm whisky hjemme foran peisen og med ei god bok! eller en kopp kakao for den saks skyld!

Lenke til kommentar

Alkohol sammen med piller er det skumleste som finnes av stoffer, sovnet ute i -28 i et bussskur. Heldigvis så var det rett utfor de vi festet da så en kompis fant meg og vekte meg og fikk kommet meg inn i hus. Men eneste grunnen til at de ventet og så etter meg var for at jeg skulle overnatte hos de. Sånt er skummelt.

Så ja takk til kakao og en stor peis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...