Gå til innhold

Tips / forslag til første møte med etterbehandling

Anbefalte innlegg

Drog endelig opp Adobe Photoshop CS4 som har støvet ned pga for-mange-knapper-fobi. Tok så å redigerte et bilde jeg tok av av min lille prinsesse idag, i håp om å bruke det til et takkekort.

Det jeg lurer på er om noen kan gi meg tips / anbefalinger / forslag til hva som er bra / dårlig med det jeg har gjort. Hva burde jeg gjort annerledes / mer / mindre osv.

post-127415-1254488489_thumb.jpg

post-127415-1254488572_thumb.jpg

(bildene er kvalitets-nedskalert for å legges til her. "originalene" er på hhv 3,5 og 5mb)

Hva jeg har gjort: (stating the obvious)

- Fjernet merker på veggen

- Klippet noen hårstrå

- Endret fargebalanse

- Fjernet tre prikker i ansiktet

Endret av eCo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-24165-1254491516_thumb.jpg

Dette var uber-søtt! Tok meg den frihet og lagde en superrask edit før middag.

Her har jeg endret hvitbalanse (feks gjør photoshop en bra jobb med det selv, hvis du går til image -> adjustment -> auto color), lagt over litt blått og skarpet opp. Beskjært i 4/3 format for å endre litt på komposisjon.

Dette kan gjøres bedre, men sånn raskt så er hvitbalanse det største problemet du har. Du kan jo også prøve deg på litt baby-softing..

Lenke til kommentar
Dette var uber-søtt! Tok meg den frihet og lagde en superrask edit før middag.

Her har jeg endret hvitbalanse (feks gjør photoshop en bra jobb med det selv, hvis du går til image -> adjustment -> auto color), lagt over litt blått og skarpet opp. Beskjært i 4/3 format for å endre litt på komposisjon.

Dette kan gjøres bedre, men sånn raskt så er hvitbalanse det største problemet du har. Du kan jo også prøve deg på litt baby-softing..

Dette var jo kanon bra! Takker :)

Viss du har tid:

1) Hvordan klarte du å legge til blått, samtidig som du bevarer bakgrunn tildels? Når jeg legger til cyan og/eller blått så blir bakgrunnen mye mer blå enn det du har fått til.

2) Hvordan får du den "slørete" looken på frøkna? Vanskelig å beskrive, men på ditt bilde virker bildet mye jevnere. Fargemessig passer bakgrunn og småen bedre sammen. Bildet i helhet er flottere :)

(Du ser forskjellene på vedlagt bilde) (Har ikke tatt meg bryet med å beskjære enda, skal klare å finne ut av det sjøl)

post-127415-1254495114_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hue er ikke bra å bruke for mye. Det endrer alt, og alt for mye. Du kan se på hva image -> adjustment -> color balance gjør. Der kan man gjøre små endringer på hele bildet, men samtidig gi det et naturlig utseende.

Synes du skal bruke det til takkekort. Tror de fleste vil synes det er bra uansett hva slags redigering du foretar deg.

Hvis du har mulighet for å ta bilder i "RAW" format på kameraet ditt, så finner du masse nye muligheter for enkel og rask redigering i photoshop. Men da må du redigere alle bildene dine og det kan jo ta litt tid. Det er verdt bryet da.

Når du tar bilder i raw åpner man bildet i et lite program inne i photoshop, på en måte, som gir deg masse logiske justeringsmuligheter. Kanskje du vet alt dette fra før?

Lenke til kommentar
Hue er ikke bra å bruke for mye. Det endrer alt, og alt for mye. Du kan se på hva image -> adjustment -> color balance gjør. Der kan man gjøre små endringer på hele bildet, men samtidig gi det et naturlig utseende.

Hue? Som i en funksjon eller som i hodet? :D

Ja, leker med color balance, men strever f.eks med å få bakgrunnen like hvit som din. Den blir mørkere.

Synes du skal bruke det til takkekort. Tror de fleste vil synes det er bra uansett hva slags redigering du foretar deg.

Ja, spesielt etter dine pointers og justering:) Takker igjen!

Hvis du har mulighet for å ta bilder i "RAW" format på kameraet ditt, så finner du masse nye muligheter for enkel og rask redigering i photoshop. Men da må du redigere alle bildene dine og det kan jo ta litt tid. Det er verdt bryet da.

Når du tar bilder i raw åpner man bildet i et lite program inne i photoshop, på en måte, som gir deg masse logiske justeringsmuligheter. Kanskje du vet alt dette fra før?

Ja, har D450 så skal leke mer med dette fremover. Visste at man fikk flere / andre muligheter, men ikke det du sier.

Lenke til kommentar

Kan du å bruke jobbe med layers i photoshop?

Én veldig enkel måte å gjøre bakgrunne hvit på, er jo å f.eks leke litt med levels-verktøyet i PS og brenne ut bakgrunnen helt i et lag og så "viske" frem modellen igjen. Det er veldig enkelt, og sikkert juks i noens øyne, men det fungerer :p

Jeg måtte gjøre et forsøk jeg også, nydelig bilde :)

Det er godt mulig bildet jeg legger opp ser helt vilt ut hos deg, skjermen jeg sitter på for tiden er ikke helt til å stole på, men det illustrerer nå poenget mitt i hvertfall.

Det er ikke mye som skal til, jeg har stort sett bare gjort det jeg beskrev ovenfor og justert levels og color balance her.

For øvrig en god ide å lære seg å jobbe med råfiler, da har du litt mer "å gå på" når det gjelder justering av hvitbalanse, eksponering osv. i etterkant :)

post-175628-1254536001_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Kan du å bruke jobbe med layers i photoshop?

Én veldig enkel måte å gjøre bakgrunne hvit på, er jo å f.eks leke litt med levels-verktøyet i PS og brenne ut bakgrunnen helt i et lag og så "viske" frem modellen igjen. Det er veldig enkelt, og sikkert juks i noens øyne, men det fungerer :p

Jeg måtte gjøre et forsøk jeg også, nydelig bilde :)

Det er godt mulig bildet jeg legger opp ser helt vilt ut hos deg, skjermen jeg sitter på for tiden er ikke helt til å stole på, men det illustrerer nå poenget mitt i hvertfall.

Det er ikke mye som skal til, jeg har stort sett bare gjort det jeg beskrev ovenfor og justert levels og color balance her.

For øvrig en god ide å lære seg å jobbe med råfiler, da har du litt mer "å gå på" når det gjelder justering av hvitbalanse, eksponering osv. i etterkant :)

Takker for gode tips :) Skal finne fram noe lesestoff og putle på litt :)

Synes forresten bildet var bra, men litt for lyst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...